Varaždinske Toplice imaju novu galeriju, galeriju Toplissu, koja je otvorena u petak u povodu obilježavanja 80 godina Zavičajnog muzeja Varaždinske Toplice. Unutra su izloženi artefakti koji svjedoče o povijesti muzeja, žrtvenici, reljefi i spomenici posvećeni božanstvima i nimfama, likovna zbirka od 263 predmeta čiji je autor Darko Sačić, zbirka ljekarničkih predmeta poput vaga posvećena mr. ph. Josipu Čabrianu, topličkom ljekarniku i osnivaču Muzeja u Varaždinskim Toplicama, izložena je i poznata skulptura Kineza, koju su građani Varaždinskih Toplica nazvali „Turčin“ zbog načina na koji sjedi i istočnjačkog prikaza, stoji u opisu uz skulpturu, te brojni drugi vrijedni muzejski predmeti.
Gradnja turizma
Međutim, ravnateljica Zavičajnog muzeja Varaždinske Toplice Spomenka Vlahović tu ne vidi završetak kulturnog razvoja grada, nego već ima nove vizije.
– Vizija je proširenje, nadogradnja kulturne ponude grada jer imamo građu na temelju koje možemo graditi kulturni turizam, uz jedno od najznačajnijih lječilišta na području Hrvatske. Cilj je gradnja kulturnog turizma na svim područjima; od balneologije, arheologije i numizmatike do likovne građe – rekla je ravnateljica.
Naziv galerije, Toplissa, simboličan je. Naime, taj se naziv prvi put spominje u pismu kralja Bele III., čak i prije imena grada, u 12. stoljeću, dodala je gradonačelnica Dragica Ratković.
Utjecaj "nazarenaca"
Izložena su 132 različita muzejska predmeta koji uglavnom ilustriraju povijest i način života u Varaždinskim Toplicama, od antike do današnjih dana. Posebnu izložbenu cjelinu čine po prvi puta izloženi te restaurirani grafički listovi Križnog puta, na čijoj je znanstvenoj obradi radila za potrebe izložbe prof. Mirjana Dučakijević. Ujedno se po prvi puta u Varaždinskim Toplicama nakon otkrića i restauracije izlažu vrijedne reljefne ploče s prikazima nimfa, a izložen je i izbor vrijednih restauriranih numizmatičkih nalaza, također s arheološkog lokaliteta Aquae Iasae.
– Iz crkve u Mađarevu doneseno je 14 krasnih prikaza križnoga puta na bakrenim pločama, to su teme koje su obrađivali strani majstori kao Joseph von Fuhrich, koji je freske s ovakvom tematikom izradio i u Beču u daleko većem obliku, a Alojz Petrak je izveo to kao gravure. On je bio poznati graver 19. stoljeća. Ovaj križni put jedan je od najčešće reproduciranih motiva grupe umjetnika nazarenaca, koji su preko slika željeli vratiti religioznost u društveni život toga vremena – objasnila je Mirjana Dučakijević, jedna od autorica izložbe, uz Želimira Laszla, Stanislava Novaka, Doru Kušan Špalj i Spomenku Vlahović.
Izložba je otvorena uz potporu Ministarstva kulture i Grada Varaždinske Toplice, a dio građe posuđen je iz Arheološkoga muzeja Zagreb.