Nakon što je Vlada iz samo njoj znanog razloga odustala od uvođenja tzv. crnih lista, jednostavnog i dokazanog modela prijave dvojbenih poskupljenja roba i usluga, koji je čak predvidjela Nacionalnim planom zamjene hrvatskih kuna eura, sada pokušava stati na kraj poskupljenjima tzv. bijelim listama. Ali ni to ne ide. Umjesto objave cijena 78 artikala, danima traju pregovori između većine velikih trgovačkih lanaca i Ministarstva gospodarstva što bi točno trebali dostavljati, iako u Sloveniji nešto to postoji već mjesecima u sklopu projekta promocije lokalne hrane.
Trgovci: Neopravdano nas prozivate
Da objava bijelih lista neće ići lako, nije neočekivano. Kao što smo ukazivali, samo jedan artikl, kao što je, primjerice, riža, ima niz proizvođača i još više robnih marki, a tu su i razlike cijena po regijama i dr. Na to su trgovci javno upozorili ministra Davora Filipovića.
- S obzirom na širinu asortimana kod različitih trgovaca, riječ je o stotinama proizvoda iz kategorija brendova i privatnih robnih marki, dakle, izrazito velikom opsegu, ukazao je Martin Evačić, predsjednik udruge trgovaca pri HUP-u.
Napominjući da “ni na koji način nije pojašnjena metodologija usporedbe cijena, odnosno način na koji će se “objektivno uspoređivati takav opseg različitih proizvoda iz ponuda niza trgovaca”, naglasili su da će sudjelovati u realizaciji mehanizma praćenja cijena kako bi se osigurao ispravan prikaz stanja na tržištu i spriječila daljnja reputacijska šteta koju su “zajedno s ostalim trgovcima u proteklom razdoblju neopravdano pretrpjeli”.
-Trgovački lanci su bez uporišta prozvani za nepravilnosti, manipulacije i “varanje” potrošača u procesu konverzije. Da su te optužbe bile neutemeljene, pokazali su rezultati više od 170 inspekcijskih nadzora u nizu trgovačkih lanaca, a u kojima je pronađen tek manji broj primjera povišenih cijena, što je zanemarivo, ukazao je Evačić, poručivši da “sudjelovanje trgovaca u mehanizmu praćenja cijena podrazumijeva prethodno zajedničko usuglašavanje metodologije usporedbe cijena te partnersku suradnju kojoj neće pridonijeti ultimatumi i neopravdana prozivanja”.
Kako su uspjeli
Dok se naši trgovci i Ministarstvo usuglašavaju što (ne)će i kako objaviti, Slovenija to radi već mjesecima. Kao jednu od mjera protiv neopravdanih poskupljenja, Slovenci od rujna objavljuju maloprodajne cijene tridesetak prehrambenih proizvoda iz šest najvećih trgovačkih lanaca svaka dva tjedna, a tromjesečno i njihove cijene u Italiji, Austriji i Hrvatskoj! Uz to, posebno se prate cijene 15 osnovnih prehrambenih namirnica, tzv. košarica, koja je od rujna kod najpovoljnijeg lanca pala s 40 na 38 eura, dok je kod najskupljeg porasla sa 46 na 48 eura.
Cijena namirnica objavljuju se na internetskom portalu Naša super hrana. Tako se, primjerice, tu vidi da najpovoljniji paket od deset komada jaja M kategorije kod svih šest trgovačkih lanaca u siječnju 1,99 eura, a prije dva mjeseca stajao je 1,69 eura. Pšenični kruh je proizvod uz koji stoji najviše cijena, skoro 50, budući da ima toliko vrsta u svih šest lanaca, a sve su cijene preračunate kao da svaki teži jedan kilogram.
Opširnije u novom broju Varaždinskih vijesti.....