RAZGOVOR Sanja Tropp Frühwald, voditeljica umjetničke organizacije VRUM o drugačijem Kliker festivalu Foto: Ilustracija

RAZGOVOR Sanja Tropp Frühwald, voditeljica umjetničke organizacije VRUM o drugačijem Kliker festivalu

Igor Čolaković | 29.9.2020. u 09:06h | Objavljeno u Društvo

Sloboda izražavanja, inkluzivnost, odrastanje i neobične ljubavi neke su od tema koje će kroz ples, pokret, učenje i igru obuhvatiti ovogodišnji - Kliker festival, koji će biti održan u Varaždinu od 28. rujna do 4. listopada, u organizaciji umjetničke organizacije VRUM. Sanja Tropp Frühwald, plesačica i koreografkinja suvremenog plesa koja je ostvarila zapaženu međunarodnu karijeru, voditeljica ove umjetničke organizacije, istaknula je kako će ovogodišnji, 5. Kliker festival biti - predivno drugačiji, 

- Prvi Kliker festival organiziran je 2015. godine u sklopu 8. Dana suvremenog plesa, kada smo priredili niz programa za djecu i mlade, za što je publika u Varaždinu pokazala veliki interes. Uspjeli smo sa svojim programima privući i tinejdžere, a upravo su oni publika do koje je najteže doprijeti i koju je najteže zainteresirati. No, i mi smo, kao umjetnici, željeli raditi autorske plesne programe za mladu publiku. Prva produkcija koju smo napravili bila je predstava za bebe Baja Buf, koja je još 2011. godine nastala u Varaždinu, u suradnji sa Špancirfestom i nekoliko gradskih dječjih vrtića. Ovu predstavu, koja i dalje ima svoju publiku, odigrali smo čak šestotinjak puta, a nakon nje smo ostvarili više od dvadeset različitih autorskih produkcija za djecu i mlade. Nakon Baja Bufa, naše prve predstave za djecu nastale su u sklopu europskog projekta - Fresh Tracks Europe, u kojem je sudjelovalo desetak partnerskih institucija iz cijele Europe, s kojima smo radili na akumulaciji plesne umjetnosti za djecu i mlade, a čiji je interes razvoj mlade publike. Kroz taj projekt sam puno naučila i shvatila da mi je zanimljivije i izazovnije raditi predstave, odnosno produkcije za djecu, nego za odrasle. Djeca su najiskrenija publika, a mene godinama zanima upravo komunikacija s publikom. Mnogo je naših programa interaktivno, komunikacija i to neposredno iskustvo je ono što se provlači i kroz predstave, i kroz radionice, kroz cijeli festival - naglasila je Sanja Tropp Frühwald s kojom smo razgovarali o uvjetima organizacije ovogodišnjeg festivala i programima.

sfaade.jpg

Novi format festivala

Koliko je bilo zahtjevno organizirati međunarodni festival u ovim uvjetima?

Ne mogu reći da je bilo jednostavno osmisliti i pripremiti ovogodišnji festival, ali to je svakako jedno novo iskustvo koje nam je na neki način omogućilo novi format Festivala. Dogovarali smo se sa svojim stalnim partnerima, gradskim kulturnim ustanovama, dječjim vrtićima i školama, Kazališnim studijem za mlade HNK u Varaždinu, PS Vindi i drugima, program smo mijenjali i prilagođavali novim uvjetima, pa je na kraju svojevrsnom transformacijom programa nastala zaokružena cjelina koja progovara o temama koje su od velike važnosti za djecu i mlade, ali i za nas umjetnike, odnosno za kompletnu zajednicu. Odmak od kojekakvih ekrana u sadašnjem je vremenu neophodan za svakog čovjeka, mladog ili starog, a ples, pokret i igra otvaraju prostore neopterećene strahom od bliskosti, što je danas ključno. Predstave su posložene tako da svaka dobna skupina može pronaći nešto za sebe. Nastojali smo osmisliti modele suradnje koji su u ovo "novo vrijeme” mogući, ali i iznaći inovacije koje želimo zadržati i u budućnosti.

Koje biste programe ovogodišnjeg Kliker festivala posebno istaknuli?

Festival otvaramo inkluzivnom predstavom – Neobične ljubavi, autora Žaka Valente, u produkciji DIVERT/IMRC kolektiva iz Zagreba, koja je premijerno izvedena u Muzeju suvremene umjetnosti 18. rujna ove godine. Ova je predstava posebna, jer je među rijetkima u Europi u kojima je jedna od izvođačica u invalidskim kolicima i također prva hrvatska inkluzivna predstava ikada. Međunarodni highlight ovogodišnjeg festivala je trupa koja se okupila oko koreografkinje Ceren Oran. Ova poznata Turkinja živi i radi u Münchenu i San Franciscu, a gostujuća je profesorica na salzburškoj plesnoj akademiji - SEAD. Njenu trupu čine plesači - diplomanti sa salzburške akademije koji dolaze iz raznih dijelova svijeta, iz Koreje, Izraela i Španjolske. Varaždinska publika moći će na ovogodišnjem Festivalu pogledati njenu predstavu - Predivno drugačiji, ovaj put i uz žive glazbenike, a učenici Pete i Druge osnovne škole moći će uživati i u - Letećim riječima, predstavi koja je originalno napravljena za učionice, ali je varaždinska izvedba adaptirana za otvoreni prostor.

Atraktivni - Kišni razdraganci

Koje će još sadržaje ponuditi 5. Kliker festival?

U goste nam dolaze Kišni razdraganci, koje su osmislili Ivanka Mazurkijević i Damir Martinović - Mrle. Tim programom ćemo zatvoriti festival, a on će publici omogućiti da uživa u koncertu i interaktivnom tulumu koji je osmislio ovaj umjetnički par iz Rijeke, ali i da kupi istoimenu dječju slikovnicu autorice Lane Letović Perčin. Ivanka i Mrle i njihova osmogodišnja kćer Eva za taj su projekt dobili Porina i veseli me što su prihvatili poziv i da će nastupiti na ovogodišnjem Klikeru. Mislim da je riječ o hvalevrijednom projektu koji je namijenjen djeci. Na taj način polako širimo festivalski program i na glazbenu umjetnost. I na ovogodišnjem Festivalu organiziramo nekoliko radionica, no većina ih je namijenjena određenim skupinama koje već rade zajedno, što je u skladu s epidemiološkim mjerama, pa su one zatvorene i popunjene. Imat ćemo i jednu radionicu otvorenu za javnost, za sve starije od 16 godina, a riječ je o plesnoj radionici Vogue Intensive, koju će u Centru za mlade i nezavisnu kulturu P4 voditi plesni i glazbeni umjetnik PLENVM Ninja. On je osnivač prve kuće Voguinga u Beču, plesnog pokreta koji je na svojoj turneji devedesetih popularizirala Madonna.Ovogodišnji će Festival biti atraktivan, inkluzivan i drugačiji, ponovno ćemo istaknuti različitost, posebnost, individualnost, ravnopravnost i svakako – pravo svakog djeteta na kulturu i umjetnost, na kulturno-umjetničke sadržaje primjerene svakom uzrastu. Svakako bih istaknula i otvoreni javni razgovor - Drugačiji svijet je moguć!, na koji smo pozvali sudionike iz grada Varaždina, Varaždinske županije, osnovnih i srednjih škola, kazališne i plesne pedagoge, predsjednika Hrvatskog centra ASSITEJ i naravno, publiku, kako bismo razgovarali o modelima suradnje u „novom“ vremenu i mogućnostima organiziranja i održavanja ovakvih programa u Varaždinu tijekom cijele godine.