Zašto nisu uvedene tzv. crne liste, odnosno mogućnost prijave i objave proizvoda te usluga za koje kupci sumnjaju da su neopravdano poskupjeli uoči 1. siječnja, kada je euro uveden i u nas kao službena valuta, pitanje je koje se često postavljalo tijekom prvog tjedna nove godine kada su ogorčeni građani upozoravali da dosta toga ima više cijene u eurima u odnosu na ranije cijene u kunama.
To pitanje postavili smo i mi, i to preko internetske stranice euro.hr, koju su za informiranje i pitanja građana u vezi zamjene kuna s eurima pokrenule Vlada RH, HNB, Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja te Ministarstvo financija. Baš na tom mjestu trebale su biti objavljene tzv. crne liste, sukladno prijedlogu Nacionalnog plana zamjene hrvatske kune eurom, koji su pred sobom imali Vlada RH i HNB još u prosincu 2020. godine.
- Poduzeća, koja će pokušati zlorabiti proces uvođenja eura da bi povećala cijene na štetu potrošača, snosit će posljedice na način da će se njihova imena moći naći na popisima prijavljenih za lošu poslovnu praksu (tzv. “crne liste”), koji će se objavljivati na službenoj web-stranici uvođenja eura (www.euro.hr) i putem drugih kanala informiranja, stoji u Nacionalnom planu zamjene hrvatske kuna eurom.
Time će, kako se pojašnjava, osim vodeće uloge nadležnih tijela - Državnog inspektorata i drugih nadzornih tijela - u kontroli provođenja obveze dvojnog iskazivanja cijena i ispravnog preračunavanja, važnu ulogu imati i potrošači.
- Građani će moći svoje pritužbe na trgovce i pružatelje usluga za koje smatraju da su neopravdano povećali ili neispravno preračunali cijene prijaviti nadležnim tijelima, koje će, nakon što utvrdi osnovanost pritužbe, postupati u skladu s ovlastima iz zakona o euru kao i drugim posebnim propisima te će njegovo ime staviti na “crnu listu”, navodi se Nacionalnom planu.
Cijeli tekst možete pročitati u novom broju Varaždinskih vijesti.