U Galeriji Sermage ove će srijede biti otvorena izložba Darwina Butkovića

Igor Čolaković | 26.5.2020. u 20:43h | Objavljeno u Društvo

Dugoočekivana izložba vizualnog umjetnika Darwina Butkovića, kojom će ovaj slikar, kipar, performer, povjesničar umjetnosti i likovni pedagog, obilježiti 40 godina od prve samostalne izložbe, bit će otvorena ove srijede, 27. svibnja, u Galeriji Sermage.

- Kada mi je u lipnju prošle godine Darwin Butković rekao da je dobio poziv iz Gradskog muzeja Varaždin da priredi samostalnu izložbu u povodu četrdesete obljetnice njegovog umjetničkog stvaralaštva bilo mi je jasno da se nalazim pred iznimno velikim izazovom. Prihvatio sam ponudu ne samo zato što smo prijatelji već više od trideset godina, nego i stoga što iznimno poštujem njegov rad i što precizno i jasno vidim sve poveznice između, na prvi pogled, različitih cjelina njegovog stvaralaštva - rekao je akademski slikar Dubravko Adamović, producent ove izložbe Darwina Butkovića.

- Uobičajeno je da se takve, jubilarne izložbe postave kronološki, no takav mi se pristup nije činio primjerenim. U razgovoru smo došli do tri prepoznatljiva Darwinova znaka - SAPETE, SA kao sat, PE kao pegla i TE kao telefon. Darwin je prihvatio tu ideju, i to nam je zapravo umnogome i olakšalo izbor djela s tim znakom, ali i raspored izložbe, jer nam je na taj način bilo jednostavnije povezivati ono što je strukturalno, likovno u njegovom djelu. Tako smo počeli od 1980. godine, kada je Darwin Butković imao prvi samostalni nastup u Gradskom muzeju Bjelovar. Od te godine smo počeli pratiti pojavu sata. U početku predstavljamo sat kao temat, kao narativ likovnih djela, međutim, kasnije koristimo samo skraćenicu SA - dodao je Adamović.

No, taj postav nije vezan samo uz prikazivanje djela s temom sata, nego sam iskoristio i jedan detalj koji su koristili i mnogi teoretičari umjetnosti koji su pisali o Drawinovom radu, a to je - dadaizam. Posebice Marijan Špoljar eksplicite navodi da se Darwinovo stvaralaštvo može gledati i kroz te obrasce dadaizma, a profesorica Ksenija Kipke pak navodi Jeana Dubuffeta, kao jednog od njegovih mogućih uzora. Budući je dadaizam svoj najbolji prikaz doživio na berlinskom festivalu umjetnosti 1920. godine, ovom smo izložbom povezali 40 godina umjetničkog rada Darwina Butkovića i 100. godišnjicu postave dadaizma, kao svojevrsni hommage tom umjetničkom pokretu. Dadaizam je poništavao sve regule, pa i samog sebe, jer to je bila njegova ideja - nekonvencionalnost u potpunom smislu te riječi, a ako Darwin nije nekonvencionalan, onda doista ne znam tko to jest, ne samo u Varaždinu nego i šire - istaknuo je producent izložbe.

Na izložbi će varaždinska likovna publika imati prigodu vidjeti 92 cjeline koje obuhvaćaju čak dvjestotinjak radova ovoga svestranog likovnog umjetnika.

- Nažalost, ova izložba neće u vizualnom i dokumentarističkom dijelu biti onakva kakvom smo ju zamislili i dogovorili u početku. Naime, izložba ostaje bez kataloga, jer za nju na vrijeme nisu osigurana sredstva, pa će publika ostati prikraćena za cjeloviti prikaz prije svega, iznimnog performerskog rada Darwina Butkovića - naglasio je autor postave ove zanimljive i atraktivne izložbe.

Izložba će biti postavljena u palači Sermage (Trg M. Stančića 3) od 27. svibnja do 28. lipnja. Otvoreno za razgled: utorak – petak od 9 do 17 sati, subota i nedjelja od 9 do 13 sati.

Darwin Butković (iz životopisa)

Darwin Butković (r. 1962.) diplomirao je 1988. na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, a 1993. i magistrirao konzervaciju i restauraciju na Akademiji likovnih umjetnosti u Ljubljani. Radio je kao nastavnik likovne kulture na nekoliko osnovnih i srednjih škola te kao viši honorarni umjetnički suradnik na Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci.

Velik dio profesionalnog života proveo je na restauratorsko-konzervatorskim poslovima, i to kao voditelj Međunarodnog restauratorskog centra u Ludbregu (1994. – 1996.), kao restaurator u Muzeju Međimurja Čakovec (1993. – 1994.) te u tvrtki Trifora d.o.o. kao direktor i voditelj na poslovima konzerviranja i restauriranja umjetnina (1996. – 2006.).

Zahvaljujući dugogodišnjem radu na umjetničkom i konzervatorsko-restauratorskom području, tehnološki je proučio i usavršio mnoge slikarske i kiparske tehnike, sudjelovao na mnogim projektima obnove arhitekture, istraživanju graditeljske povijesti, nekoliko velikih kulturno-umjetničkih izložbi te na projektima zaštite hrvatske spomeničke baštine, kao i na pripremi u educiranju budućih konzervatora i restauratora.

U 40 godina stvaranja na području vizualne umjetnosti realizirao je 30-ak samostalnih izložbi i sudjelovao na stotinjak skupnih. U radu je koristio različite likovne tehnike i izričaje, od klasičnih slikarskih, kiparskih i fotografskih do video arta, performansa, hepeninga, land arta i kombiniranih tehnika.

Dobitnik je više nagrada i priznanja, među kojima je Nagrada grada Zagreba za mlade znanstvenike i umjetnike, Nagrada na 4. biennalu studentskog crteža u Beogradu, Nagrada za javnu skulpturu 20. Zagrebačkog salona mladih, Nagrada na 9. biennalu male plastike u Murskoj Soboti i druge. Sudionik je Domovinskog rata 1991. – 1992. i nositelj Spomenice Domovinskog rata. Živi i radi u Varaždinu. Atelijer: Varaždin, I. Padovca 3.