- Nakon zatvaranja državne ceste prema Murskom Središću, a samim tim i zatvaranjem prijevoza za teretna vozila iznad 7,5 tona došli smo u situaciju da se na graničnom prijelazu u Dubravi Križovljanskoj povećao promet. Sigurno je da su građani nezadovoljni i mi ih razumijemo, ali oni moraju razumjeti i nas. Protok roba mora postojati. Prije petnaestak godina bilo je rečeno da će se graditi obilaznica, no dalje od Hrašćice nije došla. Treba pitati saborske zastupnike što su radili zadnjih 15 godina, nisu ništa učinili! Sada ćemo situaciju pokušati ublažiti tako da ograničimo promet za strane prijevoznike, što je po meni diskriminirajuće jer svi prijevoznici ne mogu raditi, ali ovako sigurno ne može ostati – rekao je Dragutin Kranjčec, predsjednik Udruge hrvatskih cestovnih prijevoznika nakon današnjeg sastanka koji je održan u prostorijama Općine Cestica, a koji je okupio uz načelnike Općine Cestice, Sračinca i Petrijanca i predstavnike policije, susjednih slovenskih općina i prijevoznike, a došao je i saborski zastupnik Milorad Batinić.
U opasnosti smo!
Zbog novog Pravilnika o ograničavanju uporabe pojedinih javnih cesta promet teretnih vozila i kamiona Općina Cestica je stavljena u nepovoljni položaj. Promet teških kamiona državnom cestom se povećao, a prošli tjedan je čak došlo i do blokade prometa zbog velikog broja kamiona na državnoj granici, a u trenucima dok je danas trajao sastanak u Cestici, slovenska policija radila je očevid nedaleko državne granice jer se jedan kamion prevrnuo.
Načelnik Općine Cestica Mirko Korotaj rekao je kako se u razdoblju od 2013. do 2019. broj vozila povećao za 70 posto.
- U 2018. broj teretnog prometa bio 207.000, a putničkog prometa 740.000. Novim Pravilnikom frekvencija prolaza vozila kroz granični prijelaz prijeći će milijun, a ovaj granični prijelaz nije građen za takav kapacitet prometa, kao i državna cesta kojom prelaze. Uz državnu cestu od Varaždina do Dubrave Križovljanske imamo tri škole koje imaju više od 1200 učenika i tri vrtića od 1000 djece koji su ovime direktno ugroženi! Umjesto da se pomogne da se smanji promet, ovom Odlukom napravljeno je suprotno – upozorio je Korotaj i dodao kako postoje dva rješenja.
- Treba Pravilnik staviti izvan snage ili dionica od Sračinca do Dubrave Križovljanske također mora ući u taj Pravilnik kako bi se ograničilo kretanje vozila težih od 7,5 tona – rekao je Korotaj.
Hrvate podržavaju i susjedi Slovenci. Milan Gavrovec iz Općine Markovci ističe da je nužno tranzitni promet preusmjeriti na neke druge prometnice.
- Ako se Pravilnik ukine, problem se neće riješiti jer opet će se teretni promet preusmjeriti na Mursko Središće. Mislim da je rješenje da se promet preusmjeri na autoceste i da se čim prije izgradi brza cesta – rekao je.
Slavko Šegan, prijevoznik iz Slovenije i predstavnik slovenske Obrtničke komore rekao je da Pravilnik nije dobar.
- Probleme koje imate osjećamo i mi jer treba znati da svi obilasci sada traju tri puta dulje i to gospodarstvo ne može prihvatiti. Sada imate situaciju da od Lendave do Čakovca idete čak 300 kilometara dalje. Tko će to platiti? – pitao se Šegan.
Prvo razgovor, pa na ceste
Prijevoznici najavljuju da će se i dalje boriti.
- Pokušat ćemo riješiti razgovorom, a ako ne, ono što je uvijek u Hrvatskoj dobro prolazilo, pokušat ćemo riješiti na cestama. Prijevoznici su dosad bili tiho, prihvaćali nove namete i radili, a ovo je jedno ograničavanje protoka roba i ljudi koje će skupo koštati naše tvrtke. Stajati na granici dulje od 15 minuta je gubitak za svakoga od nas, a kamoli kada na graničnom prijelazu stojite pet do šest sati, odnosno cijelo radno vrijeme – poručio je Kranjčec.
Voditelj Odsjeka za sigurnost cestovnog prometa PU varaždinske Danijel Posavec najavio je podršku svakom rješenju koje će voditi k tome da se izmakne teretni promet iz naseljenih mjesta.
- Jedino pravo rješenje kod ovog slučaja je da se izvede nova prometnica. Hoće li to biti brza cesta ili autocesta, nama je svejedno. Važno je da sigurnost bude na visokoj razini. Trenutno sada imamo problema i sa zaustavljenim vozilima na prometnim trakama jer vozači koji ih zaobilaze rade prometne prekršaje i time ugrožavaju sebe i druge sudionike u prometu. Stoga predlažemo Hrvatskim cestama da se žurno poduzmu mjere da se kolnik na tom mjestu proširi: ili da se napravi dodatna traka prije graničnog prijelaza za kamione ili da se napravi barem biciklistička traka koja bi omogućila barem malo lakše obilaženje zaustavljenih kamiona – rekao je Posavec.
Nakon sastanka svi su zajedno obišli granični prijelaz gdje su ih dočekale - kolone kamiona.