Ludbreška "Oprema" - od lokalne tvrtke do svjetskog lidera

Varaždinske vijesti | 8.4.2019. u 19:39h | Objavljeno u Sponzorirano

Prolaskom kroz ogradu i ulaskom u poslovno područje ludbreške tvrtke “Oprema” gotovo da se izlazi iz Hrvatske i ulazi u međunarodno okruženje. Tako Domagoj Cvetko, direktor “Opreme”, opisuje radno okruženje poduzeća i pritom nimalo ne pretjeruje. Jer riječ je o poduzeću “svjetskog kova”, koje posluje u 40 zemalja svijeta, što je vidljivo na svakom koraku, od unutarnjeg uređenja poslovnih prostora do najsuvremenijih strojeva u proizvodnom pogonu, a posebice u organizaciji rada i filozofiji upravljanja ljudskim resursima. To je, na žalost, područje kojemu mnogi domaći menadžeri još uvijek ne pridaju dovoljno pozornosti.

Oprema_Pogon.jpg

Nova, moderno opremljena poslovna zgrada s puno dnevnog svjetla, radni stolovi s funkcijom podešavanja visine, laboratorij za istraživanje, razvoj i testiranje novih proizvoda i suvremeno opremljene proizvodne hale, kao posljedica usredotočenosti na stvaranje ugodnog radnog okruženja koji će motivirati djelatnike da se dugoročno vežu uz “Opremu”, neke su od stvari na koje nam prvo ukazuje Domagoj Cvetko, koji odnedavno vodi poslovanje “Opreme”. Naime, prije nešto više od godinu dana na čelu tvrtke zamijenio je oca Tomislava Cvetka, zaslužnog za nastanak i razvoj “Opreme” do sadašnje pozicije globalnog igrača u segmentu proizvodnje uređaja za ugostiteljstvo, odnosno aparata za hlađenje i točenje piva, sokova, vina, vode i soda-vode.

Svojim specijaliziranim proizvodnim programom prisutni su na 40-ak tržišta diljem svijeta, od toga se oko 80 posto odnosi na zemlje Europske unije, a posljednjih su godina napravili značajne iskorake na tržišta SAD-a, Kanade te zemalja jugoistočne Azije. Ovih dana upravo očekuju rezultate testiranja prvih stotinjak uređaja na vrlo zahtjevnom, ali i značajnom tržištu Japana.

Iako prilično samozatajna i možda široj javnosti nepoznata, ludbreška “Oprema” postoji više od četiri desetljeća, a posljednjih je 20-ak godina od male, lokalne, obiteljske tvrtke prerasla u poduzeće koje se ubraja među pet najvećih proizvođača aparata za hlađenje i točenje pića na svijetu.
Za njihovo bi se poduzeće zacijelo više čulo da njihov glavni proizvod često ostaje nevidljiv oku posjetitelja pivnica i restorana. Naime, riječ je o protočnim uređajima za hlađenje i točenje piva koji se nalaze ispod ili iznad pulta za točenje. Uređaj je spojen na bačve s pivom ispremnik CO2 te kroz njega prolazi piva kako bi se rashladila, prije točenja u čaše. Rashladni uređaji za pivo čine 75 posto proizvodnog portfelja te su njihovi glavni kupci multinacionalne kompanije Heineken i Carlsberg, s kojima imaju najveće ugovore.
Prošle su godine proizveli oko 35.500 aparata, a ove im je godine cilj dosegnuti 37.000 uređaja.
- U Švicarskoj držimo više od 85 posto tržišta, a na tržištima Skandinavije više od 90 posto,među ostalim zahvaljujući ugovorima s Heinekenom i Carlsbergom, ali pokrivamo i male pivovare - kaže Cvetko iznoseći ove impresivne brojke.

OPREMA_Cvetko_i_Cvetko_1.jpg

Osim za pivo, posljednjih godina sve su više fokusirani i na razvoj uređaja za ostale kategorije pića; vodu, sokove i vina.

- Ušli smo u segment hlađenja kave (cold brew coffee), ali i segment grijanja, poput, kuhanog vina, a sljedeći su korak hibridni proizvodi koji mogu grijati i hladiti - ukazuje Domagoj Cvetko, pokazujući u “show roomu” široku paletu rashladnih uređaja različitih kapaciteta, od onih pogodnih za manje restorane do XL uređaja za velika potrošačka mjesta, kao što su dvorane i stadioni.
Za ovakav uspjeh na međunarodnom tržištu ključnim drži vlastiti proizvod u svakom segmentu, što je temelj fleksibilnosti.

