Sindikat biciklista ususret lokalnim izborima je napravio anketu među kandidatima za varaždinskog gradobačelnika o tome što misle o biciklističkoj infrastrukturi i drugim pitanjima važnima za bicikliste.
Anketi se odazvalo pet od sedam kandidata i to Ivan Čehok (Glas za Varaždin), Damir Habijan (HDZ), Ladislav Ilčić (Hrast), Alen Kišić (SDP-HNS-HSS-HSU-Laburisti) i Natalija Martinčević (NS- Raformisti).
Na pitanje postoji li u Varaždinu strategija razvoja biciklističkog prometa te kako osigurati njenu provedbu odgovorili su sljedeće.
Alen Kišić
Ukoliko postanem gradonačelnik, sigurno ću razvijati strategiju razvoja biciklističkog prometa u gradu, naravno poštujući struku i u suradnji sa svim mjerodavnim i zainteresiranim čimbenicima. S obzirom da je jasno da postojeća biciklistička infrastruktura ne zadovoljava uvjete sigurnosti, povezanosti, izravnosti i udobnosti, potrebno je izraditi plan za njen daljnji razvoj, locirati sve prekide i predložiti potrebne zahvate, a sve u skladu s Pravilnikom o biciklističkoj infrastrukturi.
Damir Habijan
a) Strategija razvoja biciklističkog prometa u Varaždinu ne postoji, kao ni strategija razvoja prometa.
b) Mi smatramo da strategija razvoja biciklističkog prometa mora biti dio Strategije planiranja javnim prostorom čiji je cilj stvaranje svaranje funkcionalnog, ugodnog, održivog, zdravog i atraktivnog javnog prostora u kojem forma služi funkciji, a građani zadovoljavaju svoje životne potrebe.
Naime, biciklistički promet s jedne strane ne možemo izolirati od prometa, a s druge strane, bicikl je dio života i kulture grada pa biciklistički promet, kultura bicikla, tradicija, bicikl kao sloboda kretanja…. ne može ostati u okviru prometne studije.
U planiranju javnog prostora Grada Varaždina oslanjamo se na najbolje svjetske prakse, prije svega UN – HABITAT. kad govorimo o gradu, osnovna ideja je ulica kao javni prostor, a principi koji se odnose na biciklistički prostor su:
- Idealna ulica omogućava različite oblike prometa (najmanje 3), a u slučaju Varaždina to je pješački i biciklistički (prioritet), te privatni i javni automobilski
- Centar grada treba prije svega prepustiti pješacima i biciklistima.
- Promet biciklima treba dozvoliti u cijelom gradu, ali u pješačkoj zoni ograničiti na brzinu pješaka.
- Svaka rekonstrukcija prometnice mora primjereno riješiti biciklističke i pješačke staze.
c) Strategije razvoja Grada Varaždina, prometna politika i planovi, kao i prostorno planska dokumentacija moraju podržavati prethodno navedeno. Prema tome, tema biciklističkog prometa mora biti obrađena u svim tim dokumentima.
Međutim, postoje i pojedinačni propisi koje treba mijenjati, na primjer, treba donijeti odluku o regulaciji prometa biciklima u pješačkoj zoni. Uzora za to ima (npr. propis StVO § 76a u Beču). Izuzetno rijetki i izolirani incidenti gdje je bicikl ozlijedio pješaka i to zbog bezobzirne vožnje, ne smiju biti razlog da se promet biciklima izbaci iz centra grada te pješačke zone. Zadatak prometne policije i i prometnih redara je da nadziru promet, djeluju preventivno te kažnjavaju bezobzirnu vožnju
U planiranju razvoja biciklističkog prometa služit ćemo se tuđim iskustvima i dobrom praksom. Ovdje posebno ističemo Priručnik o planiranju biciklističkog prometa u urbanim sredinama, izrađen u okviru EU projekta mobile2020.
Natalija Martinčević
Prema našim informacijama strategija ne postoji. Reformisti imaju u planu izraditi strategiju razvoja biciklističkog prometa na razini grada Varaždina u suradnji s Prometnim fakultetom, nadležnim urbanističkim odjelima, MUP-om, uz suradnju zainteresirane javnosti i svih udruga na području Varaždina koje se bave biciklizmom. U sklopu strategije definirali bi se i propisi koje bi bilo moguće i potrebno izmijeniti, a provedbu strategije osigurali bi kroz naše djelovanje u izvršnoj vlasti grada Varaždina.
Ladislav Ilčić
Koliko znam, ne postoji, a svakako smatram da bi nam trebala. Ja ću kroz ovaj upitnik navesti neke svoje ideje i razmišljanja, no smatram da ne mogu ponuditi bolje odgovore od vas, koji se očito time bavite. Zato je potrebno da vas angažira gradska uprava u tom projektu. Svaki drugi način bio bi nelogičan.
Ivan Čehok
Ne vjerujemo u zabrane – vjerujemo u prevenciju. Vjerujemo da je Varaždin grad bicikala i da će upravo takav biti i da ćemo zajedno raditi na tome da takav i ostane. Vjerujemo da bicikli nisu politički problem, već dio normalnog razvoja grada, kako u edukativnom, tako i u infrastrukturnom smislu, a ključnu ulogu u tome imaju upravo građani. Varaždinci vole bicikle, a mi im želimo omogućiti da se voze sigurnije, odgovornije te da bicikli postanu glavno prijevozno sredstvo u budućnosti. S obzirom da je u posljednje 4 godine više naših kolega participiralo u Gradskom vijeću Grada Varaždina znamo da je jedan od problema koji je inicirao protest biciklista bio kažnjavanje biciklista zbog vožnje kroz Korzo. Istina je da se zabrana vožnje kroz Korzo i pješačku zonu može promijeniti odlukom Gradskog vijeća. No, takva odluka mora biti praćena razvojem svijesti i edukacijom biciklista kako bi se izbjegle nezgode u kojima je bilo i teže ozlijeđenih građana.
Ostatak ankete pročitajte na stranici Sindikata biciklista.