Više od dvadeset godina u Trnovcu djeluje Pekara Klas koja svoje poslovanje temelji na ponudi domaćih, kvalitetnih i svježih pekarskih proizvoda, slastica i tjestenine po najpristupačnijim cijenama uz stvaranje prepoznatljivog vizualnog identiteta, ljubazno osoblje i konstantno uvođenje raznih noviteta. Prateći trendove na tržištu i navike potrošača u Klasu su još 2000. godine uveli pokretnu prodaju putem vlastitih dostavnih vozila, a kasnije su ih u tome slijedili i ostali proizvođači u branši. Danas svoje svježe pekarske proizvode s ukupno 14 vozila dostavljaju u razne dijelove Varaždinske, Međimurske i Koprivničko-križevačke županije.
Sjedište tvrtke je u Šemovcu, u Općini Trnovec Bartolovečki, gdje imaju proizvodnju i prostrani te lijepo uređeni glavni objekt s velikim parkiralištem, a drugi prodajni objekt smješten je na varaždinskoj Gradskoj tržnici. Vlasnik Klasa Drago Sitar otkriva nam da su se trenutačno orijentirali na otvaranje novih trgovina te im je cilj pronaći desetak lokacija na području triju županija, u kojima dostavljaju svoje prozvode. Već su kupili i preuređuju objekat u Trnovcu te su sada u potrazi za adekvatnim prostorom na području grada Varaždina, a pri odabiru lokacije važno im je da prostor ima i pristup automobilom.
- Uvijek želimo ponuditi nešto novo i drugačije, što drugi nemaju - objašnjava vlasnik Klasa koji je pekarsku proizvodnju pokrenuo još 1997. godine naslijedivši poduzetnički duh od roditelja koji su u Šemovcu imali poznati ugostiteljski objekt "Bijela lađa".
- Kad su vam roditelji poduzetnici, teško je izaći iz toga i odlučiti se za nešto drugo. Vidio sam priliku u pekarskoj proizvodnji i želio sam ponuditi najbolji proizvod uz najpristupačnije cijene - govori naš sugovornik koji je napravio iskorak prema vlastitoj proizvodnji i pokrenuo biznis u koji su uključeni i drugi članovi obitelji, jedna sestra i supruga, te danas zapošljavaju još 60-ak ljudi.
Razvojem posla pojavila se potreba za proširenjem tržišta, a od 2006. godine uveli su licencirani HACCAP i ISO sustav upravljanja sigurnošću hranom. Kroz razgovor Sitar objašnjava zašto su se odlučili za vlastitu maloprodaju, prvo kroz nove oblike pokretne i internetske prodaje, a sada kroz stvaranje vlastite mreže maloprodajnih trgovina.
- Kupovne i prehrambene navike ljudi su se promijenile te je kupovina sve više orijentirana na velike trgovačke lance u kojima su čak i pekarski proizvodi najčešće uvezeni. U prošloj su se godini u toj kategoriji uvezli proizvodi u vrijednosti od gotovo milijardu kuna. Riječ je o polugotovim, smrznutim proizvodima koji se zatim u centrima dovršavaju pečenjem. Na taj se način razvija i podržava proizvodnja u stranim državama, a Hrvatska služi samo kao prodajna stanica. Mi sve radimo svježe, bez konzervansa i sve je proizvedeno u Hrvatskoj, s domaćom sirovinom. Uviđajući takvo stanje tržišta pokrenuli smo bili trgovinu putem pokretne i internetske prodaje koja ujedno podržava rast vlastite proizvodnje. Ujedno smo željeli ponuditi uslugu više i kupci su je od početka odlično prihvatili, posebice starija populacija. Oni dan ranije naruče što žele i mi svaki dan dostavljamo svježe proizvode na njihove adrese - objašnjava kako već gotovo 20 godina funkcionira pokretna prodaja.
Osim toga, kroz vlastitu maloprodajnu mrežu imaju direktni odnos s kupcima te se brže i lakše prilagođavaju novim potrebama i zahtjevima tržišta. Tako su prateći potrebe i želje kupaca krenuli u asortiman zdrave hrane pa u ponudi imaju i pirove rezance, hajdine mlince, integralnu tjesteninu i proizvode od durum krupice, a u planu je i proizvodnja tjestenine od posebne vrste slanutka tako da će sadržavati više proteina nego ugljikohidrata. Danas im je, uostalom kao i svima drugima, najveći problem radna snaga, ali su i za to pronašli rješenje.
- Problem s radnom snagom postoji zadnje tri godine, otkad nam se otvorilo tržište EU-a i to je problem naše konkurentnosti s plaćama EU-a. Ali i tu se kreće nabolje te je Vlada omogućila određene olakšice koje daju više prostora za povećanje plaća. Kad je nastao taj problem, rekao sam da ću se za to pobrinuti i svi su mi se smijali kad sam govorio da ću zaposliti djelatnike iz Nepala - govori trnovečki poduzetnik koji je, s još nekoliko poslodavaca s područja Varaždina, tijekom proljeća zaposlio djelatnike iz Nepala te je s njima vrlo zadovoljan. U travnju im je došlo troje radnika iz Nepala, a na jesen dolazi još troje.
Osim radne snage, među glavnim izazovima im je i smanjenje troškova, prvenstveno na benzinu i energiji tako da su nedavno aplicirali na natječaj za nabavu vozila na električni pogon.
- Kao što se nekada iz dana u dan pratio tečaj švicarskog franka, tako se danas gleda rast cijene goriva. Gdje god možemo prelazimo na električnu energiju, zbog ušteda, ali i ekološke svijesti, tako da prelazimo i na električne peći, izbjegavamo plin i orijentiramo se na čiste energije - ističe vlasnik pekarskog pogona u kojem su već napravili znatne uštede prelaskom na kondenzacijske bojlere i solarne panele kojima griju vodu za svoje potrebe.