Centar izvrsnosti za kemiju: kemija je idealan objekt za razvijanje vještina i sposobnosti

| 14.1.2020. u 09:22h | Objavljeno u Društvo

Pokus je najvažnije oruđe suvremenog znanstvenika, a učenje otkrivanjem ili učenje istraživanjem ostaje kao trajno i uporabivo znanje. Znaju to učenici koji polaze Centar izvrsnosti za kemiju u Graditeljskoj, prirodoslovnoj i rudarskoj školi Varaždin, a kojih se bilježi svake godine sve više.

- Obično u srednjoj školi interes padne, ali ova godina je iznimna pa imamo porast upisanih učenika prvih razreda srednjih škola – kažu voditeljice u Centru Mihaela Vrbnjak Grđan i Vesna Vrček profesorice biologije i kemije.

Rade isključivo pokusi

Kemija kao predmet služi kao idealan objekt na kojem se mogu razviti vještine i sposobnosti. Sve što se nauči napamet to se najčešće i zaboravi. Međutim, sve što učenici učine, vide, zaključe i izgovore vlastitim riječima ostaje kao trajno i uporabivo znanje. Stoga je nastava u Centru izvrsnosti za kemiju isključivo eksperimentalna. Radi se u grupi, paru ili individualno, a rezultati, dokazuju to natjecanja, su odlični.

- Grupe su čak i velike. Sedmaši i osmaši su u grupama po 20 učenika, prvog razreda srednje imamo 16, a ostale grupe imaju 10 učenika – kažu sugovornice Vrbnjak Grđan i Vrček.
Učenici su u Centru podijeljeni po razredima po kojima se obrađuju nastavna područja.

- Nastava je eksperimentalna i istraživačka jer je kemija otkrivanje, a što znači da se rade isključivo pokusi. Možda jesu teme slične onima koje se obrađuju na redovnoj nastavi, ali ne radimo ih na isti način – objašnjavaju sugovornice, dodajući da svaki mentor određenog programa ima slobodu kreiranja vlastita sadržaja koji će prezentirati učenicima.

- Složili smo raspored, odredili glavne teme, ali mentori su ti koji na određene teme rade varijacije, kreiraju samostalno pokuse. I sve su to samostalni i autorski radovi koje oni primjenjuju na samoj nastavi u Centru. Ponekad učenici sami predlože neke ideje. Zapravo, vidimo na nastavi kako učenici reagiraju na određene pokuse pa vas i njihov interes potakne da poradite na kreiranju izazovnijih pokusa - objašnjavaju.

Mentori kojih je u Centar uključeno 14, podijeljeni su po područjima kemije koje ima najbolje leži. Svake godine se i dio opreme modernizira pa se i zato nastava svake godine nadograđuje novitetima.
Što se natjecanja tiče, učenici Centra su se ove godine uključili u jedno novo natjecanje naziva Atom liga koja ima dva kola. Jedno je već održano, a sljedeće im slijedi početkom travnja. Uključeni su i u Turnir mladih prirodoslovaca koji je međunarodnog karaktera. Dakle, polaznici Centra sudjeluju na natjecanjima u Hrvatskoj na svim razinama, a također redovito sudjeluju na međunarodnim Kemijskim olimpijadama i Mendeljejevoj olimpijadi. Svake godine nekoliko polaznika CIK – a Državno povjerenstvo pozove na testiranje za EUSO i IJUO, te se gotovo uvijek netko i plasira na navedene olimpijade.

- Natjecanja su nam vrlo značajna, ali definitivno su nam i potvrda da odrađujemo dobro s učenicima početni, pripremni dio – ukazuju sugovornice.

Najjači rezultati, terenska nastava i radionice

U Centar su uključenici i učenici drugih županija i to iz Međimurske i Koprivničko – križevačke, a najjači rezultat do sada za Centar je ostvario Ilija Srpak koji je bio na EUSU, IJSU, Mendeljejevoj olimpijadi te četiri kemijske olimpijade i na svakom natjecanju osvojio medalju. Luka List iz Koprivničko-križevačke županije bio je u reprezentaciji Hrvatske za Mendeljejevu olimpijadu i Međunarodnu kemijsku olimpijadu te osvojio broncu na obje olimpijade. Na EUSU su bili, ali prije dvije godine Marko Srpak i Janko Vrček, a na IJSU Andrea Križanič i Alisa Pevec. Centar ima odlučnu suradnju s Institutom Ruđer Bošković i Kemijskim odsjekom Prirodoslovno – matematičkog fakulteta u Zagrebu.

- Naši polaznici često posjećuju navedene institucije i u laboratorijima rade određene vježbe, a profesori u tim institucijama su i predavači u Centru. Surađujemo i s Hrvatskim kemijskim društvom, sa sekcijom e-škola kemije. S njima organiziramo radionice i edukacije naših profesora i učenika. Specifično za CIK je i to da organiziramo terensku nastavu pa smo primjerice s učenicima bili u Ljubljani gdje smo posjetili Hižu eksperimentov ili pak u Smiljanu u Memorijalnom centru Nikole Tesle – nabrajaju sugovornice, dodajući da polaznicima Centra radionice i predavanja dođu održati i bivši polaznici Centra, danas uspješni studenti poznatih fakulteta.

Galerija slika