Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga (Hanfa) usvojila je 28. lipnja novi Pravilnik o postupku rješavanja odštetnih zahtjeva oštećenih osoba u prometu.
Ovaj pravilnik na temelju obveze proizašle iz Zakona o obveznim osiguranjima u prometu donosi jasne smjernice za društva za osiguranje, s ciljem učinkovitog postupanja prema građanima prilikom isplate šteta po osnovi osiguranja od automobilske odgovornosti.
Ključne odredbe Pravilnika
Transparentnost i informiranje
Osiguratelji su obvezni jasno i razumljivo informirati oštećene osobe o postupku rješavanja odštetnih zahtjeva, uključujući što učiniti u slučaju prometne nesreće, kako postaviti odštetni zahtjev te koje dokumente i podatke trebaju priložiti. Uredno ispunjena Europska izvješća o nesreći, ako su dostupna, mogu se koristiti kao odštetni zahtjev, odnosno kao izjava o okolnostima nastanka štetnog događaja u skladu s člankom 38. Zakona.
Pravovremena komunikacija
Osiguratelji moraju bez odgode pisanim putem obavijestiti oštećenu osobu o zaprimljenom zahtjevu, njegovom statusu te pravima oštećenih osoba tijekom postupka.
Pošteno postupanje
Osiguratelji su dužni poduzeti sve potrebne mjere kako bi osigurali pravedno i stručno postupanje prema oštećenim osobama, uključujući poštivanje rokova i obrazlaganje odluka o odštetnim zahtjevima.
Ograničenja u traženju podataka
Osiguratelji se moraju ograničiti na traženje samo nužnih podataka od oštećene osobe, kao što su identifikacijski podaci, kontakt podaci i podaci o načinu isplate naknade štete.
Samostalno pribavljanje podataka
Osiguratelji su dužni sami pribaviti podatke i/ili dokumentaciju potrebnu za rješavanje odštetnog zahtjeva koji su im dostupni, uključujući i dokumentaciju od nadležnih tijela koja raspolažu podacima u vezi s prometnom nesrećom.
Uvažavanje mišljenja neovisnih stručnjaka
Osiguratelji su obvezni uzeti u obzir nalaz i mišljenje neovisnog vještaka te ponudu ili račun za popravak štete ovlaštenog pružatelja usluga kojeg je oštećena osoba osobno izabrala. Svako neprihvaćanje takvog nalaza ili računa mora biti obrazloženo.
Neuvjetovanje nagodbi
Osiguratelji ne smiju uvjetovati rješavanje odštetnog zahtjeva ili isplatu naknade štete sklapanjem nagodbe ili popravkom vozila kod određene servisne radionice, ni upućivati na to kao najbolji ili jedini način rješavanja odštetnog zahtjeva.
Obrazložena ponuda odštete koju izrađuje društvo za osiguranje između ostalog treba sadržavati:
- specifikaciju utvrđene visine štete, uključujući detalje o dijelovima za zamjenu i popravak, kataloške brojeve te broj radnih sati prema standardima popravka proizvođača, zajedno s obrazloženjem primijenjenih specifičnih faktora poput amortizacije ili suodgovornosti
- detaljno očitovanje na sporne točke dostavljenog nalaza i mišljenja neovisnog vještaka i sporne stavke računa odnosno ponude za popravak štete
- uputu o pravu na podnošenje prigovora i načinu podnošenja prigovora na odluku osiguratelja te u roku od 15 dana za odgovor na prigovor.
Pravilnik propisuje rokove
Rok za zaprimanje odštetnog zahtjeva
Osiguratelj je dužan evidentirati svaki zaprimljeni odštetni zahtjev najkasnije u roku od 3 radna dana od dana njegova zaprimanja
Rok za isplatu šteta
Osiguratelj je dužan isplatiti naknadu štete ili nesporni iznos naknade štete unutar 15 dana od slanja utemeljenog odgovora, ali najkasnije u roku od 60 dana od dana zaprimanja odštetnog zahtjeva.
Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
"Svetinja - europsko izvješće o šteti"
Iz Hrvatske udruge auto struke (HUAS) zadovoljno ističu da se Hrvatska tako nakon niza godina svrstava među one države EU koje imaju maksimalno prilagođene propise koji određuju obavezno auto osiguranje s najvišim standardima EU regulative.
- Iako je to bila naša obaveze još od 2008. kad smo potpisali pred pristupne pregovore za EU napokon je i u ovom dijelu dostignuta EU praksa. Zašto to nije bilo prije usuglašeno, jedno je posve drugo pitanje. Ono na koje je Hrvatska udruga auto struke godinama upozoravala. Sad je dosadašnjoj praksi kraj - naglasili su.
- Nakon sudara ravno u servis, osiguranju šaljete samo izvješće, procjena može u radionici, policijski zapisnik traže oni, ne vi, limara i lakirera birate vi, ne oni... - izdvojili su neke od najvažnijih noviteta.
- Osiguranja će morati tražiti policijski izvještaj, a ne vi, nikakve dodatne odštetne izvještaje ne smiju zahtijevati - svetinja je europsko izvješće o šteti, ne smiju vam nametati gdje ćete auto popravljati, u svakom trenutku na internetu moraju pokazivati u kojem je statusu vaša šteta, servisna radionica može odraditi za vas cijeli posao odštetnog zahtjeva i vraćanja u prvobitno stanje - od procjene štete, preko zastupanja do samog popravka karamboliranog auta... - pojasnili su iz HUAS-a.
Dakle, što ako vam se dogodi prometna nezgoda?
- Nazovite svog servisera i pitajte što vam je činiti. Prema novom pravilniku dovoljno je da samo na licu mjestu ispunite europsko izvješće o šteti i ako nema spora o tome tko je kriv odvezite i odšlepajte svoj auto u Vašu servisnu radionicu. Od tog trenutka sve što je vezano uz odštetni zahtjev prema osiguranju baš kao i sam popravak automobila može biti povjeren uz vašu suglasnost i servisnoj radionici - navode iz HUAS-a.
- Osiguratelj je dužan uzeti u obzir dostavljeni nalaz i mišljenje neovisnog vještaka i ponudu ili račun za popravak štete ovlaštenog pružatelja usluga, kojeg je oštećena osoba osobno izabrala te obrazložiti eventualno ne prihvaćanje istog nalaza i mišljenja odnosno ponude/računa popravka u odgovarajućem dijelu ili u cijelosti – sad je Vaš račun i nalaz i mišljenje nešto što osiguratelj ne može nikako ignorirati. Osiguratelj ne smije uvjetovati rješavanje odštetnog zahtjeva odnosno isplatu naknade štete ili nespornog dijela naknade štete, primjerice, sklapanjem nagodbe i/ili popravkom vozila kod određene servisne radionice, niti upućivati na navedeno kao da je to najbolji ili jedini način rješavanja odštetnog zahtjeva te da je nužno prihvatiti ponuđeni iznos kao končan iznos - napomenuli su iz HUAS-a.