Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave DKOM poništila je Odluku varaždinskoga Gradskog vijeća od 18. veljače ove godine, kojom je stavljena van snage Odluka o odabiru zajednice ponuditelja na čelu s tvrtkom CE-ZA-R u postupku davanja koncesije za obavljanje komunalne djelatnosti odlaganja baliranog miješanog komunalno opada.
Kako bi se maknule bale iz Brezja, podsjetimo, Grad Varaždin je najprije ugovorio posao s T7 VIS-om, ali nakon pritvaranja i ostavke gradonačelnika Ivana Čehoka taj ugovor nije htio ispuniti njegov nasljednik Goran Habuš, koji je pokrenuo i utvrđivanje ništetnosti, koju su potvrdila dva trgovačka suda, ali ne i Vrhovni sud.
Umjesto poštivanja tog ugovora, Habuš je 3. listopada 2012. godine objavio Obavijest o namjeri davanja koncesije za obavljanje komunalne djelatnosti odlaganja baliranog miješanog komunalnog otpada. Kao najpovoljniji ponuditelj odabrana je spomenuta zajednica, ali ni ona nije dobila bale. Umjesto toga, nakon mjeseci pregovora, vijećnici su u veljači ove godine odlučili raskinuti koncesijski ugovor te podržati raskid Varkom u namjeri da raskine drugi ugovor.
Međutim, zajednica ponuditelja podnijela je žalbu protiv odluke vijećnika u kojem u bitnome ukazuje da protiv odluke o odabiru nije pokrenut nikakav postupak radi utvrđivanja njezine nezakonitosti pa stoga davatelj koncesije nije bio ovlašten davati nikakvu drugu odluku već isključivo pristupiti sklapanju i realizaciji ugovora.
Kao davatelj koncesije, Grad Varaždin u odgovoru na žalbu navodi da je Gradsko vijeće Grada Varaždina 19. veljače 2019. donijelo Odluku o stavljanju izvan snage odluke o odabiru najpovoljnijeg ponuditelja za obavljanje komunalne djelatnosti odlaganja baliranog miješanog komunalnog otpada s područja Grada Varaždina, što znači da je predmetni akt stavljen izvan snage na način da njegovo daljnje pravno djelovanje više nije moguće, tj. ukidanje djeluje ex nunc (ubuduće) dok pravne posljedice proizvedene do trenutka ukidanja ostaju na snazi.
Dakle, navodi su u odluci DKOM-a, odluka o odabiru nije poništena niti je riječ o poništenu koncesije, već je statutarnom odlukom Gradskog vijeća, donesenom temeljem Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi te članka 45. Statuta Grada Varaždina, došlo do prestanka djelovanja upravnog akta u konkretnom slučaju, u kojem slučaju prestaje nadležnost Državne komisije. Dalje navodi da također izvršenje odluke o odabiru iz 2013. godine više nije moguće pa ne postoji interes žalitelja za podnošenje žalbe, što temelji na komunikaciji s Fondom za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, Ministarstvom zaštite okoliša i prirode te Ministarstvom financija, u periodu od 2014. do 2016. godine.
Ocjenjujući osnovanost žalbenog navoda, kako navodi DKOM, utvrđeno je da davatelj koncesije kao pravni temelj za donošenje odluke navodi Zakon o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi i članak 45. Statuta Grada Varaždina. U obrazloženju odluke navodi se da se na ovaj način postupka u skladu s uputama Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, Ministarstva zaštite okoliša i prirode te Ministarstva financija u periodu od 2014. do 2016. godine, a s ciljem rješavanja problematike baliranog otpada. U odluci se zaključno navodi da s obzirom da je došlo do izmjene predmeta koncesije (balirani otpad na lokaciji Brezje je promijenio protekom vremena svoju masu, fizikalne i kemijske karakteristike), daje vrijednost izmjene procijenjene vrijednosti koncesije veća od 50%, da zajednica ponuditelja u trenutku donošenja odluke o odabiru nije raspolagala odgovarajućim dozvolama za gospodarenje otpadom ni kapacitetom za izvršenje koncesije pa u konačnici nije moguće sklopiti ugovor u skladu s dokumentacijom za nadmetanje, odabranom ponudom te odlukom o odabiru najpovoljnijeg ponuditelja, Gradsko vijeće Grada Varaždina donosi Odluku o stavljanju izvan snage Odluke o odabiru najpovoljnijeg ponuditelja za obavljanje komunalne djelatnosti.
Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave, međutim, navodi da za „donošenje odluke o stavljanju van snage odluke o odabiru, koja je
predmet spora u ovom žalbenom postupku, davatelj koncesije nema uporište u odredbama Zakona o koncesijama ni Zakona o javnoj nabavi, odnosno nema uporište za izmjenu/stavljanje van snage/poništenje svoje odluke o odabiru koja je postala izvršna. Stoga, žaliteljev žalbeno navod ocijenjen je osnovanim.“
Grad Varaždin, koji je dužan nadoknaditi troškove od 27.781 kunu, ne može se žaliti na ovu odluku, ali može pokrenuti postupak pred Visokim upravnim sudom RH.
Tako se varaždinska gradska vlast, baš uoči najavljenog prosvjeda, ponovno našla na početku u vezi baliranog otpada u Brezju. I dalje, naime, ima dva obvezujuća pravna posla u vezi bala: ugovor sa slijednikom T7 VIS-a, koji je Varkom trebao raskinuti, ali vrlo vjerojatno neće, a sada i koncesiju sa zajednicom ponuditelja na čelu s tvrtkom CE-ZA-R! I što sad dalje? Je li ova vlast sposobna riješiti problem bala?