PREDŠKOLSKE RADIONICE Što s djecom kojima je odobrena odgoda upisa?

M.P./Varaždinske vijesti | 10.6.2018. u 18:44h | Objavljeno u Društvo

Ove školske godine odobrena je odgoda upisa za 47 djece, govore podaci Ureda državne uprave u Varaždinskoj županiji. S obzirom na to da za sada ne postoje sustavni oblici podrške, najveći broj djece za to vrijeme ne polazi ni vrtić ni predškolu te "sjede" kod kuće.

Ukazuje na to Ivana Sopek, mag.rehab.educ. iz Udruge za ranu intervenciju Varaždinske županije.

- Vrijeme predškole značajno je za poticanje akademskih predvještina i vještina socijalne kompetencije, a djeca s teškoćama u razvoju koja nisu uključena u neki oblik predškolskog odgoja i obrazovanja nemaju priliku razviti ih. Uključivanje djece s teškoćama u razvoju u predškolskoj dobi u grupne aktivnosti izuzetno je značajno za razvoj socijalnih kompetencija, a upravo su socijalne kompetencije nužne za prihvaćanja od vršnjaka - ističe Sopek.

 skola1.jpg

Rad u grupi, pojašnjava, pridonosi razvoju socijalnih vrijednosti, stavova, pogleda na svijet i opće sposobnosti, boljem mentalnom zdravlju djece, podučavanju djece kako da ne budu socijalno izolirani, kreiranju okruženja u kojem se uče i vježbaju socijalne vještine, podučavanju djece kako da kontroliraju agresivno ponašanje (prevladavanje agresije u društvu sebi jednakih siguran je način da se nauče i vježbaju granice do kojih se smije ići) i razvijanju spolnog identiteta.

- Razvoj predškolskih vještina ovisi o sadržaju rada i načinu rada s djecom, odnosno osobe koje provode grupe za poticanje predškolskih vještina moraju biti educirane. Predškolsko obrazovanje predstavlja važnu sastavnicu za kasnije cjelokupno obrazovanje djece s teškoćama. Na temelju direktnog rada s djecom, razgovora s roditeljima, proučavanjem stručne literature i znanstvenih članaka utvrdili smo da predškolske vještine i socijalna kompetencija kod djece s teškoćama nije razvijena u dovoljnoj mjeri da djeca budu uspješno uključena u obrazovni sustav. Istraživanjem literature utvrdili smo da je koncept individualiziranog rada u manjoj grupi djece s teškoćama u razvoju jedan od najučinkovitijih način rada za uvježbavanje predvještina čitanja, pisanja i računanja - dodaje Sopek.

Također, grupni rad osnova je za poticanje socijalne kompetencije kod svakog djeteta. Naime, prema istraživanjima, djeca najbolje napreduju u manjoj heterogenoj grupi gdje je razlika u dobi među njima dvije ili više godina.

- Djeca koja imaju teškoće u odnosima s vršnjacima lakše će stupati u interakciju s mlađom ili starijom djecom. Ovakav način rada djeci pruža veliki broj prilika da pružaju i primaju pomoć bez obzira na to jesu li mlađi ili stariji članovi grupe. Kvalitetna priprema i spremnost djece s teškoćama za osnovnoškolski sustav uvelike određuje akademsku uspješnost djece i socijalnu uključenost u razred i/ili školu. Spremnost za školu je ključna i za ostanak djeteta u redovnom sustavu obrazovanja, ali i za cjelokupnu kvalitetu života - naglašava.

Zbog svega navedenoga, Udruga za ranu intervenciju Varaždinske županije odlučila je osigurati sredstva putem projekta i kreirati predškolske radionice za djecu u odgodi upisa u prvi razred. Njihov je cilj ojačati djecu s teškoćama u traženju prijatelja i vršnjačke podrške.

- Poticanje socio-emocionalnog razvoja i razvijanje pozitivne slike djeteta o sebi pridonosi povećanju kvalitete života što je i jedan od ciljeva stručnjaka Udruge za ranu intervenciju Varaždinske županije - dodaje Sopek.

skola.jpg

Organizirane radionice polazi ukupno 12 djece s teškoćama u razvoju, odnosno 11 dječaka i jedna djevojčica. Radionice se provode jednom tjedno u trajanju od 90 minuta, a s djecom se radi na poticanju perceptivno-motoričkih vještina, predvještina čitanja i pisanja te predmatematičkih vještina.

Također su se provodile i senzomotoričke aktivnosti uključujući elemente edukacijske kineziologije i principe senzorne integracije.

- Prije provođenja radionica, svi sudionici su ispitani testom "Izbor perceptivno motoričkih zadataka za utvrđivanje sposobnosti za učenje", a ono će se ponoviti po završetku radionica. Cilj testiranja djece na početku i kraju provedbe radionica je utvrditi, odnosno potvrditi učinkovitost ovakvog oblika rada za djecu s teškoćama u razvoju. Želja nam je da provođenje ovakvog tipa radionica postane uobičajena praksa, a ne samo projekt koji traje dok se ne potroše sredstva - napominje Sopek.

Inače, iz Udruge za ranu intervenciju pozivaju roditelje koji imaju upite vezano uz upis djeteta da im se slobodno jave za procjenu djeteta i dobivanje smjernica