Ustavni stručnjak Robert Podolnjak koji je bio kandidat Mosta u 3. izbornoj jedinici komentirao na svom Facebook profilu upozorenje Ustavnog suda predsjedniku Zoranu Milanoviću.
"Nakon prvog upozorenja Ustavnog suda u kojem su priprijetili da bi mogli poništiti izbore zbog indirektnog sudjelovanja predsjednika Milanovića u izborima kao budućeg kandidata za mandatara Vlade napisao sam da Ustavni sud ne može poništiti izbore zbog nepravilnosti u izbornoj promidžbi. Nakon toga se Ustavni sud nije oglašavao sa sličnom idejom.
No, sada kada su izbori završeni Ustavni sud se zbog kršenja njegova upozorenja "osvećuje" predsjedniku Milanoviću novim priopćenjem-upozorenjem po kojem on ne može biti mandatar za sastavljanje Vlade, čak i ako podnese ostavku prije toga.
Odluka je to Ustavnog suda koja blage veze nema s Ustavom Republike Hrvatske i predstavlja samo izraz političke volje većine ustavnih sudaca.
Priopćenje - upozorenje USUD temelji se na njihovoj ustavnoj ovlasti nadzora ustavnosti i zakonitosti izbora, a odnosi se, ne na provedene izbore, već na post-izborno odlučivanje zastupnika novog saziva Sabora o mogućem mandataru za sastavljanje Vlade.
Ukoliko parlamentarni izbori nisu zbog indirektnog sudjelovanja predsjednika Republike toliko "kontaminirani" da bi bili neregularni i da bi ih trebalo poništiti (a rekao sam da ih USUD ne može poništiti zbog kršenja izborne promidžbe) Ustavni sud ne može post festum uskraćivati izabranim zastupnicima Hrvatskog sabora da za mandatara predlože osobu koja je njihov izbor.
Pritom je jasno da Zoran Milanović kao predsjednik Republike ne bi mogao sam sebi dati mandat za sastavljanje Vlade. Prethodno bi morao podnijeti ostavku na dužnost predsjednika.
Moje ustavnopravno stajalište je da Zoran Milanović ili bilo koji drugi predsjednik Republike ne bi trebao biti mandatar za sastav Vlade niti se deklarirati kao kandidat za mandatara tijekom izbornog postupka.
Osoba koja se prihvatila dužnosti predsjednika Republike ne bi trebala sudjelovati u parlamentarnim izborima kao kandidat niti za zastupnika, a ni za mandatara za sastavljanje Vlade. Njegova je uloga prema Ustavu predviđena kao aktera koji u konzultacijama s izabranim zastupnicima utvrđuje koja osoba uživa povjerenje većine zastupnika i temeljem toga joj se može povjeriti mandat za sastavljanje Vlade.
Taj proces ne mora uvijek biti jednostavan i brz (kao što je, u pravilu, bio u Hrvatskoj, osim 2015.) i u konačnom može dovesti i do nemogućnosti određivanja mandatara i posljedično odluke predsjednika o imenovanju privremene nestranačke vlade i raspisivanju prijevremenih izbora za Hrvatski sabor.
Moguće je čak da kroz jedno duže razdoblje zemlja bude bez izabrane vlade i upravo zbog toga važna je uloga predsjednika Republike kao aktera koji brine za stabilnost državne vlasti.
No, naš Ustav ima značajne praznine u pogledu normativnog uređenja postupka formiranje Vlade (uloga predsjednika, rokovi za formiranje vlade prije raspuštanja Sabora i imenovanja privremene nestranačke vlade, može li se raspustiti Sabor ako uopće nije imenovan mandatar itd) o čemu sam pisao još 2018., nakon iskustva s postupkom formiranja vlade 2015-2016., kada sam bio zastupnik i neposredni sudionik u tom postupku.
Na žalost, Ustav je do danas ostao neizmjenjen i to je dovelo i do sadašnjeg ustavnopravno neprihvatljivog uplitanja predsjednika Republike u parlamentarni izborni proces.
No, uloga Ustavnog suda ograničena je ustavno na nadzor ustavnosti i zakonitosti izbora, a današnjim priopćenjem-upozorenjem Sud je otišao izvan svoje ustavne ovlasti, jer se ono odnosi na post-izborno odlučivanje izabranih zastupnika o mogućem mandataru.
Ukoliko je za pretpostaviti da će USUD donijeti odluku da su parlamentarni izbori provedeni u skladu s Ustavom i zakonom, time završava njegov nadzor ustavnosti i zakonitosti izbora i sud se ne može pozivati na članak 125., stavak 9. (njihove neslužbene verzije Ustava, a inače je riječ o članku 129.) koji se odnosi na nadzor ustavnosti i zakonitosti izbora", objavio je Podolnjak na svom Facebook profilu.