Svjetski dan turizma obilježava se 27. rujna, na dan kada je usvojen Statut UNWTO-a (Svjetske turističke organizacije UN-a). Ovogodišnja globalna tema pod kojim se taj dan obilježava je „Turizam i ruralni razvoj“, a tim je povodom Turistička zajednica Međimurske županije organizirala prigodno obilježavanje na OPG-u Zadravec u Oporovcu.
Čak 80% površine Međimurja definirano je kao ruralni prostor, a upravo na tom području živi 80% stanovnika Međimurja. Pokretačka snaga ruralnog razvoja Međimurske županije je sinergija poljoprivrede i turizma, što je zacrtano Strategijom ruralnog razvoja MŽ iz 2010. godine. Razvojni potencijal međimurskog turizma bazira se na prirodnim atrakcijama i bogatoj kulturnoj baštini koja je većinom smještena u ruralnom prostoru, kao i ponudi kvalitetnih poljoprivrednih proizvoda i prerađevina kroz ugostiteljstvo. Uspješnost sinergije sektora poljoprivrede i turizma vidljiva je kroz suradnju turističkih subjekata, lokalnih proizvođača i udruženja poljoprivrednika, a jedan od primjera kvalitetne sinergije je OPG Zadravec – Sirana Opor.
Obitelj Zadravec iz Oporovca svoju bazičnu kozarsku-sirarsku proizvodnju u 100% obimu plasira kroz lokalne kratke lance opskrbe i turističke programe na svom OPG-u.
- Tradiciju kozarstva naslijedili smo od japice i mamice te nam je od samog početka cilj bio prodavati proizvode na kućnom pragu. Kako bi to ostvarili, morali smo prilagoditi način funkcioniranja i rada, otvoriti novi svijet razmišljanja. Poljoprivreda je naša osnovna djelatnost, a turizam je dodana vrijednost u kojoj koristimo inovativnost - kazala je vlasnica OPG Jasminka Zadravec.
Pravi pokazatelj inovativnosti i kreativnosti u Međimurju su i ekološki proizvođači, kojih nema mnogo, no zahvaljujući autohtonoj proizvodnji koju njeguju doprinose originalnosti naše ponude. Ekološkom i biodinamičkom proizvodnjom jabuka te uzgojem tradicijskih žitarica bavi se OPG Hunjadi iz Svete Marije. Ovaj vid poljoprivrede daje veću nutritivnu kvalitetu namirnicama, a vlasnica OPG-a Natalija Peter Hunjadi vjeruje da će u budućnosti ekološka proizvodnja biti nužna za bolje zdravlje ljudi i očuvanje okoliša.
Vrijednost domaćih proizvoda odavno su prepoznale Terme Sveti Martin koje direktno od lokalnih OPG-ova otkupljuju poljoprivredne proizvode i namirnice te ih plasiranju gostima kroz svoje restorane ili wellness ponude. Da se Terme već dugi niz godina profiliraju kao destinacija koja potiče i razvija ruralni turizam, istaknuo je direktor Igor Nekić, a to potvrđuje činjenica da 70% namirnica i proizvoda koje nude gostima dolazi od lokalnih OPG-ova, a upravo im se zbog zdrave hrane brojni gosti ponovno vraćaju.
Međimurska vinska cesta je s 30-ak vinarskih obitelji značajan generator gospodarskih aktivnosti u gornjem Međimurju te nositelj promocije i plasmana zaštićene robne marke vina „Pušipel“ koji je već zauzeo svoje mjesto i na svjetskoj vinskoj sceni čemu svjedoče i ovogodišnji rezultati s prestižnog natjecanja Decanter World Wine u Londonu gdje su naša vina osvojila 15 medalja. Jedinstveni spoj bogate obiteljske tradicije, poljoprivredne proizvodnje bazirane na vinima i kulturne baštine Međimurja stvorila je obitelj Jakopić koja u svojem restoranu Terbotz u Štrigovi nudi isključivo međimurska vina, namirnice iz vlastitog vrta i 15-ak OPG-ova s kojima surađuju. Kvalitetu prave međimurske priče prepoznala je i Hrvatska udruga za turizam i ruralni razvoj „Klub članova selo“ koja im je dodijelila već 3 nagrade „Suncokret ruralnog turizma Hrvatske“.
