- U današnje vrijeme kada gradovi Europe zbog klimatskih promjena troše milijune da zasade drveća i zazelene gradske površine te smanjuju asfaltne površine, u Varaždinu gradska vlast problem parkiranja rješava izgradnjom parkirališta upravo na zelenim površinama. Time se u Gradu stvaraju polja asfalta i parkiranih automobila pa se kod većine zgrada, umjesto na zelene površine, izlazi i/ili gleda direktno na parkirališta. Budući da zelene površine u gradovima poboljšavaju kvalitetu života i zdravlje ljudi – njih moramo povećavati, a ne smanjivati, te se iz tog razloga Platforma Budimo grad protivi daljnjem asfaltiranju zelenih površina - poručili su iz ove političke platforme.
Vođeni ovim ciljem, pripremili su jedno moguće rješenje trenutno aktualnog problema parkinga u Trakošćanskoj ulici koje ujedno predlažu kao pilot projekt za rješavanje problema parkiranja u ostalim stambenim četvrtima.
- Prije nekoliko dana u medijima je objavljeno da gradska vlast planira u Trakošćanskoj ulici uništiti još jednu zelenu površinu. U toj ulici su već do sada zbog parkirnih mjesta uništene zelene površine kod stupića k.br. 18 i 22, zatim iza zgrade k.br. 16 kao i sa desne strane Trakošćanske ulice odmah nakon križanja s Ulicom braće Radić (vidi zelena polja u planu Parkirne površine). Sada se planira još i na lijevoj strani te ulice između drveća i rasvjetnih stupova sagraditi parkirna mjesta i pomaknuti postojeću pješačku stazu prema stupićima k.br 20 i 22 (vidi crveno-zelenu liniju) - navode u platformi Budimo grad.
Osim na zelenoj površini, kažu u platformi Budimo grad, Grad Varaždin predlaže i na istočnom dijelu Malog placa nova parkirna mjesta (vidi crvenu površinu u planu Parkirne površine), gdje bi parkiranje bilo dozvoljeno od 15 do osam sati ujutro.
- Međutim prema očitoj sve većoj potrebi parkirnih mjesta u Gradu Varaždinu ovime se još uvijek neće riješiti opći problem parkiranja, koji nastaje radnim danima kada se mnogi na posao do centra dovezu automobilima. Tako je primjer jednog neuspjelog parkirnog rješenja i parkiralište u Ulici Franca Prešerna, koje se 2019. godine proširivalo pri čemu su se zbog parkirnih mjesta čak posjekla i stabala, ali unatoč toga stanari okolnih zgrada radnim danima još uvijek traže slobodno parkirno mjesto - ističu.
Parkirališta u stambenim četvrtima - za stanare
Ističu kako žele napomenuti da je na parkiralištu u Peršinovoj prema Urbanističkim uvjetima koje je odredio Zavod za urbanizam već krajem 70-ih godina prošlog stoljeća investitor (tadašnji SIZ za stambenu oblast i komunalnu djelatnost općine Varaždin) stambenih objekta u Zagrebačkoj 13, 15, 17 i 19 bio dužan osigurati parkirališni prostor za te stambene objekte.
- Prema navedenom postavlja se pitanje je li se u Prešernovoj ulici gradilo javno parkiralište ili se to parkiralište izgradilo početkom 80-tih godina prošlog stoljeća u sklopu gradnje gore navedenih stambenih objekata isključivo za potrebe njihovih stanara? Isto takvo pitanje može se postaviti i za Trakošćansku ulicu, u kojoj su stambene zgrade sagrađene krajem 60-tih i početkom 70-tih godina prošlog stoljeća na nekadašnjim livadama - ističu.
.
U sklopu te stambene gradnje sagrađena je i sama Trakošćanska ulica da omogući stanarima kolni pristup i parkiranje ispred njihovih zgrada.
- Prema tome budući da Trakošćanska ulica nije međugradska ulica i da se u tom naselju ne nalaze nikakve javne ustanove već isključivo privatni stanovi, nije poznato zašto Grad gradi u tom stambenom naselju javna parkirališta - navode u platformi Budimo grad.
Kako riješiti problem Trakošćanske ulice?
Iz navedenih razloga i prvenstveno u cilju poboljšanja kvalitete stanovanja u Trakošćanskoj ulici predlažu nekoliko koraka kako bi se riješio problem Trakošćanske ulice.
