Budućnost sportskog PR-a - više popularizacije ili komercijalizacije?; mjesto etike u sportskom PR-u?; kako se nositi s kriznim situacijama u sportu?; je li digitalizacija sporta prilika za popularizaciju ili eksploataciju?; tek su neke od tema razgovora pod nazivom „PR u sportu u svrhu ultimativne komercijalizacije ili popularizacije“ koje je u Sveučilišnom centru Varaždin organizirao Odjel za odnose s javnostima, a čiji je gost bio doajen hrvatskog sportskog novinarstva Anton Samovojska.
S tim vrsnim novinarom, nekoć nogometašem, ali i šahistom, te prvim predsjednik Hrvatskog šahovskog saveza, razgovarao je sportski komentator i docent dr. sc. Marin Galić. U dvorani UNIN 2-110 brojni studenti Sveučilišta Sjever i gosti iz varaždinskog sportskog i društvenog života doznali su i kako je gost kojeg mnogi znaju kao vrsnog nogometnoga analitičara na mnogim projektima HRT-a, po vokaciji diplomirani arheolog, kojem je sport ipak uvijek bio u prvom planu. Profesionalnu karijeru započeo je u Večernjem listu 1977., nastavio u Vjesniku, potom u Sportskim novostima, a Zbor sportskih novinara Hrvatske dodijelio mu je Nagradu za životno djelo 2019. godine. Sa studentima je podijelio neke od uspomena iz bogate novinarske karijere, izazove s kojima se susretao, znanja koja je stjecao, ali i iskustva s PR-om za kojeg je rekao kako u većem dijelu njegove profesionalne karijere zapravo i nije postojao. „Povezanost novinarstva i PR-a naoko se čini jednostavnom, no riječ je o vrlo složenom odnosu. PR-ovci u sportu moraju znati apsolutno čime se bave i to moraju znati približiti i medijima i javnosti, što nije nimalo jednostavno. Te dvije profesije nikako ne možemo izjednačiti, jer su posve različite, no PR je iznimno važan u sportu i nužno je potreban. Najbolji primjer za to je Hrvatska nogometna reprezentacija, čiji PR-ovac mora znati na konferencijama za novinare odgovoriti na sva pitanja, ali i animirati sve ljude oko sebe, ne samo novinare, već i javnost“, istaknuo je Anton Samovojska, potičući studente da poštuju vrijednosti poput etike u svom životu i u profesionalnoj karijeri koja im slijedi.
U razgovoru s docentom Galićem iznio je mnoštvo primjera iz osobnog iskustva kako se PR pokazao važnim u sportu. „Imate najbolji dokaz kako je čak 4 milijarde ljudi u svijetu u dodiru s nogometom, onda znate koliki utjecaj može i ima PR“, čulo se u razgovoru tijekom kojega se govorilo i o važnosti i drugih sportova za društvo u cjelini. „Sport je društveni fenomen, obično uvijek u prvom planu, a opet istodobno katkada i podcijenjen. No, sport je potrebno dublje analizirati, nipošto ga ne smijemo bagatelizirati, a upravo kroz sveučilišta sport treba dobiti i ono mjesto koje zaslužuje. PR je sudjelovao u popularizaciji, no i komercijalizaciji sporta, ali treba paziti da PR ne pretegne u drugu stranu pa da postane dominantan. Treba poduprijeti sport u pravom smjeru. Ne govorimo danas samo o PR-u u vrhunskom sportu, već i u rekreativnom, jer upravo to je ono što mijenja zdravlje nacije. Mediji mogu nekoga „pojesti“, nekoga „pokopati“, pa tako primjerice i nogometaše. Kad se pokušavaju umjetno stvoriti vrhunski sportaši, kad-tad će se dogoditi ono što je najgore - njihov pad. PR može imati iznimno negativne konotacije i u prvi plan iznijeti afere. Stvar je danas vrlo jednostavna - mediji traže čitanost i atraktivnost, pa tu treba kontrolirati da to bude koliko-toliko uvjerljivo“, dodao je docent Galić.
Brojne okupljene na zanimljivom, ali i poučnom razgovoru pozdravio je prof. dr. sc. Damir Vusić, prorektor Sveučilišnog centra Varaždin koji je naglasio: „Ponosni smo da smo ugostili doajena hrvatskog sportskog novinarstva o ovoj provokativnoj, ali intrigantnoj temi vezanoj uz PR. Svjesni smo brojnih hrvatskih sportskih uspjeha, no svjesni smo i činjenice kako sport možda zanemarujemo u smislu promoviranja prema mladima. Ovaj razgovor išao je u smjeru da i naše studente, kao mlade ljude upoznamo s temom koja mora biti više zastupljena.“
Pročelnica Odjela za Odnose s javnostima prof. dr. sc. Iva Rosanda Žigo osvrnula se na suvremene odnose s javnošću koji pod utjecajem novih tehnologija, novih medija i novih komunikacijskih strategija doživljavaju brojne promjene i naglasila: „Naš studij Odnosa s javnostima na Sveučilištu Sjever, programskom koncepcijom nastoji ići u korak sa suvremenim trendovima u području. Nastojimo biti moderni, otvoreni, pratimo trendove. Na taj su način koncipirani kolegiji, ali i događaji, poput ovoga – čime nastojimo doprinijeti razumijevanju i osvještavanju širine ovoga područja“.
Neminovan je razvoj PR-a u sportu i s obzirom na rast digitalnih platformi, društvenih mreža i novih tehnologija, a gost Sveučilišta Sjever poručio je kako on pak pripada „staroj školi“ i ne koristi društvene mreže, no itekako je dobro informiran o svim događanjima i preko tradicionalnih medija, ali i osobnih kontakata što je iznimno važno i u današnje suvremeno doba.