Posljednjih godina sve je aktualniji problem u školama nedostatak stručnog kadra za predmete iz STEM područja. Profesori fizike, matematike, biologije, kemije, ali i inženjeri raznih drugih struka, poput elektrotehnike ili elektrostrojarstva sve su traženiji, a na taj problem još su u srpnju upozorili članovi saborskog Odbora za obrazovanje, znanost i kulturu koji su sjednicu sazvali kako bi upozorili na sve veće probleme koje škole imaju s pronalaskom matematičara.
Da je potražnja za tim zanimanjem u školama velika potvrđuju podaci Hrvatskog zavoda za zapošljavanje - Područnog ureda Varaždin. Na varaždinskoj burzi trenutno se nalaze tri nezaposlena profesora matematike i jedan učitelj matematike, a u prvih osam mjeseci ove godine ukupno ih se tražilo - 18! Ne samo da škole sve teže dolaze do stručnog kadra u području matematike, nego sve teže pronalaze i zamjene zbog bolovanja ili odlazaka na porodiljski jer je u tim slučajevima riječ o radnom mjestu na određeno vrijeme.
Ovih dana III. OŠ Varaždin raspisala je natječaj za učitelja, odnosno učiteljicu matematike na određeno vrijeme, a jedna od škola kojoj također treba matematičara je i IV. OŠ Varaždin. Nakon što su još početkom godine objavili kako traže učitelja, odnosno učiteljicu matematike, natječaj je opozvan jer Ured državne uprave tada još nije zbrinuo eventualne tehnološke viškove.
- Dobili smo suglasnost za raspisivanje natječaja, pa je naknadno opozvan jer radno mjesto treba popuniti s 1. rujnom ove godine. Novi natječaj raspisat ćemo ga odmah po dobivanju suglasnosti Ureda državne uprave, jer učitelj, odnosno učiteljica matematike nam treba - najavila je ravnateljica doc. dr. sc. Jasmina Dvorski.
Na pitanje boji li se da će za nastavu matematike pronaći stručnu osobu, ravnateljica IV. OŠ Varaždin kaže kako je svjesna da na tržištu nedostaje matematičara, a tome vidi nekoliko razloga.
- Nažalost, malo se učenika u današnje vrijeme odluči studirati nastavnički smjer matematike ili fizike na PMF-u, koji je jedan od težih fakulteta. Uz to, osnovnoškolski sustav ima ograničeni broj radnih mjesta te se ista popunjavaju radi bolovanja, umirovljenja ili nekog drugog razloga prestanka ugovora o radu na određeno. Također, plaća je određena propisanim koeficijentom te moguće za neke od kolega nije motivirajuća te se zapošljavaju u realnom sektoru, gdje je plaća veća i povoljnija materijalna prava. Nadalje, svi studenti koji diplomiraju PMF, vrlo brzo dobiju stalan posao u struci. Na kraju ostaje samo ono što sve nas zaposlene u učiteljskoj struci resi: nepresušan pedagoški entuzijazam i ljubav prema poučavanju i struci - kaže ravnateljica doc. dr. sc. Dvorski.
Upravo ta ljubav prema poučavanju i struci u školske klupe je, nakon tri godine, vratila profesoricu matematike iz Varaždina (podaci poznati redakciji). Ona je niz godina predavala matematiku u jednoj varaždinskoj srednjoj školi, a onda se upustila u poduzetništvo. Sada se opet vratila u školu i kaže kako joj je teško reći što je bolje - biti poduzetnik ili raditi u školi.
- Mogućnosti s našim zanimanjem su doista velike. Neki moji kolege s PMF-a rade u bankama, osiguravajućim društvima, IT sektorima, financijskim korporacijama, ali i inozemnim tvrtkama od Japana do Kalifornije, budući da nam je diploma priznata u cijelom svijetu. Naravno da su plaće u tim sektorima veće nego što su plaće matematičarima u školama, ali teško mi je reći koje je bolje radno mjesto jer svi smo različiti i svatko je sretan u svom poslu. Poduzetništvo ima svoje prednosti, mogu raditi stvari koje me osobno vesele i gdje do izražaja dolazi moja kreativnost, čega recimo u školi nema. S druge strane još uvijek se veselim radu s djecom. Volim s njima raditi, podučavati ih, a istovremeno učiti od njih - kaže naša sugovornica.
Jedan od problema kojeg za sobom “vuče” nedostatak matematičara u školama je pitanje koliko je zapravo nastava iz matematike u našim školama stručno zastupljena...
Više o ovoj temi čitajte u novom broju Varaždinskih vijesti...