Osniva se prva waldorfska škola na sjeverozapadu - škola u kojoj se uči "glavom, rukama i srcem"

VV | 6.7.2025. u 12:00h | Objavljeno u Društvo

Što je Waldorfska pedagogija, po čemu se ovaj način obrazovanja razlikuje od klasičnog i hoće li sjeverozapadna Hrvatska dobiti prvu osnovnu waldorfsku školu otkriva predsjednica Waldorfske udruge pedagoga Međimurja Vlatka Lehkec.

Na području Međimurja u planu je otvaranje Osnovne waldorfske škole, prve takve škole na području sjeverozapadne Hrvatske. Školu pokreće Waldorfska udruga pedagoga Međimurja - WUPAM koja je otvaranje najavila za godinu dana tj. u školskoj godini 2026./2027. Plan je omogućiti upis za sve razrede i to na lokaciji u Međimurju koja bi bila dobro povezana s Varaždinom. Udruga trenutačno prikuplja iskaze interesa roditelja zainteresiranih za upis svoje djece u školu. To bi, pored državnih te dviju katoličkih škola (uz uršulinsku u Varaždinu i najavljenu katoličku osnovnu školu u Čakovcu) bila prva škola u ovom dijelu Hrvatske s alternativnim obrazovnim programom i pristupom.

Waldorfski pedagozi

Kako je nastala ideja o pokretanju Waldorfske škole u Međimurju, na koji način će ona djelovati, po čemu se njezin kurikulum razlikuje od državnog i što ih još sve čeka na putu do konačnog početka rada škole, neka su od pitanja o kojima smo razgovarali s predsjednicom Udruge Vlatkom Lehkec, majkom troje djece i profesoricom hrvatskog jezika koja je i sama završila edukaciju za waldorfsku pedagogiju.

Zašto ste se odlučili baš za waldorfsku pedagogiju?

Majka sam troje djece, od kojih je jedno s težim smetnjama u razvoju – s tjelesnim invaliditetom. Za waldorfski studij odlučila sam se u potrazi za oblikom nastave koji u sebi već ima ukomponirane terapeutske metode koje će moći potpomognuti učenje nastavnih sadržaja za moju kćer, koji će uzeti u obzir njezinu jedinstvenost i osobnost, njezine intelektualne mogućnosti, a najvažnije mi je bilo da je to nastava koja omogućuje učenje kroz pokret. Sve sam to, i mnogo više, pronašla u waldorfskoj pedagogiji, o kojoj sam do tada zapravo vrlo malo znala.

482015049_122247766478029485_3828407937885947170_n.jpg

Na koji ste se način dodatno educirali?

Radeći u državnim osnovnim školama kao motivirana učiteljica primijetila sam da mi stručna usavršavanja koja se nude više nisu dovoljna, da mi nedostaje praktične metodike za rad s djecom današnjeg doba, a osobito s djecom u disharmoniji, to jest s teškoćama. Tako sam naišla na prvi vikend-seminar u organizaciji Regionalne waldorfske edukacije u Rijeci i tu sam se uključila i zaljubila u waldorfski način života. Pronašla sam pedagogiju koja drugačije obuhvaća dijete dajući mu mnogo prostora za kreativno razmišljanje, potiče i razvija znatiželju te individualnost djeteta, a sadržaje nastave pažljivo raspoređuje tako da u pravo vrijeme budu predstavljeni djetetu određenog stupnja razvoja. Danas mi se čini da je ovaj oblik nastave nužan svakom djetetu.

Jesu li članovi udruge i potencijalni predavači u budućoj školi, i koju edukaciju treba proći za rad u školi?

Naši su članovi uglavnom odgajatelji i učitelji te je velik broj njih uključen u neki oblik waldorfskoga studija, ili u Zagrebu, ili u Rijeci, no imamo i članova koji to nisu, ali su veoma zainteresirani i planiraju se pridružiti studiju u svoje vrijeme. Uglavnom su to waldorfski studenti, pedagoškog smjera: odgajatelji, učitelji i profesori koji već imaju svoje diplome i radno mjesto, ali žele nešto drugačije, pa dodatno studiraju. Studij iziskuje i novac, tako da je motivacija ljudi koji se odluče na sva ta odricanja doista velika. Postoji Savez waldorfskih institucija i inicijativa Republike Hrvatske (SWI) čiji smo i mi članovi, a koji ujedinjuje gotovo sve vrtiće i škole u Hrvatskoj, te neke iz regije. Također smo dio europskih institucija IASWECE (International Association for Steiner/ Waldorf Early Child Education) i ECSWE (European Council for Steiner Waldorf Education). Predavanja često vode međunarodni waldorfski predavači, studij traje tri godine i nakon njega dobiva se licenca za rad u waldorfskoj obrazovnoj ustanovi.

Koje sve korake treba još proći da bi škola zaživjela za godinu dana?

Do tog roka potrebno je dovršiti cjelokupni proces osnivanja škole kroz suradnju s Ministarstvom znanosti i obrazovanja, opremiti i prilagoditi prostor za potrebe odvijanja nastave slijedeći načela koja je osmislio Rudolf Steiner, započeti s procesom pribavljanja donacija i apliciranjem na projekte koji bi u budućnosti mogli omogućiti nižu cijenu školarine i veću dostupnost roditeljima.

