Svake godine 27. rujna obilježava se Svjetski dan turizma. Turizam je vodeći gospodarski fenomen sadašnjice i slobodno kažemo generator gospodarskog rasta svake zemlje. Izuzmemo li pandemijsku godinu podaci posljednjih deset godina za Hrvatsku prikazuju trend porasta noćenja i broja postelja.
Svjetski dan turizma obilježava se u cijelom svijetu pod vodstvom Svjetske turističke organizacije (UNWTO), koja određuje i glavnu temu te proslave.
Prema podacima Hrvatske turističke zajednice temeljem sustava e-visitor, u prvih sedam ovogodišnjih mjeseci našu županiju posjetilo je 56.024 turista, što je čak 20,4 posto više nego lani. Ostvarili su pritom 131.320 turističkih noćenja ili 22 posto više. Po stopi rasta broja turista i njihovih noćenja u tome razdoblju među pet smo najboljih županija.
Što se tiče područja Turističke zajednice područja Centar svijeta prošle godine češći turisti bili su stranci.
- U prošloj godini obuhvaćali smo 6 jedinica lokalne samouprave i prošle godine od 1.1. do 31.12 ostvaren je dolazak od 6773 dolaska turista na naše područje. Od tog broja više je stranih turista, 4358, dok je domaćih 2415. I prošle godine ostvareno je 5237 noćenja domaćih turista, dok su strani turisti ostvarili 15 218 noćenja. Dakle, na našem području je bilo 20 455 noćenja. Od toga je bitno napomenuti da je prosječni ostanak oko 3 dana - kaže Petra Međimurec, direktorica Turističke zajednice Područja centar svijeta. Što se tiče 2023. godine, prema dostupnim podacima do 1. rujna, bilježimo pozitivne trendove.
- Do 1. rujna ostvarili smo 4665 dolazaka, od čega je 1551 domaćih, 3114 stranih turista koji su prosječno na našem području boravili 3,89 dana, što je povećanje ostanka i boravka u odnosu na prošlu godinu. I do 1. rujna ostvareno je 18 157 noćenja, od čega 3855 je bilo domaćih turista i 14 302 stranih turista. I po usporedbi dolazaka ove i prošle godine do 1. rujna imamo povećanje dolazaka turista na naše područje, ali točan broj i podatke ćemo moći dati tek nakon kraja godine. Prema ovim podacima i procjenama, povećanje dolazaka i noćenja će biti još veće, posebno iz razloga jer u ovu statistiku ne ulaze posjeti ostvareni za dane Svete nedjelje - naglašava Međimurec.
Najbolji pokazatelj dolaska i boravka turista je broj noćenja, a mjeseci s najvećim ostvarenim brojem noćenja su ove godine bili kolovoz s ostvarenih 4223 noćenja, zatim srpanj s 4062 noćenja, lipanj s 2780 noćenja i svibanj s 2180 noćenja. Ali po broju dolazaka turista na naše područje prednjače lipanj, srpanj i kolovoz.
- Što se tiče manifestacija, naše najposjećenije manifestacije su Dani ludbreške Svete nedelje, Flora Centrum Mundi, Welcome spring festival koje su usmjerene na širu populaciju, dok su primjerice manifestacije poput Aktivnog ljeta i Wine&walk manifestacije usmjerene baš na specifičnu skupinu posjetitelja i turista te na zasebne turističke proizvode i možda privlače manji broj općenitih posjetitelja, ali što se tiče skupine turista na koju su te manifestacije usmjerene, bilježimo isto porast broja onih koji nas dođu posjetiti u Ludbreg i tu prenoće. Jer to je u biti namjera takvih manifestacija, da se podigne vidljivost područja -kaže Međimurec.
Direktorica dodaje kako današnji turisti traže autentična i jedinstvena te specifična iskustva kada putuju u određenu destinaciju.
