INVESTICIJE Vladin savjetnik Zdenko Štriga prezentirao županu strategiju privlačenja poslovne dijaspore Foto: Martin Novosel

INVESTICIJE Vladin savjetnik Zdenko Štriga prezentirao županu strategiju privlačenja poslovne dijaspore

MGA, IKR | 25.10.2024. u 14:00h | Objavljeno u Aktualno

Varaždinsku županiju ovih je dana posjetio Zdenko Štriga, savjetnik Vlade RH pri Ministarstvu demografije i useljeništva za pitanja dijaspore i gospodarskih mogućnosti, kako bi varaždinskom županu Anđelku Stričaku predstavio “Marshallov plan za Hrvatsku”. Riječ je o ambicioznom programu ovog poduzetnika koji više od 50 godina živi i radi u Njemačkoj. Njegov se program fokusira na privlačenje hrvatskih iseljenika i poticanje njihovih ulaganja u hrvatsko gospodarstvo. Nakon što je 12 godina u Frankfurtu vodio Hrvatsko poslovni centar, prije tri godine je u Zagrebu otvorio konzultantsku tvrtku Coral Consulting Services čiji je glavni cilj provedba Marshallovog plana za Hrvatsku, a koji je nazvan prema planu kojim je SAD uložio 13 milijardi eura u obnovu poslijeratne Europe, s fokusom na Njemačku.

Podrška premijera Plenkovića

Štriga je osmislio strategiju razvoja hrvatskog gospodarstva u koju je, kako ističe, implementirao svoje dugogodišnje poduzetničko iskustvo iz inozemstva te iskustva drugih zemalja, poput Irske i Izraela, koje su također svoj razvoj temeljile i na gospodarskom povezivanju s brojnom dijasporom. Svoj je program prošle godine predstavio pred svim hrvatskim županima u Osijeku, da bi zatim pridobio i podršku premijera Andreja Plenkovića te je započeo obilazak svih hrvatskih županija, a prva na tom putu je bila Varaždinska županija.

- Potencijal dijaspore je ogroman, to je još jedna država. U ovoj se fazi fokusiram na poslovnu dijasporu. U Frankfurtu bismo imali centralu, gdje bi dolazili potencijalni investitori, prvenstveno iz redova hrvatske dijaspore. S njima bismo potpisivali ugovor temeljem kojeg bi ih mi pratili u realizaciji njihovih investicija u Hrvatskoj, kako bi izbjegli moguće birokratske zavrzlame, a koje bi ih mogle odvratiti od njihovih planova. Poduzetnički centar bio bi tampon zona koja bi pomagala iseljenicima i kroz koji bi dobili svojevrsnu uslugu “ključ u ruke” - pojašnjava Štriga dodajući da već imaju potencijalne lokacije za takvu ustanovu u Njemačkoj. Potencijalnim investitorima bi bile omogućene porezne olakšice, razne subvencije prilikom zapošljavanja i drugi modeli. Također bi se širom Hrvatske otvorili poduzetnički centri u kojima bi radila djeca iseljenika, druga i treća generacija te digitalni nomadi.

- To bi bilo “rodilište”. Oni su ti koji govore strane jezike, studiraju vani i mogu lokalnim poduzetnicima pomoći da se snađu na europskom i svjetskom tržištu. Rotirali bi ih po županijama i oni bi također bili spona između lokalnih poduzetnika i poslovne dijaspore - ističe Štriga dodajući da je to neki oblik lobiranja među hrvatskom dijasporom za ulaganja u Hrvatskoj.

Moć lobiranja

- U Hrvatskoj još nismo shvatili moć lobiranja. Tek je nedavno prvi put donesen Zakon o lobiranju. U svijetu to tako funkcionira, to je zvjersko područje i u Frankfurt moramo poslati, ne zeca, nego zmiju koja će znati zaštititi interese onoga koga zastupa jer u biznisu nema emocija, sve je na kraju interes. I Njemačka ulaže 35 milijardi eura u EU kako bi na koncu drugi mogli kupovati njihove proizvode. Na sličan način treba ojačati kupovnu moć naših susjeda i od Hrvatske stvoriti Njemačku u ovoj regiji. Židovska izreka glasi da prvo trebaš ojačati susjeda, ako želiš biti uspješan - ističe Štriga čija konzultantska kuća djeluje i na području cijele jugoistočne Europe, od Slovenije preko Hrvatske, BiH i Srbije do Crne Gore, Kosova i Sjeverne Makedonije.

Njegova strategija također obuhvaća izgradnju naselja za umirovljenike, prema australskom modelu, u koja bi dolazili stariji iseljenici te bi tako mogli nadgledati investicije koje bi pokrenuli u Hrvatskoj i to preko svojih sinova i kćeri koji bi djelovali kroz spomenute poduzetničke centre. Zadnja točka programa je osnivanje banke ili investicijskog fonda dijaspore kako njihova sredstva i ulaganja ne bi išla kroz komercijalne, strane banke u Hrvatskoj. Za početak je cilj pokrenuti nekoliko oglednih pilot-projekata u županijama, koje bi se prve uključile u ovaj plan, a na to bi se mogli nadovezati i drugi. 

Varazdin_04.jpg

NA SASTANKU S VARAŽDINSKIM ŽUPANOM
Promocija gospodarskih resursa poslovnoj dijaspori

Varaždinski župan Anđelko Stričak s Vladinim savjetnikom Zdenkom Štrigom razgovarao je o mogućnostima promocije gospodarskih resursa županije na međunarodnim tržištima tj. o uključivanju Varaždinske županije u ambiciozni program "Marshallovog plana za Hrvatsku".

- Jedan od ključnih aspekata plana je marketinška strategija koja predviđa visoko kvalitetno predstavljanje svake županije i njenog gospodarskog potencijala kroz video i gospodarsku publikaciju koja će pružiti detaljan pregled županijskog potencijala. Publikacije će sadržavati opis županije, relevantne statističke podatke, ključne gospodarske sektore te važne projekte s posebnim naglaskom na one atraktivne za hrvatsku dijasporu - navodi Štriga dodajući da je dijaspora često vezana za kraj iz kojeg potječu oni ili njihovi preci i da im kroz pripremljene materijale mogu brzo prezentirate mogućnosti ulaganja upravo u županiju iz koje potječu. Navedeni promotivni materijali bit će dostupni na četiri jezika; hrvatskom, engleskom, njemačkom i španjolskom, kako bi se omogućila učinkovita komunikacija s našim iseljenicima diljem svijeta.

- Župan Stričak izrazio je punu podršku projektu, naglašavajući značaj aktivnosti vezanih uz povratak dijaspore i njene ključne uloge u poticanju gospodarskog rasta, posebno u kontekstu njegove županije - prenosi Štriga nakon sastanka sa županom.