485726082_122249818466029485_8713809727218899422_n.jpg

Eksperimentiranje, pokret, priroda...

Po čemu se Waldorfska škola razlikuje od državnog programa?

Waldorfsku školu osmislio je i pokrenuo prije više od stotinu godina dr. Rudolf Steiner. Škola kroz dinamičan i zanimljiv pristup podjednako razvija tjelesni, emotivni i intelektualni aspekt djeteta; uči se rukama, srcem i glavom, kažu waldorfski učitelji. Djeca stječu sva znanja kao i u državnoj školi, ali u drugačije vrijeme razvojnog puta. Ovdje ih imaju priliku integrirati i kroz umjetnički izričaj, doživjeti pokretom, proživjeti u odnosu s prirodom. Zahvaljujući znanstvenim istraživanjima, danas se već mnogo zna o razvoju moždanih sinapsi kod djece, o vrijednosti pokreta, važnosti ritma i kretanja za usvajanje čitanja, pisanja, računanja. Nemoguće je znati čime će biti suočeno dijete tijekom svoga odrastanja, no moguće je izgraditi mu unutarnje snage, intelektualnu fleksibilnost, empatiju i razumnu neovisnu prosudbu te ga time opremljenog otposlati u svijet odraslih.

Na koji način se uči u waldorfskoj pedagogiji?

Mnogo se pažnje posvećuje umjetničkom razvoju, svako dijete nauči svirati barem jedan instrument, a glazba, slikanje, ples, ručni rad, obrti i vrtlarstvo dio su svakodnevnog kurikuluma. Znanstveni predmeti u waldorfskoj se školi uče direktnim iskustvom, eksperimentiranjem, gdje se kroz promatranje izvode zaključci, a tek se kasnije dolazi do znanstvenih formula, čime se poštuje načelo egzemplarnosti. Proces je, dakle, obratan od onog u većini škola, jer se kreće od djeteta i njegovog neposrednog iskustva; promatranjem i spoznajama pojedinačnog unutar cjeline. Uči se od sebe prema svijetu, od onog što ja vidim, čujem, doživim, prema onom što vrijedi univerzalno. Tako se naglasak s količine reproduciranih činjenica premješta na sadržaj koji postaje temelj razvoja različitih sposobnosti. Uči se za život. To je bezvremenska pedagogija, potrebna baš za ovo vrijeme, za uravnoteživanje onog prirodnog u djeci sa suvremenim svijetom koji ih okružuje.

Kakav je sustav ocjenjivanja i kako je organizirana nastava?

Nema brojčanih ocjena u nižim razredima, već se one prezentiraju u onom trenu djetetova razvoja u kojem je ono spremno emotivno se nositi s time, kada se razvija logičko mišljenje, a nastava se u waldorfskoj školi odvija u epohama ili cjelinama koje traju oko 4 tjedna. Na taj način dijete ne prorađuje mnoštvo sadržaja različitih predmeta istovremeno, nego se tijekom, primjerice, epohe povijesti, sabire cjelokupno gradivo povijesti za taj razred, tijekom epohe matematike, provlači se samo matematika, i tako za sve ostale predmete. Takav način rada djeci omogućuje zaista ući duboko u srž predmeta kojim su obavijena nekoliko tjedana.

Posebno je i to što jedan učitelj tj. učiteljica vodi učenike kroz sve razrede i predaje im sve predmete - zašto je to važno?

Jedna od osobitosti waldorfskih škola jest povezanost učitelja i djeteta. U waldorfskim školama odnos učitelja i učenika predstavlja srž svega što radimo. Učitelj nije samo prenositelj znanja, već je doista prisutan u životu djeteta. Zašto je to nama važno? Kada se dijete osjeća shvaćeno, viđeno i sigurno, događa se pravo učenje. Povjerenje, briga i dosljednost stvaraju okolinu u kojoj djeca mogu cvjetati - u akademskom i emotivnom smislu. U waldorfskim školama jedan te isti razredni učitelj ostaje uz istu djecu dugi niz od čak osam godina stvarajući na taj način čvrstu vezu. Ona se njeguje dosljednošću, poštovanjem i iskrenom brigom. Na taj se način stvara škola u kojoj djeca ne provode vrijeme samo učeći, već osjećaju pripadnost i privrženost, a iz tih osjećaja niče ljubav prema temi o kojoj se govori, kroz ljubav prema osobi koja ju prenosi čime se i budi znatiželja. Učenje time postaje poučavanje, vođenje, a škola mjesto na kojem se želi učiti. Povezanost je ključ waldorfske pedagogije. “U poštovanju primiti, u ljubavi odgajati, u slobodi pustiti”, riječi su Rudolfa Steinera koje nose njegovu pedagogiju.

Waldorfske škole

Gdje sve u Hrvatskoj i susjednoj Sloveniji djeluju waldorfske škole? Na koji način se financiraju i koliko iznose školarine?

