Završilo je jubilarno, dvadeseto izdanje Dana performansa koje je u Varaždinu održano od 9. do 12. rujna. U četiri dana Festivala varaždinska publika ponovno je uživo mogla pogledati nekoliko zanimljivih performansa koje su priredili varaždinski umjetnici, ali i gosti iz Slavonskog Broda, Zagreba, Bosne i Hercegovine i Srbije.
Ovogodišnji je festival održan pod nazivom Sutra, no iako je temom bio okrenut sutrašnjici svojim je programom obuhvatio i veliku povijest - performansa.
Festival je otvoren u dvorištu palače Sermage, uz otvorenje izložbe splitskog umjetnika Zlatana Dumanića. O životu i stvaralaštvu splitskog umjetnika govorio je Branko Franceschi, autor izložbe i koncepcije Dana performansa.
- Zlatana Dumanića smo za života svi poznavali kao splitskog performera, no tek poslije njegove smrti 2017. godine, kada je otvoren njegov atelje u Dioklecijanovoj palači, doznali smo da je on po vokaciji slikar. On je autor više tisuća slika, umjetničkih instalacija, skulptura, slikanih kompozicija, umjetničkih objekata koji izbjegavaju bilokakvu kategorizaciju. Oni ukazuju na njegove velike umjetničke sposobnosti i stvaralački žar, a zahvaljujući obitelji Marka i Lucije Marin, koja je otkupila cijelu zbirku, mi danas možemo priređivati ovakve izložbe. Sada je prilika da evaluiramo njegovu umjetničku ostavštinu i da istaknemo njegov veliki doprinos hrvatskoj vizualnoj kulturi, pa smo u suradnji s Galerijom umjetnina iz Splita izdali i monografiju posvećenu njegovom stvaralaštvu – rekao je Franceschi.
Varaždinska likovna publika na prvom katu palače Sermage do 7. studenoga može pogledati jedan manji dio Dumanićevih radova, koje je odabrao Branko Franceschi, a koja su se pod naslovom „Povratak kapetana” sjajno uklopila u galerijski prostor palače Sermage.
- Njegovi radovi su se fantastično uklopili u ovaj prostor s murano lusterima koji također imaju u sebi mediteranski duh, a Dumanićevi brodovi i ta ljubav i strast prema životu koji su tako barokno bujni lijepo se slažu zajedno – rekao je autor postava.
Iznenađena i oduševljena publika
Da se ta izložba sjajno uklopila u jubilarno izdanje Festivala na otvorenju je između ostalog rekao i idejni začetnik Dana performansa mr.sc. Ivan Mesek, ravnatelj Gradskog muzeja Varaždin, koji je podsjetio i na svih dvadeset godina festivala.
- Dvadeset godina je puno, ali je prošlo vrlo brzo, pa kad pogledamo unatrag bilo je tu puno projekata, puno dragih ljudi umjetnika, puno publike, iznenađene i oduševljene, zauzeli smo prostore od trgova, tržnica, napuštenih prostora do galerija. Umjetnici su nas svojim projektima na tim festivalima oplemenili ili nam barem dali u tom trenutku neku drugu dimenziju kroz svoju umjetničku ideju. Nakon prošlogodišnjeg virtualnog izdanja ove godine smo ponovno uživo, vraćamo se retrospektivno u tih dvadeset godina, ali kroz performanse prikazujemo aktualne goruće probleme uz nadu da će se sve vratiti u normalu – rekao je Mesek.
Dvadeseti festival je otvorio varaždinski gradonačelnik dr.sc. Neven Bosilj pohvalivši organizatore ovog netradicionalnog festivala u gradu koji ima puno tradicionalnih manifestacija.
- Čestitam ravnatelju Muzeja Ivanu Meseku kao jednom od začetnika ovog festivala, ali i svima koji su sudjelovali u stvaranju i održavanju ove manifestacije punih 20 godina. Impresionirala me izložba Zlatana Dumanića, koji je uz to što je bio pomorac, bio i multitalentirani umjetnik – rekao je gradonačelnik Bosilj i pozvao sve da dođu u palaču Sermage i razgledaju izložbu.
Varaždinska publika već je prvu večer festivala uživala u prigodnoj projekciji koju su organizatori priredili kako bi podsjetili na prijašnja izdanja Dana performansa, a zanimljiv je bio i „Monetarni performans” doajena Ivana Šeremeta iz Slavonskog Broda.
Drugi dan Festivala na Stančićevom trgu predstavio se Dalibor Nikolić sa svojim performansom „Artwear”, dok je Alen Novoselec predstavio svoj projekt „24 stabla Ode radosti”. Publika je mogla pogledati i video zapis performansa srpske umjetnice Ivane Ivković – „In Him we trust”, a održana je i projekcija dokumentarnog filma „Beuys” o Josephu Beuysu, jednom od najznačajnijih umjetnika druge polovice 20. stoljeća koji se bavio performansom. Po uzoru na njegovu akciju „7.000 hrastova u Kasselu”, a obilježavajući sto godina od njegova rođenja na Festivalu je u subotu na Trgu Matije Gupca posađeno sedam stabala.
Drvored performansa
- Slavimo sto godina od rođenja Josepha Beuysa pa smo posadili sedam hrastova posvećenih hrvatskim performerima, što je ujedno i početak drvoreda performansa – rekao je Mesek objasnivši kako je to u skladu s performansom jer je on živa forma, a ta će stabla rasti kao što će s vremenom rasti i utjecaj tih umjetnika kojima su posvećena.
U subotnje prijepodne posjetitelji Varaždinskog placa mogli su uživati u zanimljivom Mesekovom performansu „Aukcija”, a oni koji su zavirili u Galeriju umjetnina u performansu Darwina Butkovića „Flying art SA 1985., 2001., 2021., dok je Alen Novoselec posjetiteljima s bedema Staroga grada performansom poručio „Zastani!”.
U subotu je u Staroj vagi održan i okrugli stol „20 godina performansa u Varaždinu” koji su moderirali dr. sc. Suzana Marjanić i Branko Franceschi, a publika je u Galeriji umjetnina imala priliku pogledati i dokumentarni film „Ulay” posvećen još jednom velikanu performansa i nakon toga je u dvorištu Galerije koncert održao Žan Jakopač.
Program jubilarnog festivala svojim su performansom „Terenski rad 4” u Lančanoj kuli priveli kraju Bojan Mucko i Vanja Babić, a festival, koji je i ove godine održan uz podršku Ministarstva kulture i medija, tradicionalno je završio uz druženje svih sudionika i gostiju festivala.