OBRTNIČKA KOMORA Učenicima lakše uz stipendije Foto: Ilustracija/Arhiva VV

OBRTNIČKA KOMORA Učenicima lakše uz stipendije

VV | 8.6.2022. u 18:03h | Objavljeno u Sponzorirano

Kao jedna od vrlo poticajnih mjera za upise u strukovna-obrtnička zanimanja pokazale su se stipendije Ministarstva gospodarstva i poduzetništva, koje su u vrlo visokom iznosu od 18.000 kuna godišnje dodijeljene upravo učenicima za obrtnička zanimanja, i to u obrazovanju isključivo po jedinstvenom modelu obrazovanja (JMO), i to do ove školske godine. Bio je to i poticaj za srednje škole koje su prelazile na taj model i organizirale razredna odjeljenja.

Nažalost, prekid kontinuiteta stipendiranja po toj osnovi, donio je dosta razočaranja za djecu koja su već primala te stipendije, a destimuliralo je roditelje i učenike za nove upise u obrtnička zanimanja, s obzirom da su već ranije bili upoznati s tom vrlo stimulativnom mjerom.

Obrtnička komora Varaždinske županije jedina je u Republici Hrvatskoj i od samog početka, 2008. godine, u suradnji sa Županijom i Ministarstvom turizma provodi program stipendiranja učenika za ugostiteljsko-turistička zanimanja. Radi se o učenicima koji se školuju za kuhare, konobare, ali i zanimanja pomoćni kuhar i slastičar te hotelijersko-turističke tehničare i komercijaliste (iako nisu obrtnička zanimanja, oni su u programu zbog uvjeta iz Ministarstva.

ucenici_kuhari_ILUSTRACIJA.jpg

Stipendije su do ove školske godine iznosile 500 kuna mjesečno, a od ove godine Ministarstvo turizma i sporta krenulo je s novim modelom stipendiranja te povisilo stipendije. Učenici koji od ranije primaju stipendije i oni koji su u sustavu stipendiranja s Obrtničkom komorom, sada primaju 830 kuna mjesečno.

S obzirom da je Obrtnička komora Varaždinske županije primjer dobre prakse, sudionik je u ovogodišnjem pilot-projektu, u kojem stipendije mogu iznositi i do 2000 kuna mjesečno! Potpisuju se tripartitni ugovori, između Ministarstva, gospodarstvenika (obrtnika) i učenika. U ovom projektu sudjelovala su naša dva obrtnika, a stipendirano je troje učenika, koji će nakon završetka obrazovanja ostati raditi kod obrtnika najmanje godinu dana.  

- Stipendije su poticajna mjera za upis djece u određena zanimanja, a nama je posebno važno da to budu obrtnička zanimanja. Kuhari i konobari su konstantno deficitarna, vrlo tražena zanimanja. Upravo ovaj novi model stipendiranja koji provodi Ministarstvo dat će mogućnost da obrtnici kao poslodavci stipendiraju one učenike koji su se pokazali zainteresiranim za naukovanje, za zanimanje koje će biti njihovo životno opredjeljenje, one koji su pokazali rezultate i koji će na kraju biti zaposleni - istaknuo je predsjednik Obrtničke komore Varaždinske županije Mario Milak koji se nada da će ovakav način stipendiranja zaživjeti za sva ostala obrtnička zanimanja.

- Onda bismo mogli govoriti o uspješnom modelu poticanja obrazovanja za deficitarna obrtnička zanimanja - rekao je.

Drugim riječima, kad bi učenik imao određenu sigurnost da će tijekom školovanja ostvarivati primjerenu stipendiju, da ima mogućnost naukovanjem steći praktična znanja, a nakon toga imati još i osigurano radno mjesto, bio bi to vrlo poticajan alat za upis u obrtnička zanimanja. To naravno, s druge strane povlači i veću odgovornost za izvršavanje obaveza, učenja i naukovanja.

24000.jpg

- Nadam se da će u skoroj budućnosti ova potreba, ali i model poticanja biti prepoznati i provedeni u život u široj zajednici. Cilj nam je svima da produciramo kadrove za obrtništvo, da mladi ljudi budu dobro educirani i spremni za tržište rada, bilo kao zaposlenici ili budući vlasnici svojih obrta - rekao je Milak.

Uz obrazovanje, važno i naukovanje!

Obrtnička komora Varaždinske županije sukladno svojoj ulozi i zadaćama, nastoji biti prisutna u kreiranju upisne politike i njezin aktivan sudionik. Zbog toga jasno artikulira stavove vezane uz poticanje upisivanja za obrtnička zanimanja prema nadležnim institucijama; preporukama prema Hrvatskom zavodu za zapošljavanje, Područnom uredu Varaždin, Savjetu za obrazovanje, gospodarstvo i međuregionalnu suradnju i Varaždinskoj županiji.

