Počela je podjela kanti za odlaganje bio-otpada svim građanima koji su u izjavi predanoj Čistoći naveli da žele tu kantu, a radnicima Čistoće danas su se u Ulici Josipa Pupačića pridružili i varaždinski gradonačelnik Ivan Čehok, njegov zamjenik Zlatan Avar te Robert Briški iz gradske komunalne tvrtke Čistoća.
Dnevno pet tona biootpada
- Još uvijek ima građana koji nisu Čistoći vratili te izjave pa će se njih ponovno pitati, a kante će im se podijeliti u drugoj "rundi", kako bi svi građani imali kantu sa smeđim poklopcem - istaknuo je Čehok koji je na početku obilaska kratko porazgovarao i s gospođom Dragicom Borovec koja nema problema sa sortiranjem otpada.
- To nije teško raditi, a bude nam i puno lakše sad - kazala je gospođa Borovec.
Čehok je napomenuo da su Varaždinci i tijekom drugog mjeseca provedbe novog načina sortiranja otpada za više od 30 posto smanjili količinu miješanog komunalnog otpada.
- Dakle, trend iz prvog mjeseca provedbe se nastavlja, očito je da su građani ozbiljno počeli odvajati otpad. Naročito je bitno da dnevno imamo oko pet tona biootpada. To je prilično dobar rezultat za samo dva mjeseca primjene i pokazuje da građani zdušno i disciplinirano, s visokom razinom građanske i ekološke svijesti odvajaju otpad. Sljedeći tjedan planiramo uputiti javni poziv svim građanima koji žele kanticu za pelene, oni će tada moći doći u Grad, potpisati izjavu te će se te kantice podijeliti u roku od mjesec dana - istaknuo je Čehok.
Dogovor stanara
Osvrnuo se i rješavanje problema u stambenim zgradama.
- Svim stambenim zgradama koje budu imale mogućnost i provele su međusobno usuglašavanje vlasnika i korisnika stanova, i u kojima su se građani složili da obračun bude po domaćinstvu, mi ćemo im to omogućiti. Da je to moguće već svjedoče dvije zgrade koje su predale potpise svih stanara. Ponavljam, sami građani moraju potpisati da žele prijeći na obračun po članu domaćinstva. Tamo gdje svi stanari budu to napravili, nema nikakve zapreke te će Čistoća vrlo brzo prijeći na novi obračunski model. Moramo istaknuti da će zgrade koje imaju poslovne prostore morati prethodno te prostore izuzeti, jer su poslovni prostori pod drugim režimom. Dakle, građani se moraju sami dogovoriti, a do tog trenutka mi moramo poštivati zakon i obračunavati prema broju stambenih jedinica, zato molim građane da se pokušaju dogovoriti. Zamjenik Zlatan Avar napravio je nekoliko sastanaka s upraviteljima zgrada, sve smo im to prezentirali te oni dobro znaju da je to moguće napraviti, osobito tamo gdje ima manje stanara - pojasnio je Čehok.
Dodao je da je na sastanku s upraviteljima zgrada razgovaralo i o postavljanju kaveza, odnosno zaštićenih prostora za kontejnere uz zgrade.
Eko patrole i "kolege iz Međimurja"
- Dosad smo primijetili da većina zgrada vrlo odgovorno i zrelo pristupa odvajanju otpada. Naravno, ima i zgrada koje su više na meti "ovih koji dolaze iz Međimurja" i prekapaju po kontejnerima te ostavljaju nered, a na ovaj način ćemo to izbjeći. Također, od idućeg tjedna uvest će se "eko-patrola" radnika Čistoće i, ako bude potrebno, našeg komunalnog redara, koja će obilaziti grad svaki dan ili svaki drugi dan i točno će vidjeti na kojim lokacijama dolazi do rasipanja otpada, nereda, pogrešnog stavljanja otpada ili na kojim lokacijama "naši kolege iz Međimurja" taj otpad vade iz kontejnera. Eko-patrola će zatim upozoravati da se to više ne čini. Uvijek smo isticali da je edukacija zapravo prevencija u ekološkom smislu i ta edukacija će do kraja godine još biti pojačana sredstvima iz europskih fondova - rekao je Čehok.
Zahvalio je svim Varaždincima na trudu oko sortiranja otpada.
- Prema ovome što sada imamo, mi smo po odvajanju otpada stvarno u vrhu Hrvatske. Uspjeli smo to napraviti u samo dva mjeseca, a vjerujem da dodatnom edukacijom i eko-patrolom, kavezima za kontejnere i drugim pogodnostima koje uvodimo možemo još povećati razinu odvajanja - zaključio je Čehok.
Ipak, građani su nezadovoljni većim računima.
- Jedinična cijena odvoza otpada nije se mijenjala od 1997. godine niti se sada nije promijenila. Promijenio se samo broj odvoza pa veći broj odvoza znači i veće račune. Prema našim računicama to povećanje ne bi trebalo biti znatnije ako ne bude dodatnih količina biootpada - istaknuo je Čehok, a osvrnuo se i na pritužbe građana da moraju prati kante.
Tko će prati kante?
- U individualnim stambenim objektima građani su i dosad prali svoje kante. No, u kante za biootpad mogu staviti i vreću koju će zatim radnici Čistoće isprazniti pa se kanta neće zaprljati. Što se tiče kontejnera, Čistoća će sada na kraju sezone oprati sve kontejnere, a ubuduće ćemo morati više paziti. Kad proces predtretmana u bioplinskom postrojenju bude to omogućavao, moći se odlagati i druge vreće, ne samo biorazgradive koje Čistoća dijeli građanima. No, kanta za biootpad nije ni toliko teška ni velika da se ne bi mogla oprati jednom u dva tjedna. To nikome ne bi trebalo predstavljati problem, osobito sada kada idu i kante za pelene - napomenuo je varaždinski gradonačelnik.
Robert Briški iz Čistoće pojasnio je da građani koji koriste uslugu sa kompostištem kompostiraju u vlastitom dvorištu, a građani koji koriste uslugu bez kompostišta koriste i uslugu odvoza biootpada.
- Dakle, građanima koji biootpad predaju nama cijena će biti nešto veća. Čipirana je samo kanta za miješani komunalni otpad i prema broju dovoza te kante se naplaćuje varijabilni dio. Izjave smo podijelili u lipnju, no neki građani nam nisu vratili te izjave u kojima su, među ostalim, korisnici naznačili žele li uslugu odvoza biootpada. Dosad smo podijelili više od 600 posuda veće zapremnine (240 litara) za stambene zgrade, a sad je u tijeku podjela posuda od 120 litara za ona kućanstva koja su vratila izjave u kojima su se izjasnili da žele odvoz biootpada. Inače, oni koji nisu vratili izjave, prema Uredbi o gospodarenju komunalnim otpadom, zapravo se slažu s prijedlogom davatelja usluga iz te izjave. Stoga još jednom pozivamo sve korisnike koji to još nisu učinili da nam vrate izjave i da oni koji ne žele kantu za biootpad to jasno naznače u izjavi - naglasio je Briški.