Više od 100.000 tona baliranog otpada, koji leži u Brezju, neće se trajno zbrinuti na odlagalištu otpada Piškornica, koje ima kapacitet 152.000 tona i ne postoji mogućnost njegovog proširenja, poručuju iz poduzeća Piškornica nakon medijskih napisa vezanih uz izjavu varaždinskog župana Radimira Čačića za koju vele da je "izvučena iz konteksta njegovog izlaganja".
Naime, kako ukazuju, uopće se ne radi o tome da bi bale bile odložene na spomenuto odlagalište u Koprivničkom Ivancu, već da će Regionalni centar za gospodarenje otpadom Piškornica, sukladno Planu gospodarenja otpadom RH za razdoblje od 2017. – 2022. godine i Zakonu o održivom gospodarenju otpadom, zaprimati na obradu „svježi“ komunalni otpad i neopasni industrijski otpad s područja četiri županije sjeverozapadne Hrvatske pa tako i grada Varaždina.
- RCGO Piškornica jedan je od kapitalnih infrastrukturnih objekata unutar sustava gospodarenja otpadom, a početak njegovog rada je definiran terminskim planom 2023. godine. Sve općine i gradovi, pa tako i Varaždin, trebat će - sukladno važećoj regulativi i Sporazumu, koji je potpisan sa RCGO Piškornica - preostali otpad dopremati u Centa jer su te količine uračunate u studijsko projektnu dokumentaciju pa i studiju isplativosti njegova rada, naglašavaju u Piškornici.
Na pitanje s kojom su količinom otpada prije računali, a s kojom sada, nakon širenja primarne selekcije, ukazuju da je "studijsko – projektna dokumentacija izrađena na bazi cjelokupnih količina preostalog miješanog komunalnog otpada s područja obuhvata RCGO-a, a prihvat otpada u Centar računa se na temelju godišnje proizvodnje otpada na tom području i projekcijama količina, koje će se obraditi u primarnoj i sekundarnoj selekciji od dana otvaranja centra".
- Dakle „varaždinske bale“ nisu obrađivane u sklopu projekcija prihvata otpada na RCGO Piškornica jer je to otpad, koji je nastao u prijašnjem razdoblju i njegovo zbrinjavanje će se rješavati u drugom postupku, koji je najbliži sanaciji divljih odlagališta. Uz to, problem bala opterećen je brojnim sudskim procesima, čije vrijeme rješavanja i ishod su vrlo neizvjesni te stoga rješavanje te problematike u sklopu RCGO Piškornica donosi prevelike rizike za realizaciju projekta, koji je proglašen strateškim projektom Vlade RH i 85 posto je sufinanciran EU sredstvima, napominju u Piškornici u vaezi RCGO-a koji se godinama najavljuje, ali do njega još ništa..
Zašto ne MBO?
Budući je sva manje vremena do zabrane odlaganja otpada, a RCGO-a još nema, bivša je uprava Piškornice rješenje vidjela u kupnji varaždinskog MBO-a, ali nova uprava je od toga odsutala.
- U pogledu planova prethodne Uprave i namjeri preuzimanja MBO postrojenja u Varaždinu, Piškornica d.o.o. je početkom ove godine na prijedlog Uprave i uz suglasnost Skupštine društva donijelo odluku o odustajanju od namjere kupnje MBO postrojenja u vlasništvu C.I.O.S.-a.Društvo Piškornica – sanacijsko odlagalište d.o.o. bilo je, tijekom 2016. i 2017. godine, zainteresirano za akviziciju MBO postrojenja iz Varaždina te su na temelju toga i izrađeni pravni i financijski „due dilligence“ stanja u društvu C.I.O.S. MBO, koje upravlja navedenim postrojenjem. Nakon dolaska nove uprave, napravljena je dubinska i detaljna analiza navedenih dokumenata te je utvrđeno kako C.I.O.S. MBO ima značajne dugoročne i kratkoročne obaveze, posluje s negativnim kapitalom svake godine, izloženo je neizvjesnosti brojnih sudskih procesa, kao i da je potrebno uložiti još značajna sredstva da bi se stavilo u funkciju postrojenje, koje godinama nije radilo u punom kapacitetu i nema zaokružen sustav obrade, odnosno ne posjeduje završnu fazu biološke obrade otpada, navode u Piškornici.
Uz to, kako dodaju, MBO postrojenje nije prepoznato kao dio sustava gospodarenja otpadom u RH, odnosno nije uvršteno u Plan gospodarenja otpadom RH kao jedan od centara za gospodarenje otpadom upravo zato što nema druge faze biološke obrade otpada.
-To su potvrdili i odgovorni ljudi iz Ministarstva zaštite okoliša i energetike. Uz sve navedeno, potpuno je nelogično provoditi pripremu i realizaciju suvremenijeg i cjelovitog postrojenja, koje ima potporu Ministarstva, države RH, EU i JASPERS-a, a u isto vrijeme ulaziti u kupoprodaju postrojenja, koje nema zaokružen sustav i koje Plan gospodarenja otpadom RH ne prepoznaje unutar propisanog sustava gospodarenja otpadom u RH, zaključuju.