Da bi zemljište bilo građevinsko, mora li imati pristup javnom putu/prometnici? Je li moguće imati građevinsko zemljište bez riješenog pristupa prometnici, odnosno dobiti akt o gradnji, tj. građevinsku dozvolu za gradnju na takvom zemljištu bez pristupa prometnici? Treba li stambena zgrada imati pristup prometnici i nakon izgradnje? Ili ne? Ako treba, je li dovoljno da stanari mogu proći do ulaza u zgrade samo pješke po svom zemljištu ili trebaju moći doći do ulaza i vozilom?
To su samo neka od pitanja koja smo uputili Državnom inspektoratu u vezi nakaradne situacije u Varaždinu, točnije raskrižju Zagrebačke i Supilove ulice, gdje stanari stambenih zgrada uz toranj Euroherca mogu do svojih ulaza vozilom samo ukoliko se voze po tuđem zemljištu, budući da se čudnovata parcela VTC-a prostire svega metar dva do njihovih zgrada.
- Kao i pitanja vezana uz dokumentaciju, koju izdaje nadležno tijelo jedinice lokalne i regionalne samouprave, pitanja vezana uz vlasništvo uređena su Zakonom o vlasništvu, koji nije u nadležnosti inspekcija Državnog inspektorata. Vaša pitanja odnose na tumačenje zakonskih propisa za što ljubazno upućujemo na nadležno Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine, odgovorili su nam iz Državnog inspektorata, ali i napomenuli da je građevinska inspekcija obavila inspekcijski nadzor na navedenoj lokaciji u kojemu nisu utvrđene nepravilnosti.
Sukladno naputku iz DIRH-a, zamolili smo odgovore u vezi čestica oko VTC-a i pristupa do njih od Ministarstva prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine.
Prvo su nam ukazali da je građevinsko zemljište, sukladno odredbama Zakona o prostornom uređenju, zemljište je unutar granica građevinskog područja te zemljište izvan građevinskog područja obuhvaćeno građevnom česticom na kojoj je izgrađena građevina.
- Građevna čestica je, u načelu, jedna katastarska čestica čiji je oblik, smještaj u prostoru i veličina u skladu s prostornim planom te koja ima pristup na prometnu površinu, sukladno prostornom planu. U postupku izdavanja akata za gradnju odnosno drugih akata za provedbu prostornih planova (građevinske dozvole primjerice), utvrđuje se ima li i na koji način, građevna čestica mogućnost priključenja na prometnu površinu. Navedeno se mora utvrđivati u postupku izdavanja tih akta sukladno prostornom planu i odredbama Zakona koji definira na koji se sve način mogu zadovoljiti ti uvjeti, naglasili su u Ministarstvu te napomenuli da su način i uvjeti priključenja građevne čestice, odnosno građevine na prometnu površinu, jedan je od lokacijskih uvjeta.
Stambena zgrada, kako su posebno naglasili, mora imati pristup prometnoj površini.
- Može li on biti samo pješački ili mora li biti kolni, ovisi o uvjetima određenim prostornim planom, odnosno prostorni plan u određenim slučajevima može propisati mogućnost pješačkog pristupa u slučaju da kolni pristup čestici nije moguć. Pristup građevnoj čestici pa tako i zgradi, određuje aktom za provedbu prostornih planova te se smatra načinom uređenja prostora te se na taj način mora moći osigurati pristup pojedinoj građevini, odnosno građevnoj čestici, objašnjavaju u Ministarstvu, napominjući da se način na koji je za pojedinu zgradu osiguran pristup na prometnu površinu vidi iz tih građevinskih dozvola za zgrade u Zagrebačkoj ulici (2805/1, 2804/2, 2807/2) te Supilovoj ulici (2808/1 2811/3), koje izdaje nadležno tijelo za prostorno uređenje i graditeljstvo Grada Varaždina, dok iz službenih evidencija Ministarstva ne proizlazi da su te dozvole bile predmetom nadzora, odnosno ocijene zakonitosti povodom izjavljenih žalbi.
Međutim, kako ukazuje tadašnji varaždinski gradonačelnik Ivan Čehok,VTC se počeo graditi po starom GUP-u još prije dvadesetak godina, a sve dozvole za tu i okolne zgrade tada je izdavala državna uprava, a ne Grad, koji u tom postupku izdavanja nije imao apsolutno nikakve nadležnosti.
Štoviše, kako dodaje Čehok, kada su se Gradu javili građani zbog toga što je izdana dozvola za VTC, poslan je upit nadležnom ministarstvu jer je na gradskom poglavarstvu bilo i neslaganja s tom investicijom.
- Dobili smo odgovor da je dozvola pravomoćna i da se ne može učiniti ništa. Ne vidim, dakle, nikakvu odgovornost Grada, koji je kasnije preuzeo izdavanje dozvola i takve stvari se više nisu događale, tvrdi Čehok.
Kako dodaje, kad je postalo jasno da će biti problema oko VTC-a, kao gradonačelnik je imao dva sastanka s predstavnicima stanara i Marlexa.
- Namjera je bila da se Grad uključi da bi stanari mogli pristupiti svojim ulazima po javnoj površini, odnosno mogli se parkirati. Ne vidim nikakvog razloga zašto se za to ne bi moglo otkupiti zemljište, tim više što se tako radilo. Na primjer, nakon što je u vrijeme gradonačelnika Habuša izgrađen trgovački centar Spar na Banfici, Grad je od njega otkupio cestu koju je izgradio na svom zemljištu, ukazuje Čehok.
Što se zapravo dogodilo i tko je odgovoran što stanari moraju voziti po tuđem do svojih ulaza i parkirališta, a posebice kako riješiti tu situaciju, trebalo bi biti jasnije nakon skupu stanara sazvanog za danas s početkom u 18 sati u prostoru Croatia nekretnina, a na koji su pozvani i predstavnici Grada te vlasnika VTC-a.