O budućnosti umjetne inteligencije u obrazovanju raspravljalo je oko stotinu stručnjaka na konferenciji "Dizajn učenja u vrijeme umjetne inteligencije", održanoj 1. srpnja 2025. u Zagrebu, u sklopu projekta Erasmus+ "Innovating Learning Design in Higher Education (iLed)" i u sinergiji s projektom HRZZ "Trustworthy Learning Analytics and AI for Sound Learning Design" (TRUELA).
Riječ je o projektima Fakulteta organizacije i informatike (FOI) Sveučilišta u Zagrebu s jakom međunarodnom dimenzijom, koje vodi prof. dr. sc. Blaženka Divjak.
Partneri na projektu iLed, uz FOI i Medicinski fakultet (MEF) Sveučilišta u Zagrebu, su i sljedeća renomirana sveučilišta: Sveučilište Oulu (Finska), Sveučilište Goethe Frankfurt (Njemačka) i Otvoreno sveučilište (UK). Stručnjaci s navedenih, ali i drugih svjetskih sveučilišta, sudjeluju i u projektu TRUELA.
- Ovi projekti predstavljaju vrhunac međunarodne znanstvene suradnje u području analitika učenja i umjetne inteligencije, s naglaskom na znanstvenu izvrsnost, odgovornu primjenu novih tehnologija i osnaživanje nastavničkih kompetencija kroz razvoj novih metoda poučavanja i alata za dizajn učenja. Projektni timovi okupljaju brojne iskusne međunarodne znanstvenike i mlade istraživače - ističu iz FOI-ja.
INOVATIVNI ALAT ZA DIZAJN UČENJA
Na konferenciji u Zagrebu, voditeljica projekta i redovita profesorica FOI-ja Blaženka Divjak predstavila je ključne znanstvene i razvojne rezultate, prije svega inovativan alat za dizajn učenja Balanced Design Planning te istraživanja u području dizajna i analitike učenja te umjetne inteligencije.
Alat BDP je inovativan alat za dizajn učenja, razvijen kako bi odgovorio na institucionalne potrebe za strukturiranim planiranjem učenja i poučavanja temeljenom na ishodima učenja i radnom opterećenju studenata, oslanjajući se na suvremene znanstvene uvide iz područja dizajna i analitike učenja. Alat koriste nastavnici i znanstvenici diljem svijeta, do sad u više od 40 država, s više od 2500 korisnika. Sudionici konferencije su u okviru četiriju radionica isprobali funkcionalnosti ovog alata te sudjelovali u raspravi i praktičnim aktivnostima vezanim za dizajn učenja i umjetnu inteligenciju.
Konferenciju je obilježila i dinamična debata pod nazivom "Umjetna inteligencija u obrazovanju: koristiti ili ne koristiti?", u kojoj su sudjelovali stručnjaci s renomiranih europskih sveučilišta: prof. dr. sc. Blaženka Divjak (FOI), prof. dr. sc. Mirza Žižak (MEF), prof. dr. sc. Alexander Tillmann (Goethe), prof. dr. sc. Hanni Muukkonen (Oulu), Paul Astles (OU) i doc. dr. sc. Ivan Banovac (MEF). Raspravljalo se o mogućnostima i izazovima koje UI donosi za donositelje odluka u obrazovanju, ulozi u dizajnu i analitici učenja, etičkim aspektima i pravednosti vrednovanja, kao i i utjecaju na motivaciju studenata. Posebnu znanstvenu vrijednost imale su radionice posvećene primjeni alata umjetne inteligencije u visokom obrazovanju.
U nastavku je 2. srpnja održana i istraživačka radionica u sklopu projekta TRUELA, na kojoj su sudionici raspravljali o putevima i obrascima u učenju, analitici kurikuluma i obrazovnim intervencijama temeljenim na analitici učenja.
NAJBOLJE OCIJENJEN PROJEKT U HRVATSKOJ
Uz konferencijski i istraživački program, održani su i strateški projektni sastanci na kojima su definirane daljnje aktivnosti i širenje znanstvene mreže. Uspješnost rada projektnih timova dodatno je potvrđena odobravanjem novog Erasmus+ projekta Streamlining AI in Learning Reimagination (SAILeR) u iznosu od 400.000 EUR, koji je FOI-u, pod vodstvom prof. dr. sc. Blaženke Divjak, dodijeljen kao najbolje ocijenjen projekt u Hrvatskoj u svojoj kategoriji.
U fokusu svih triju povezanih projekata — iLed, TRUELA i novi SAILeR — nalazi se znanstvena i praktična valorizacija analitike učenja i umjetne inteligencije te njihova integracija u inovativni dizajn nastave. FOI-jev Laboratorij za analitiku učenja, koji okuplja interdisciplinarni istraživački tim, profilirao se kao referentna točka u ovom području u Europi i šire.
- S obzirom na sve bržu ekspanziju umjetne inteligencije u obrazovanju, FOI-jev znanstveno-istraživački pristup temeljen na vjerodostojnosti, etičnosti i akademskoj izvrsnosti postavlja visoke standarde u europskom istraživačkom prostoru, istovremeno osiguravajući relevantne uvide za obrazovne politike i prakse budućnosti - poručili su iz FOI-ja.