Čak 91,5 % učenika viših razreda I. OŠ Varaždin koristi društvene mreže, a za razliku od ranijeg istraživanja, prema kojem je najpopularnija društvena mreža bila Instagram, učenici danas najviše koriste Snapchat, slijede Instagram i YouTube, dok Facebook jako gubi na svojoj popularnosti. Pokazali su to rezultati istraživanja o sigurnom korištenju društvenih mreža kod učenika viših razreda osnovnih škola koja je provela mr. sc. Tamara Ređep, učiteljica informatike i učiteljica savjetnica na I. OŠ Varaždin.
Dva istraživanja
Rezultate istraživanja koje je provedeno među učenicima viših razreda I. OŠ u siječnju mr. sc. Ređep predstavila je na virtualnom predavanju “Sigurnost na Internetu - Zajedno za bolji internet”, koje je prošli tjedan organizirala Jasminka Belščak iz OŠ Petrijanec uz Dan sigurnijeg interneta.
- Riječ je o drugom istraživanju vezanom uz sigurno korištenje društvenih mreža kod učenika viših razreda naše škole. Prvo istraživanje je provedeno u veljači 2018. godine i proveli su ga učenici u sklopu projektnih aktivnosti povodom obilježavanja Dana sigurnijeg interneta. Ovo istraživanje provedeno je u siječnju i zapravo se radi o ponovljenom istraživanju s gotovo identičnim pitanjima - objasnila je mr. sc. Ređep.
Rezultati koji su dobiveni ovim istraživanjem uspoređeni su s rezultatima prijašnjeg istraživanja, što je omogućilo utvrđivanje mogućih promjena vezano uz korištenje društvenih mreža kod učenika viših razreda. Istraživanje se provodilo kroz anketni upitnik, a odgovori su bili anonimni.
- U 2018. godini u istraživanju sudjelovalo je 170 učenika, a ove godine njih 212, no u obje godine je podjednaki udio ispitanika s obzirom na spol učenika i razred koji pohađaju. Iako u usporedbi dobivenih rezultata nisu uočene drastično veće razlike, ne smijemo zanemariti ni one manje, primjerice izbor najčešće korištene društvene mreže, sve raniju upotrebu društvenih mreža, razliku u vremenu provedenom na nekoj društvenoj mreži te potvrdni odgovor o doživljenom negativnom iskustvu - ističe mr. sc. Ređep.
Do prijatelja preko neta
Tako su rezultati dobiveni istraživanjem ove godine pokazali kako učenici društvene mreže koriste sat do dva dnevno.
- Međutim, vidljivo je manje povećanje odabira ponuđenih odgovora koji se odnose na više od dva sata, odnosno više od četiri sata dnevnog korištenja društvenih mreža. Također, iako je u oba istraživanja još uvijek najviše onih koju su društvenu mrežu počeli koristiti između devete i desete godine, uočava se i sve ranija upotreba društvenih mreža, i to već između sedme i osme godine. S obzirom na ovakve dobivene rezultate, svakako možemo zaključiti da su društvene mreže dio života osnovnoškolaca, a samim time utječu na njihove živote. Stoga je bitno da redovito provodimo edukacije o svrhovitoj i učinkovitoj upotrebi digitalne tehnologije kako bi učenicima olakšali snalaženje u online svijetu koji ujedno uključuje i korištenje društvenih mreža - istaknula je Ređep.
I dok se društvene mreže obično koriste za povezivanje i međusobnu komunikaciju, njihovo korištenje za sobom vuče i negativne učinke.
- Rezultati našeg istraživnja pokazuju manji, ali nikako zanemariv porast broja odgovora učenika koji su potvrdili da su upoznali prijatelja preko društvene mreže, onih koji se dopisuju s nepoznatim osobama kao i učenika koji su se izjasnili da su doživjeli neugodnost na nekoj društvenoj mreži. Također, u oba istraživanja je utvrđeno da najveći broj učenika objavljuje slike na društvenim mrežama, što isto može predstavljati potencijalnu ugrozu sigurnosti - upozorava učiteljica savjetnica mr. sc. Ređep.
U ovogodišnjem istraživanju učenicima je dana mogućnost da osim ponuđenih društvenih mreža upišu i one koje nisu na popisu, pa je veliki broj učenika napisao Viber, iako je to mobilna aplikacije za dopisivanje. No, bez obzira na to rezultati nam pokazuju da je aplikacija Viber vrlo popularna kod učenika - otkrila je mr. sc. Tamara Ređep, učiteljica savjetnica.
Zajedno do “boljeg interneta”
I. OŠ Varaždin puno radi u području edukacije učenika o sigurnom korištenju Interneta.
- Osobno se zalažem za kontinuirano provođenje sigurnosne politike škole pa sam sudjelovala u izradi Pravilnika o sigurnoj upotrebi IKT-a u I. OŠ Varaždin, a također sam voditelj aktivnosti povodom obilježavanja Dana sigurnijeg interneta. Primjere dobre prakse te rezultate projektnih aktivnosti kao što su radovi učenika objavljujem na mrežnim stranicama I. OŠ Varaždin, ali i na TwinSpace platformi međunarodnih eTwinning projekata u kojima sudjelujemo. Cilj provođenja ovih aktivnosti je da pravovremenom i redovitom edukacijom učenika o važnosti odgovornog ponašanja na internetu zajedno doprinesemo stvaranju “boljeg interneta” - istaknula je učiteljica informatike, učiteljica savjetnica I. OŠ Varaždin mr. sc. Ređep.