Najstarije hrvatske waldorfske škole su u Zagrebu i u Rijeci i djeluju već trideset godina, a oba ta grada već imaju i svoje srednje waldorfske škole. Osijek je svoju waldorfsku školu pokrenuo 2021. godine, a Istra ima čak dvije: u Brtonigli su krenuli 2023., a u Vodnjanu 2024. Sve su te škole javne, ali moraju se financirati uglavnom putem školarina čiji iznos varira, ovisno o raznim dodatnim sufinanciranjima. Republika Hrvatska waldorfske škole sufinancira s 10% iz državnog proračuna, ostatak se mora pokrivati školarinama, različitim projektima i donacijama. Moguće je da se i jedinice lokalne samouprave uključe u sufinanciranje takve škole. U Sloveniji su slobode i pluralizam u obrazovanju potpuno drugačije postavljeni, tako da je Waldorfska šola u Ljubljani u potpunosti financirana iz proračuna, a ona u Mariboru sa 85%, što roditelje i učitelje stavlja u mnogo bolji položaj, nego što je to kod nas. Waldorfske škole svugdje u svijetu moraju se oslanjati na svoju zajednicu. Ukoliko zajednica prepozna važnost blagodati ove vrste pedagogije za djecu, nalaze se načini da se podupre i dijete i roditelja i učitelja. Vjerujemo da ćemo u našoj zajednici, uz pomoć institucija, poput Međimurske županije, uspjeti ostvariti i to.

485742680_122249818496029485_7833981381111175826_n.jpg

Kakav interes zasad imate od strane roditelja? Koliko djece biste minimalno trebali imati da bi pokrenuli školu?

Budući da krećemo sa svim razredima, od 1. do 8. razreda, nastavu planiramo organizirati u četiri kombinirana razredna odjeljenja. Prema primarno prikupljenim podatcima čak je dvostruko više inicijalno zainteresiranih za upis, nego što će u početku biti kapacitet škole. Vjerujemo da će se taj interes i zadržati.

Podrška Centra Rudolfa Steinera

Ostvarili ste suradnju i s varaždinskom školom Kreo koja je godinu dana vodila alternativnu školu. Kakva su njihova iskustva i što očekuju od ove inicijative?

U ovom velikom projektu sudjeluju aktivni i srčani ljudi koji mogu nositi nešto ovako značajno za našu regiju. Svaki naš član sudjeluje kako najbolje zna i umije, tako i varaždinski Kreo, koji već ima iskustva u pokretanju alternativne osnovne škole (slobodna demokratska škola, certifikat EUDEC). Iz Krea ističu kako je to iskustvo pokazalo da ovdje postoji određeni broj roditelja koji za svoju djecu žele drugačije obrazovanje, uz više kreativnosti, individualnosti i slobode. Svojim su djelovanjem senzibilizirali varaždinske roditelje te se posljednjih godina sve više ljudi zanima za drugačiji tip obrazovanja.

Povezali ste se i s Centrom Rudolfa Steinera iz Donjeg Kraljevca, a očekujete i podršku Međimurske županije. Može li Županija osigurati prostor za rad škole i sufinanciranje?

Centar Rudolfa Steinera i njegova voditeljica dr. sc. Dijana Posavec pružaju podršku udruzi WUPAM od osnutka. Više su puta ugostili domaće i međunarodne predavače na studiju Regionalne waldorfske edukacije iz Rijeke te brojne studente iz regije, a jednako su ustrajni i tijekom nastojanja oko pokretanja waldorfske škole. Naša bi škola povezivala dva kraja preko rijeke, a željeli bismo je s vremenom oblikovati u regionalni waldorfski centar. Možemo ponuditi učitelje koji žele raditi u waldorfskoj školi, a svaka podrška i pomoć Međimurske županije oko pitanja prostora i mogućih sufinanciranja je dobrodošla. Međimurska županija oduvijek je okrenuta u smjeru onog što je inovativno, što ljude povezuje i što je dugoročno dobro za Međimurje, a waldorfska je škola u istom tom smjeru, zato vjerujemo da ćemo uspjeti ostvariti dobru suradnju.

Što je WUPAM?

Kako je nastala udruga WUPAM i tko su sve članovi?

Udruga je nastala 2023. godine udruživanjem triju žena na različitim studijima waldorfske pedagogije. Ja sam inicirale pokretanje udruge, a sve smo mi profesorice ili odgajateljice, učiteljice na dodatnom studiju waldorfske pedagogije. Osnivale smo udrugu s idejom okupljanja odgajatelja i učitelja, ili čak i drugih profesija, koji su na području Međimurja i Varaždina upisali bilo kakvu waldorfsku edukaciju. Željele smo stvoriti mjesto koje će pružati pomoć tim studentima, na kojem će moći izmjenjivati znanja i praktično ih primjenjivati na besplatnim radionicama koje smo počele organizirati u Međimurju. Time smo željele javnosti predstaviti blagodati ove vrste pedagogije koju je osmislio i pokrenuo Rudolf Steiner, i sam Međimurec porijeklom, te ju proširio svijetom. Od početka nam je krajnji cilj bio osnovati školu koja bi podupirala zdrav razvoj djeteta od vrtićke dobi pa nadalje.