Policijski službenici Policijske postaje Varaždin zaprimili su prijavu 28-godišnjakinje iz Nove Vesi Petrijanečke da je oštećena kaznenim djelom Računalne prijevare.
- Prema prijavi, nju je jučer, 14. lipnja, putem poruke na mobitelu kontaktirala nepoznata osoba u namjeri kupovine proizvoda koji je prethodno ista oglasila na jednom Internet portalu za prodaju. U komunikaciji sa nepoznatom osobom ista je bila upućena kako se kupuje preko portala za prodaju, te će joj novci za kupovinu biti uplatom preko portala prebačeni na njezin račun. Odmah nakon toga je dobila poruku sa linkom koji je otvorila i popunila sve tražene podatke o kartici, nakon čega je nepoznati počinitelj sa računa uplatio iznos od nekoliko tisuća kuna na račun otvoren u Rumunjskoj. Policijski službenici nastavljaju rad na otkrivanju počinitelja ovog kaznenog djela - priopćili su iz PU varaždinske.
- Ovim putem apeliramo na građane da budu oprezni prilikom plaćanja na Internetu, da zaštite svoje podatke i podatke svojih kartica. Prijevarne taktike kibernetičkih kriminalaca vrlo često su sve inovativnije. Online prevaranti današnjice učinit će sve što je potrebno da dobiju što žele - vaš novac i/ili bankovne podatke - napominju iz policije.
Stoga iz policije građanima savjetuju sljedeće:
Pazite na svoje podatke! Kad prodajete, nigdje ne upisujte CVC/CVV broj sa poleđine svoje debitne ili kreditne kartice. Za uplatu na tekući račun je dovoljno upisati samo IBAN.
Najučinkovitija obrana od ove vrste prijevara je obrazovanje potencijalnih žrtava – a to može biti svatko od nas na internetu. Podizanje svijesti u društvu kako identificirati takve prijevarne tehnike učinit će korisnike i njihove financije sigurnijima.
Sedam najčešće korištenih financijskih online prijevara i kako ih izbjeći:
• CEO prijevara / direktorska prijevara: varalice se pretvaraju da su vaši šefovi ili nadređeni u organizaciji i prijevarom vas navode da uplatite novčani iznos na lažni račun ili da neovlašteno doznačite novce s poslovnog računa.
• Prijevara s računima: varalice se pretvaraju da su vaši klijenti/dobavljači i navode vas da platite buduće račune na drugi bankovni račun.
• Krađe identiteta
• Vishing - Krađa identiteta pozivom: Telefonska prijevara u vas kojoj prevaranti zovu i pokušavaju navesti da otkrijete svoje osobne, financijske ili sigurnosne podatke ili da im uplatite novčana sredstva.
• Phising - Mrežna krađa identiteta lažnim porukama e-pošte: Prevaranti vam šalju lažne poruke e-pošte kojima vas pokušavaju navesti na dijeljenje osobnih, financijskih ili sigurnosnih podataka.
• Smishing - Krađa identiteta SMS-om: Pokušaj je prevaranata da dođu do osobnih, financijskih ili sigurnosnih podataka putem tekstualne poruke.
• Krivotvorene mrežne stranice banaka: koristi se lažna e-pošta banke s poveznicom na krivotvorenu mrežnu stranicu. Jednom kada kliknete na poveznicu, koriste se razne metode prikupljanja vaših financijskih i osobnih informacija. Stranica izgleda kao i prava mrežna stranica uz nekoliko malih razlika.
• Romantične prijevare: varalice se pretvaraju da su zainteresirane za romantičnu vezu. One se obično događaju na mrežnim stranicama za upoznavanje, a varalice često koriste društvene medije ili e-poštu za uspostavljanje kontakta.
• Krađa osobnih podataka: vaše osobne informacije prikupljaju se kroz kanale društvenih medija.
• Investicijske prijevare i prijevare u online kupovini: navede vas da mislite da ste na tragu pametnog ulaganja... ili vam daju izvrsnu lažnu online ponudu.