Da bi naučili o važnosti vodozemaca i uzrocima njihove ugroženosti Osnovna škola Andrije Kačića Miošića iz Donje Voće uključila se u projekt pod nazivom „Sastanak s vodozemcima“ na kojem su surađivali sa školom partnerom Poljskom i na kraju osvojili Europsku oznaku kvalitete.
Dobili Europsku oznaku kvalitete
- Ciljevima, aktivnostima i rezultatima projekta pod nazivom „Sastanak s vodozemcima“ osvojili smo 3. listopada oznaku kvalitete, a nedavno, 22. listopada, Europsku oznaku kvalitete. To nam je priznanje da je ovaj projekt prepoznat ne samo od naše nacionalne komisije, već zadovoljava i europske standarde kvalitete u provođenju projekata - navodi ravnateljica škole Rahela Blažević, dodajući da je ideja o projektu ostvarena preko eTwinning portala koji povezuje škole Europske unije kroz razne projekte.
Inače, projekt je trajao od travnja do listopada 2017. godine, a lokacija promatranja raznolikosti vrsta vodozemaca bio je potok Šokot kod špilje Vindije u Gornjoj Voći. Sudjelovalo je 14 učenika i to su bili: Valerija Četrtek, Semmy Kuserbanj-Debeljak, Benjamin Fotez, Emil Patrčević, Jurica Sambolec, Patrik Žlibar, Matija Bosilj, Denis Kornet, Lana Bolčević, Mihael Jakopanec, Matija Cingesar, Josip Kornet, Melanie Premužić i Danijela Kukec, Valentina Kanjir i Ivana Kolačko te učiteljice Mateja Smiljanec i Sandra Ljubljanović, školski majstor Stjepan Stolnik i knjižničarka Biljana Jurić.
Ravnateljica Blažević dodaje da su se u sklopu projekta provodile mnoge aktivnosti te pripremili razni edukativni materijali o zaštiti vodozemaca. Cilj je bio naučiti uzroke njihove ugroženosti te razviti strategije njihove zaštite. Isto tako, u školi su projektom htjeli upozoriti na važnost očuvanja okoliša i zaštite vodenih površina kao staništa mnogih biljnih i životinjskih vrsta jer, kako kaže ravnateljica, prema Pravilniku o zaštiti vodozemca u Hrvatskoj je od 20 vrsta vodozemaca zaštićeno njih 17 što je prilično alarmantno.
- Učenici su u sklopu projekta naučili da vodozemci nestaju iz više razloga, no jedni od važnijih su nestajanje i fragmentacija staništa, izgradnja cesta, stradavanje na prometnicama tijekom migracija, onečišćenja vode, tla i zraka te klimatske promjene. Ukazano im je da vodozemci imaju veliku važnost u očuvanju prirodne ravnoteže jer su važni pokazatelji okolišnog stresa te mogu upozoriti na opasne uvjete u okolišu, važna su karika hranidbenih lanaca i važni članovi ekosustava - ukazuje ravnateljica, dodajući da su učenici marljivo radili na projektu i kažu da su puno naučili.
Radili i edukativne materijale
Što se aktivnosti u sklopu projekta tiče, učenicima je bilo ukazano da se životinje ne smiju bespotrebno uznemiravati, da ne služe za igru, već da imaju pravo na miran život u svom staništu.
- Vodozemce smo uhvatili, proučili njihove karakteristike, odredili vrste, fotografirali i vratili u njihovo stanište - ukazuje ravnateljica, dodajući da su surađivali i s Društvom za zaštitu i proučavanje vodozemaca i gmazova Hrvatske - Hyla koji su im pomogli pri određivanju vrsta vodozemaca te na kraju i zadržali podatke za daljnja proučavanja u sklopu Društva. Osim proučavanja vodozemaca učenici su u sklopu projekta radili i razne kreativne aktivnosti od pisanja pjesmica, izrađivanja drvenih tabli u obliku žaba i daždevnjaka s natpisima, održavali videokonferencije sa školom partnerom Poljskom te napravili i kalendar sa sloganom o zaštiti vodozemaca, ali i poučnu prezentaciju o važnosti vodozemaca.
- Moramo naglasiti da nas je primio načelnik Općine Donja Voća kojem smo prezentirali projekt i na kraju je sve sudionike nagradio izletom u Vulkaniju u Sloveniji - dodaje ravnateljica i ukazuje da je Općina prepoznala vrijednost toga projekta za lokalnu sredinu, a natpisne ploče s pjesmicama u obliku vodozemaca postavljene su uz staništa vodozemaca kako bi i lokalno stanovništvo educirali da je ove vrijedne životinje potrebno zaštititi.
Tri projekta različite tematike
Već dugi niz godina Škola se uključuje u međunarodne projekte preko eTwinning portala i tako ove godine sudjeluje u tri projekta različite tematike. U prvom projektu pod nazivom “Podijeli i napravi” sudjeluje 12 učenika koji pohađaju izvannastavnu aktivnost “Engleska grupa” koju vodi učiteljica Sandra Ljubljanović u suradnji s pet škola: dvije iz Španjolske i Poljske te jedna iz Francuske. Cilj je projekta osmisliti, napraviti, objasniti i poslati školama partnerima rukotvorine vezane uz određene datume u godini: Noći vještica, Božića i Uskrsa.
Drugi projekt pod nazivom “Tajni život kukaca u našem školskom vrtu” nastavak je suradnje s partnerskom školom Poljskom s kojom je realiziran projekt “Sastanak s vodozemcima”. U projektu sudjeluje 15 učenika iz 6.a razreda s voditeljicom projekta učiteljicom Matejom Smiljanec i učiteljicom Sandrom Ljubljanović te je na projektu 13 škola partnera: iz Poljske, Turske, Malte, Albanije, Makedonije i Portugala. Cilj projekta je upoznati vrste kukaca u školskom vrtu, osvijestiti njihovu ulogu u prirodi te posaditi biljke koje privlače korisne kukce.
Treći projekt vezan je za financijsku pismenost, a ideju je dala učiteljica matematike Amila Kačarević koja je već prošle godine počela s izvannastavnom aktivnošću “Financijska pismenost”. Ove godine je tome dodala i izradu predmeta u tehnici “patchwork” te s Učeničkom zadrugom “Hižica” osmislila projekt “Matematika u svakodnevnom životu”. Projektu se priključilo još 14 škola iz Turske, Portugala, Španjolske, Rumunjske, Slovačke, Italije i Makedonije te je cilj projekta razmjena ideja o primjeni znanja matematike u svakodnevnom životu, a sudjeluje 20 učenika.