Tribina: "Je li normalno javno govoriti o činjenici da je muško muško, a žensko žensko?"

J.Š./Varaždinske vijesti | 8.7.2018. u 18:44h | Objavljeno u Društvo

Nakon Zagreba, Splita, Rijeke te Osijeka i u Novom Marofu u Kulturnom centru “Ivan Rabuzin“ nedavno je održana tribina „Muško i žensko. Točka.“, a u sklopu koje su predstavljene i dvije slikovnice „Bog ima svrhu za djevojčice i dječake“ i „Svako tijelo ima nešto reći“ namijenjene djeci od četiri do sedam godina. Naime, radi se o dijelu projekta „Teologija tijela za djecu“ koji nastoji djeci i mladima približiti katolički nauk o spolnosti kako ga je razvio i popularizirao papa Ivan Pavao II. u 135 svojih kateheza.

Puno emocija, malo argumenata

Kao urednik i prevoditelj izdanja slikovnica, teolog Marin Periš istaknuo je kako motiv izdavanja slikovnica nije ratovanje i polemiziranje u odnosu na slikovnice koje su izdale homoseksualne udruge, nego uključivanje u javnu raspravu o aktualnosti teme o kojoj se u medijima raspravlja s puno emocija, a iznosi se malo argumenata. O rodu i spolu govorio je iz perspektive katoličke teologije istaknuvši kako je „tijelo“ ključno za razumijevanje srži kršćanstva koje vjeruje da je Bog postao tijelom.

17.JPG

- Čovjek se preko ljudske tjelesnosti u cjelovitom smislu izražava kao muško i žensko. On je Božja slika ne samo po duhu, već i po tijelu koje je pozvano darivati se i ljubiti što je sadržano u njegovoj dvojnosti muškog i ženskog spola koji su usmjereni na međusobno zajedništvo i nadopunjavanje. Ako je netko muško, a netko žensko, znak je da ima neki Božji poziv kao muškarac ili kao žena – istaknuo je teolog Periš.

Također je dodao da tijelo govori svoj poseban jezik te bismo trebali naučiti čitati svoje tijelo jer nas tijelo ne otkriva samo drugima, nego i nama samima. Tijelo je za katolike jako važno i zato katolici imaju sakramente pomoću kojih na vidljiv i opipljiv način dodiruju i čuju Isusa Krista.
Odgojiteljica Ivana Šilić istaknula je iz svojeg pedagoškog iskustva kako sve što se želi naučiti djecu, treba učiniti svojim primjerom jer djeca sva ponašanja, jezik, govor, strahove, reakcije uče po modelu odraslih. Napomenula je kako je važno da djecu ne treba doživljavati kao mala nerazumna bića s pretpostavkom kako je za njih nešto teško već ih treba gledati kao buduće majke, očeve, sportaše, istraživače, političare.

- Sve vrijednosti uče od najranije dobi. Budući da identitet podrazumijeva osobine i specifičnosti po kojima je netko poseban, djevojčice i dječaci imaju osobine po kojima se u srži razlikuju. U odgoju moramo uvijek biti jasni. Kao što djecu poučavamo u vjerskom, kulturnom i socijalnom identitetu tako bismo trebali biti jasni i u dimenziji odgoja spolnoga identiteta. Djecu ne bismo smjeli zbunjivati jer djeca od svoje najranije dobi imaju sposobnost svrstati se i grupirati kao djevojčice i dječaci, ne zato što ih podržavamo određenim stilom odgoja, već zato što pokazuju određene obrasce ponašanja vezane upravo uz njihov specifični spol i prepoznaju različite uloge koje u njihovoj obitelji imaju otac i majka – navela je Šilić.

14.JPG

Ravnatelj izdavačke kuće Salesiana, don Mihovil Kurkut, započeo je svoje izlaganje pitanjem je li normalno, odnosno razumno što moramo javno govoriti o činjenici da je muško muško, a žensko žensko.

- Komunizam je pokušavao na silu, a današnje vrijeme je lukavije jer nameće razrađenu misao kao modernu i proglašava nas zaostalima – rekao je don Kurkut. Istaknuo je kako je znanstvena činjenica da tijelo ima svoju ulogu, a ne katolička, vjernička i svjetonazorska te se takvoj nametnutoj misli koja je negdje prošla prije 20 godina ne bismo smjeli prilagođavati bez kriterija i argumenata.

- Zadatak nam je upoznati djecu s činjenicama kako bi znala kritički razmišljati i razlikovati što je dobro, a što loše. Kao što svjesno biramo kakvu ćemo vodu piti i kakvu ćemo hranu jesti tako moramo biti svjesni napada moderne filozofije koja odbacuje koncept prirode jer je prema modernoj filozofiji priroda, odnosno narav izmišljotina i ne postoji te biramo hoćemo li biti muško ili žensko bez obzira na biološki spol i naš je izbor svatko dužan prihvatiti – rekao je Don Mihovil Kurkut.

Promjene u društvu koje nemaju smisla

Također je dodao da bismo se prema modernoj filozofiji trebali osloboditi i društvenih konstrukata koji su vrijedili kroz povijest te bismo se tako trebali osloboditi i obitelji koja danas ne treba postojati i netko se može vjenčati i sa svojim psom. Naglasio je kako se u društvu bez kriterija događaju radikalne promjene koje nemaju smisla.

- U zapadnoj Europi postoje stranke koje se bore da se legalizira seksualni odnos sa životinjama. U Nizozemskoj postoje stranke koje se bore da pedofilija bude priznata. Problem je što istina ne postoji i svatko ima svoju istinu. Da je dobro i moderno govoriti o ekologiji potvrđuje i papa Franjo u dokumentu "Laudato si" enciklici o brizi za zajednički dom, ali ne smijemo ostati na vanjštini. Moramo brinuti o ekologiji čovjekove duše i tijela i razlikovati poimanje tijela kao nešto što imamo ili nešto što jesmo – ustvrdio je don Kurkut.

12.JPG

Nadalje je istaknuo kako je opasno shvaćati tijelo kao nešto što imamo i čime raspolažemo kao s kakvom robom. To je iskrivljena slika slobode koja nije povezana s istinom već isključivo s ljudskim željama i ljudskom subjektivnošću. Tijelo treba shvaćati kao dar s kojim ne mogu manipulirati i raditi što hoću. Naglasio je kako je današnje vrijeme prigoda da se osvijestimo i zapitamo kakvi smo kršćani i kakvi smo katolici, a ne da se postavljamo militaristički. Ohrabrio je roditelje kako salezijanci, između ostaloga, slikovnicama i knjigama žele pomoći djeci te svakom mladiću i djevojci pronaći svoj put u svijetu u kojem je nametnuta iskrivljena slika čovjeka jer svatko ima pravo na istinu i svatko ima pravo ljubiti i biti ljubljen i sretan sada i u Vječnosti.

Inače, organizatori tribine bili su Pastoralno vijeće Župe BDM Kraljice sv. Krunice Remetinec, Izdavačka kuća Salesiana, Pučko otvoreno učilište Novi Marof i Grad Novi Marof. U kulturno-umjetničkom dijelu tribine nastupio je Župni zbor mladih sv. Dominik i najmlađi župljani.

03.JPG

Označeno u