Međutim, dvogodišnja pandemijska kriza očito je olabavila kontakte i suradnju, što je rezultiralo događanjima suprotnim nastojanjima jačanja obrazovanja za obrtnička zanimanja, posebno naukovanju kao ključnom elementu. Jedna je srednja škola ukinula sva razredna odjeljenja koja su bila u JMO sustavu te je vraćen dualni sustav obrazovanja.

Obrtnička komora nije bila upoznata s namjerom niti je sudjelovala u donošenju takve odluke i može samo izraziti svoje nezadovoljstvo tim činom i neuključivanjem u proces suradnje i sporazumijevanja. S druge strane, Ministarstvo znanosti i obrazovanja svojim prijedlozima najavljuje ukidanje nekih deficitarnih zanimanja, smanjenjem razrednih odjela i broja učenika, što je jednako tako neprihvatljivo.

Dakle, očekivanom razvoju i napretku upisa u obrtnička zanimanja nije išlo u prilog niti ukidanje JMO programa, niti ukidanje stipendija Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja a niti dvojbeni prijedlozi Ministarstva znanosti i obrazovanja.

majstorske_diplome__mario_milak__12_.jpg

Mario Milak, predsjednik Obrtničke komore Varaždinske županije

- U prošloj, još uvijek pandemijskoj godini, obrtništvo Varaždinske županije zabilježilo vrlo dobre rezultate. Sačuvan je velik brojadnih mjesta, otvarani su novi obrti (iako su neki i ugašeni) došlo je do preustroja u strukturi obrtništva. Smanjen je broj obrta u ugostiteljstvu i poljoprivredi, stagnira trgovina, ali su svi ostali u porastu, posebno građevinski i uslužni obrti - rekao je Mario Milak, predsjednik Obrtničke komore Varaždinske županije. Ističe kako je broj obrta čak rastao brže od ostalih ustrojstvenih oblika (d.o.o. i j.d.o.o.) tako da se obrt pokazao kao najprivlačniji oblik organiziranosti za poslovanje. 

- Broj od 3202 obrta krajem 2021. godine najveći je broj zabilježen u posljednjih pet godina, zapravo je na razini godine 2008. Porastao je i broj radnika zaposlenih kod obrtnika i dalje je viši od prosjeka RH - rekao je Milak.

Povećan je broj majstorskih ispita i broj ispita stručne osposobljenosti, posebno izdanih licencija, kojih je najviše u odnosu na promatranih pet prethodnih godina.

- Sve to nam daje za pravo da se borimo kako za uvjete poslovanja i razvoj obrtništva, tako i obrazovanje, koje je sastavni dio obrtništva. U situaciji kada samo tržište rada najizravnije pokazuje potrebu za svim vrstama obrtničkih zanimanja, jasno je da je zadnji tren za hvatanje koraka s vremenom u kojem moramo odgovoriti zahtjevima tog tržišta, a to je prije svega obrazovanje za obrtnička zanimanja, koje uključuje kvalitetno naukovanje – zaključio je Milak.

Promocija obrtničkih zanimanja preko TikToka

Obrtnička komora Varaždinske županije u sklopu projekta HOK-a, sudjelovala je u promociji obrtničkih zanimanja kroz TikTok izazov #majstorsvojestruke i objavu kratkih sadržaja o obrtničkim zanimanjima na svojoj Facebook stranici. TikTok izazov #majstorsvojestruke krenuo je 12. travnja, a u nagradni natječaj su se mogli uključiti građani od 15 do 30 godina koji imaju prebivalište ili boravište na teritoriju RH te posjeduju TikTok profil. Obrtnička komora Varaždinske županije obavijestila je srednje škole koje izvode JMO programe, kao i mlade obrtnike s ciljem uključivanja u nagradni natječaj kroz koji je trebalo snimiti video film s prikazom zanimanja vezanog obrta, za koji se obrazuju ili zanimanja koje obavljaju i objaviti ga na svom TikTok profilu. Cilj je bio potaknuti mlade na upise u strukovne škole jer su obrtnička zanimanja danas vrlo tražena, omogućuju dobru i sigurnu zaradu, a na tržištu postoji velika potražnja za kvalitetnim majstorima Drugi oblik promocije obrtničkih zanimanja je objava kratkih sadržaja o obrtničkim zanimanjima na društvenoj mreži Facebook. Na Facebook stranici Obrtničke komore Varaždinske županije svaki tjedan su predstavljena dva obrtnička zanimanja kroz kratki  opis zanimanja i mogućnosti mjesta rada. Većina objava vezano uz obrtnička zanimanja popraćena je video uratkom kroz koji obrtnici pojedinih zanimanja govore o svojem obrtničkom obrazovanju, znanjima i vještinama kroz srednjoškolsko obrazovanje, otvaranju ili nasljeđivanju obrta kao i izazovima i prilikama koje prate obrtništvo. Na taj način učenicima su pobliže predstavljena obrtnička zanimanja s mnoštvom korisnih informacija koje će im pomoći u odabiru zanimanja, a sve na način primjeren njihovoj generaciji.