Studenti se često pitaju o čemu ovisi njihov uspjeh ili neuspjeh, koliko su sami doprinijeli, a koliko je rezultat sreće ili vanjskih okolnosti.
Ukoliko pojedinac interpretira vlastiti uspjeh ili neuspjeh kao rezultat sreće, sudbine ili slučaja, govorimo o osobama s takozvanim vanjskim mjestom kontrole potkrepljenja. S druge strane, postoje studenti koji vjeruju da mogu značajno utjecati na vlastiti uspjeh ili neuspjeh. Takvi pojedinci imaju takozvano unutarnje mjesto kontrole potkrepljenja. Mjesto kontrole potkrepljenja označava percepciju pojedinca o njegovom izvoru kontrole, a ne stvarno postojanje ili nepostojanje kontrole osobnoga ponašanja.
Tako će, na primjer, studenti s izraženijim unutarnjim mjestom kontrole potkrepljenja lošiju ocjenu ili pad na ispitu tumačiti kao poticaj za više učenja. Za razliku od njih, postoje i oni kojima je za vlastiti neuspjeh odgovoran netko drugi. Studenti koji su skloni prokrastinaciji, odnosno odgađanju studentskih obaveza, češće imaju izraženije vanjsko mjesto kontrole potkrepljenja. Ponekad nemaju dovoljno samopouzdanja i ne vjeruju da su sposobni uspješno izvršavati studentske obaveze.
Iako na prvi pogled izgleda da su pojedinci s unutarnjim mjestom kontrole potkrepljenja zadovoljniji i uspješniji, to ne mora biti pravilo. Nivo njihovog zadovoljstva ovisi i o nizu drugih čimbenika, kao što su osobine ličnosti.
Prevelika očekivanja od samog sebe, kao i težnja perfekcionizmu, mogu izazvati nezadovoljstvo, anksioznost i osjećaj neuspjeha. S druge strane, studenti s vanjskim mjestom kontrole potkrepljenja, neopterećeni visokim očekivanjima, mogu biti zadovoljniji vlastitim postignućem. Prihvaćanje činjenice da postoje događaji na koje ne mogu utjecati, daje im unutarnji mir i smanjuje stres.
Postoji više načina kako povećati sposobnosti internalizacije mjesta kontrole potkrepljenja i prihvatiti odgovornosti za vlastito ponašanje. Topla i podržavajući obiteljska atmosfera doprinosi razvoju pozitivne slike o sebi već od najranijeg djetinjstva. Fokusiranje na zadatak, otklanjanje svega što može odvući pozornost i smanjenje težnje za savršenstvom će pomoći studentima da realno sagledaju mogućnosti i budu uspješni tijekom i nakon studija. Isto tako, prihvaćanje činjenice da postoje događaji i okolnosti koje se ne mogu kontrolirati, doprinose unutarnjem zadovoljstvu i posredno boljoj kvaliteti života.