- Na području turističke zajednice imamo dosta veliki broj privatnih iznajmljivača, koliko u samom centru grada, toliko u okolnim područjima i ono što mene osobno veseli jest da nam svako malo netko novi dođe u ured s rješenjem jer se odlučio baviti pružanjem turističkih usluga smještaja. Na našem području imamo hotelski smještaj, privatni smještaj u kućama za odmor i apartmanima, ali isto se nude usluge smještaja i ugostiteljske turističke usluge vinskim kućama i vinarijama, u ruralnim kućama za odmor, poljoprivrednim gospodarstvima i agroturizmu. Tako da na našem području ima sve skupa 52 obveznika, 62 turistička objekta i sve skupa imamo 373 ležajeva - objašnjava Međimurec te dodaje kako na naše područje dolazi uistinu širok spektar posjetitelja, većinom iz stranih država. I dalje nam prednjače Poljaci po dolascima, zatim slijede gosti iz Njemačke, Austrije, Slovačke i Slovenije.
Jedan od privatnih iznajmljivača je i Krešimir Horvat koji je s iznajmljivanjem krenuo 2019. godine.
- Klijet smo tada prenamijenili u kuću za odmor koja je 2+2, odnosno za dvije osobe. Kuća je opremljena dodatnim sadržajima poput jacuzzija i saune. Sve to utječe na dolazak turista, kao i lokacija i događaja koji se održavaju na tom području – kaže Horvat. Posebno naglašava tu se ističu manifestacije poput Svete nedjelje i Wine&walk, ali i druga događanja u samom Ludbregu, ali i okolici.
- Ima sada već dosta iznajmljivača na ovom prostoru, ali ne gledamo se kao konkurencija jer svatko od nas ima neke svoje specifičnosti. Osobno nudim i vina lokalnih vinara, gosti često pitaju gdje mogu kušati kvalitetno vino. Smatram da su vinski turizam i iznajmljivanje usko povezani i da tu ima prostora za kvalitetniju organizaciju, a dokaz je i sama manifestacija Wine&walk - kaže Horvat. Među gostima prednjače mu oni iz Danske, Njemačke i Austrije, ali ima ih i iz Hrvatske. - Kada smo krenuli u iznajmljivanje, te 2019. godine zabilježili smo tek nekoliko noćenja. 2020 godine usprkos koroni situacija je postala bolja, a prošlu smo godinu zaključili sa 130 noćenja. Za tako malu kuću i činjenicu da preko zime zbog dodatnih troškova ne iznajmljujemo, jako smo zadovoljni, zaključuje Horvat.
Da vinogradarstvo i vinarstvo može imati utjecaj na turizam, slaže se i Monika Kirić, predsjednica Ludbreške vinske ceste.
- Naravno, to ovisi o regiji i njezinoj vinogradarskoj tradiciji. Vinarstvo može biti ključan dio turističke privlačnosti i ponude, od samih vinskih tura i degustacija, u vinogradima i vinskim podrumima možete kušati razne sorte vina, vidjeti i naučiti više o procesu proizvodnje vina. Tu je i gastro turizam, jer to dvoje jedno s drugim ide ruku pod ruku pa posjetitelji uz kvalitetna vina kušaju i autohtonu hranu određenog kraja. Uz to, poznato je da vinogradarske regije organiziraju različite manifestacije i sajmove što dodatno privlači posjetitelje. Nikako ne smijemo zaboraviti da je butelja vina i odličan suvenir – kaže Monika Kirić te dodaje kako tradicija bavljenja vinogradarstvom kod nas ima dugu tradiciju, a uglavnom je riječ o manjim obiteljskim vinogradima. Dodaje i kako potencijala za razvoj ima.
- Dokaz tome je i Wine&walk, manifestacija kroz koju posjetiteljima pokazujemo ono za što radimo cijelu godinu, a to su odlična vina koja osvajaju nagrade na domaćim i europskim natjecanjima - zaključuje Kirić.