- Važan dionik ruralnog turizma u Međimurju je i JU Centar dr. Rudolf Steiner koja djeluje na promociji i proširenju biodinamičke poljoprivrede u Međimurju, ali i diljem Hrvatske, Udruga „Najbolje z Međimurja“ koja kroz svoju trgovinu „Štacun“ omogućuje prodaju lokalnih poljoprivrednih proizvode domaćem stanovništvu i turistima te promovira kratke lance opskrbe, Udruga za zaštitu autohtonih poljoprivrednih proizvoda Međimurske županije koja je uspješno provela proces zaštite Mesa 'z tiblice, a što će vjerujemo uspjeti i s bučinim uljem, Općina Sveti Martin na Muri koja je proglašena Europskom destinacijom izvrsnosti (EDEN) za razvoj održivog turizma u ruralnom prostoru, a s ciljem postizanja dodane vrijednosti i poboljšanja gastronomske ponude brendirani su i proizvodi poput: međimurskog kalampera koji, proizveden na poljima Međimurja, zadovoljava oko 70% potreba hrvatskih potrošača te se u istom smjeru ide i s međimurskom jaretinom - ističu iz Međimurske županije.
- Čitavo Međimurje pokazatelj je kako turizam generira gospodarski razvoj u ruralnim sredinama. Unatoč tome što je kod nas najvidljivija poveznica s poljoprivredom, turizam smo povezali sa svim ostalim djelatnostima. S građevinom kada se gradi infrastruktura, s obrazovanjem pri školovanju budućih djelatnika u ugostiteljstvu i turizmu, s kulturom pri prezentiranju kulturne baštine, a jedna od najvažnijih poveznica je sinergija javnog i privatnog sektora - kazala je zamjenica župana Međimurske županije i zamjenica predsjednika TZMŽ Sandra Herman dodavši da je Međimurska županija među prvima prepoznala važnost europskih fondova za razvoj turizma i velikih ulaganja privatnog sektora bez kojih ne bi mogli ostvariti rezultate koje imaju.
S ciljem podizanja kvalitete života i sprječavanja deruralizacije ulažu se značajna sredstva u razvoj lokalnih ruralnih zajednica te Javna ustanova REDEA u suradnji s Turističkom zajednicom Međimurske županije podupire JLS-ove i turističke zajednice s područja Međimurja kako bi što uspješnije realizirali ulaganja odnosno privukli novčana sredstva iz EU fondova. Dokaz tomu je činjenica kako su posljednjih nekoliko godina u Međimurskoj županiji, uz pomoć Programa ruralnog razvoja, prekograničnih INTERREG programa ili vlastitim proračunskim sredstvima, izgrađeni brojni vrtići, škole, sportske dvorane, društveni domovi te sadržaji javne turističke infrastrukture kao što su: centri za posjetitelje, biciklističke i pješačke staze, rekreativni i sportski tereni i drugo.
- U mnogim segmentima služimo kao primjer dobre prakse, osobito u sektoru turizma i održivosti koja je postala izuzetno važna. Međimurje, kao dinamična županija, proizvodi 70% krumpira za hrvatske potrebe, 1/3 od ukupne proizvodnje jabuka u Hrvatskoj, 30% ukupne količine kozjeg mlijeka proizvedenog u Hrvatskoj. Naši vrijedni ljudi proizvode nagrađivana vina, med, bučina ulja, sireve. Danas turizam čini upravo održivost, sposobnost da kvalitetnom poljoprivrednom proizvodnjom i ponudom zadržimo goste i na tome radimo već dugi niz godina - naglasio je župan Međimurske županije i predsjednik TZMŽ Matija Posavec.
Dobra strategija razvoja, velik trud i sinergija koja pokreće međimurski turizam na čelu s Turističkom zajednicom Međimurske županije, polučili su rezultate za vrijeme pandemije koronavirusom kada je turistička ponuda ruralnih područja dobila posebnu priliku.
- Situacija nas je, a tako i turiste, usmjerila ka domaćim proizvodima, zdravijem načinu života, aktivnom odmoru u prirodi, u manjim ruralnim sredinama. Međimurje je već u ožujku, svjesno situacije, prihvatilo izazov, jedinstvenim pristupom, suvremenim komunikacijskim metodama i tehnikama osmislili smo i proveli kampanju „Međimurje daje više“ i još jednom dokazali da kriza ne mora biti problem, već prilika. Međimurje je i ovu priliku maksimalno iskoristilo na dobrobit svih turista, ali i dionika u turizmu - zaključio je voditelj TZ Međimurske županije Rudi Grula.
Dodajmo da su učenici Osnovne škole Draškovec imali priliku upoznati programe OPG-a Zadravec „Međimurski zajtrek“ i „Pomazi mee“ kroz koje su se družili s domaćim životinjama, upoznali s proizvodnjom sireva i tradicijom bavljenja poljoprivredom.