- Ključno za uspjeh ove tvrtke je to što imamo vlastiti proizvod te nismo ni o kome ovisni. Pod vlastitim proizvodom mislim na to da je proizvod naš u svakom pogledu, što znači da smo ga osmislili, razvili, proizveli i zapakirali te isporučili kupcu. Cijeli proizvodni proces, od ideje, istraživanja i razvoja, preko konstrukcije, dizajna, razvoja tehnologije i proizvodnje, pa do marketinga i prodaje odvija se u tvrtki. Imamo vlastiti odjel istraživanja i razvoja, vlastiti odjel konstrukcije i tehnologije te termodinamički laboratorij za ispitivanja. Naša proizvodna politika razlikuje se od konkurencije po tome što želimo imati što više tehnologije pod jednim krovom. To je jednim dijelom suprotno ekonomiji ušteda i svjesni smo da to diže troškove proizvodnje, ali zato imamo u potpunosti kontrolu nad kvalitetom i fleksibilnost proizvodnje. A kvaliteta i fleksibilnost su protkane kroz cijeli proces našeg rada pa možemo kupcu dati proizvod po njegovim specijalnim željama i potrebama, bez čega ne bi išlo - objašnjava mladi Domagoj Cvetko.

U poduzeću je zaposlen 10 godina, ali u njemu tijekom ljetne prakse praktički radi od svoje desete godine, kaže uz osmijeh.

Oprema_ProEvent_1.jpg

- Otkad ja znam u ovoj tvrtki vlada korporativna kultura okrenutosti prema kupcu. Kod nas je crtanje, konstruiranje i istraživanje u laboratoriju posao koji se odvija na svakodnevnoj bazi, i na taj se način možemo boriti protiv standardizacije i konkurencije iz Kine, Ukrajine, Rusije i drugih zemalje, koji nude povoljan proizvod, ali serijske, masovne proizvodnje. Za razliku od njih, mi svoj proizvod možemo prilagoditi posebnim željama i potrebama svakog kupca pa stoga možemo istodobno raditi za tvrtke koje su si međusobni konkurenti jer možemo imati posebnu liniju proizvoda za Heineken, a posebnu za Carlsberg - napominje Cvetko.

Proizvodi “Opreme” u početku su skuplji od konkurencije s Istoka, ali im je dulji vijek trajanja pa su u konačnici - isplativiji.
- Dok su uređaji konkurencije deklarirani na rok od godinu do dvije, mi na deklaracijama pišemo 8 do 10 godina jamstva, iako nam na servis dolaze i naši uređaji stari 15 do 20 i više godina. Stoga ne radimo s nekim svjetskim grupacijama među proizvođačima piva jer su izrazito cjenovno orijentirani. Nekad se oko cijena pregovaralo, a danas to sve ide preko e-aukcija, preko interneta šaljete svoju ponudu i tu se natječete sa svim globalnim igračima od kojih neki imaju nisku cijenu, a neki kvalitetu. Tako da, s jedne strane, imamo igrače s Istoka, koji su povoljni, ali ne mogu nam konkurirati kvalitetom, a s druge strane imamo tvrtke iz Italije i Njemačke koje također drže kvalitetu, ali nam ne mogu konkurirati cijenom radne snage – opisuje naš sugovornik uvjete u kojima se natječu za svoj dio “kolača” na svjetskom tržištu.

Iako po godinama pripada mlađoj generaciji menadžera, za sebe kaže da je puno toga usvojio od oca te da mu je u poslovnim kontaktima vrlo važan osobni kontakt “face to face”, ali je toga, kaže, na žalost sve manje. Iako je dosad završio MBA program na Bledu, ističe da će se u budućnosti poslovna komunikacija morati vratiti više osobnom kontaktu te se planira dodatno školovati upravo na nekom od područja psihologije.

- Zadnjih godina na poslovnim putovanjima najčešće večeram sam. Uglavnom me dočekaju mladi menadžeri gledajući me preko laptopa i excel-tablica. Sve se svodi na cijenu i ako se ne uklopim u njihove brojke, dalje više nema priče, a ako mu se “upali zelena lampica” tada još možemo pregovarati oko nijansi cijena i to je to. S Heinekenom radimo 15 godina i u njihovoj se tehnici ljudi svih tih godina nisu promijenili, a u nabavi u zadnjih deset godina pregovaram sad već sa četvrtom osobom i sa svakim prolazim sve iz početka - govori nam Cvetko opisujući izazove s kojim se susreće u komunikaciji i pregovaranju s ključnim kupcima.

Označeno u