- Preldažemo da se kroz tu ulicu zabrani promet motornim vozilima osim za stanare.Suprotno prijedlogu Grada smatramo da prostor Malog placa treba osmisliti kao javni prostor za druženje ljudi i urediti ga drvećem u teglama, klupicama, stolovima i terasama.Potrebno je utvrditi i je li samo za potrebe stanara dovoljan postojeći raspoloživi parkirni prostor. U slučaju da je potrebno osigurati dodatna parkirna mjesta za potrebe stanara, to se može riješiti jednosmjernom regulacijom prometa (vidi plan moguća jednosmjerna regulacija prometa). Time bi se moglo osigurati najmanje 40 novih parkirnih mjesta. Osim povećanja broja parkirnih mjesta prednosti jednosmjerne regulacije prometa je i bolja sigurnost i protočnost prometa kao i očuvanje preostalih zelenih površina oko stambenih zgrada. Nedostatak jednosmjerne regulacije prometa je za neke stanare moguće produženje puta do njihove zgrade. Međutim budući da se već godinama često gubi vrijeme tražeći slobodno parkirno mjesto ovo novo produženje puta mnogima će biti i kraće u odnosu na dosadašnje vremensko traženje parkirnog mjesta - navode.
Kako bi se znalo da vozila pripadaju stanarima u Trakošćanskoj ulici predlažu da Grad izda svakom stanaru naljepnicu za njegov auto s registarskim brojem i nazivom ulice.
- Za ostale posjetitelje u Trakošćanskoj ulici postoji mogućnost parkiranja na javnom parkiralištu ispred stupića k.br. 18 i 22, u garaži "Mali plac“, na parkirnim mjestima u Ulici braće Radić ili na nešto udaljenijem parkiralištu kod Varaždinskog groblja - dodaju u platformi Budimo grad.
Platforma Budimo grad predlaže ovo kao pilot projekt za rješavanje problema parkiranja oko stambenih zgrada.
- Za ostale motorizirane posjetitelje grada ili zaposlene koji se na posao voze autom do centara grada neka gradska vlast konačno pronađe rješenje za njihovo parkiranje. Ali to rješenje prema dosadašnjoj praksi sigurno ne može biti na parkiralištima i zelenim površinama oko stambenih zgrada - ističu i dodaju kako bi cilj svakog dobrog gradonačelnika, kao i pročelnika Upravnog odjela za komunalne poslove, urbanizam i zaštitu okoliša trebao biti da omogući građanima kvalitetno stanovanje, a ne da izgradnjom javnih parkirališta oko stambenih zgrada povećava zagađenje zraka ispušnim plinovima kao i buku motora. Osim toga za svaki stan trebali bi pored stambene zgrade osigurati najmanje jedno parkirno mjesto, iako GUP u Varaždinu već propisuje osiguranje jednog i pol parkirnog mjesta po stanu.
Tko treba donositi odluke?
Platforma Budimo grad ujedno smatra da bi se oko ovakvih odluka osim predstavnika stanara trebali uključiti i svi stanari, a ne da neki stanari informacije o novim parkirnim mjestima dobivaju preko medija, a mnogi nikako.
- Smatramo da svi stanari trebaju odlučiti/izglasati da li žele ispred prozora očuvati zelene površine ili umjesto njih imati sivilo asfalta i parkiranih automobila. Kako to izgleda za primjer prilažemo sliku Trakošćanske ulice sa nekadašnjom zelenom površinom i sa sadašnjim parkiralištem kod stambenih zgrada k.br. 18 i 22. Osim toga budući da nakon sastanka održanog 16.11.2020. g. stanarima nisu u potpunosti prenijeti prijedlozi Grada ili su neki prijedlozi od strane predstavnika stanara bili krivo protumačeni dok neki predstavnici stanara uopće nisu niti bili na tom sastanku, kako bi se izbjegli daljnji nesporazumi i kako bi svi stanari bili u potpunosti informirani predlažemo da Grad sve odluke koje se odnose u ovom slučaju na naselje u Trakošćanskoj ulici izvjesi na oglasnim pločama u stambenim zgradama - zaključuju.
Slika Trakošćanske ulice sa nekadašnjom zelenom površinom kod stambenih zgrada k.br. 18 i 22
Slika Trakošćanske ulice sa sadašnjim parkiralištem kod stambenih zgrada k.br. 18 i 22, to sve je nekada bila zelena površina