- Država mora donijeti odluke. Stavio sam ovu temu na kolegij župana, koji su jednoglasno usvojili zaključak da se formira tijelo i da se primjeni europska praksa garancijskog fonda kako bi se stvari pokrenule i da odgovornost ne bude samo na onom najnižem, nego da se odgovornost preuzme po vertikali. Drugim riječima, ne može se desiti da Varkom šalje projekte na suglasnost u Hrvatske vode, a da Hrvatske vode ne daju suglasnost na projekt nego kažu: Radite, ali ne damo vam suglasnost, pa ako dođe do penala, vi ćete platiti. To se ne može desiti, mislim da je to svakom pri zdravoj pameti jasno. Dakle, nek se svatko bavi svojim poslom, ja se tako, primjerice, ne bavim baletom - rekao je župan Radimir Čačić komentirajući kritiku koju mu je varaždinski gradski vijećnik Vjeran Strahonja uputio preko svog Facebook profila.
Naime, Čačić je u utorak, 6. veljače, izvijestio da su župani, okupljeni u Hrvatsku zajednicu županija, podržali njegov prijedlog kojim bi se, kako je rekao, omogućilo da u Varaždinskoj i svim drugim županijama napokon počne izgradnja kanalizacije i druge vodne infrastrukture sufinancirane novcem iz EU fondova. Od premijera Plenkovića zatražili su osnivanje državnog fonda iz kojeg bi se plaćali penali zbog nenamjernih propusta u pripremi i provedbi projekata aglomeracije, velikih i važnih EU projekata.
Strahonja je potom kritizirao Čačićev prijedlog, spomenuvši da se njime otvara prostor za "muljanje".
- Ako netko na projektu kanalizacije kojeg financira EU ugradi drugačiju cijev nego što je određeno projektnom dokumentacijom, angažira izvođača suprotno odredbama natječaja i u nečem drugom odstupi od ugovora, projekta ili propisanih procedura, to je neprihvatljiv trošak. Postoje i penali, kazne koje treba platiti, a uvedene su kako bi se sve nositelje takvih projekata obeshrabrilo da rade svinjarije, na koje su potpuno naviknuti ako se radi o "domaćim" projektima. E sad, ti penali su drastični. Zna EU s kim ima posla, a ne može na svakog župana, gradonačelnika ili direktora komunalne firme postaviti pet revizora i žandara. Osim toga, vjerojatno postoje i iskustva u drugim zemljama koje su prije nas ušle u EU. Zato treba smisliti način kako da se rizik penala svali na nekakav državni garancijski fond i upravo time se bave župani. Dakle, ne razgovara se o tome kako da se poboljša projektni menadžment, javna nabava, pa i pruži pravna zaštita i ekspertiza nositeljima projekata u slučaju kad revizije, provedbena tijela i EU nisu u pravu, što bi svakako trebalo. Župani razgovaraju o tome kako da se otvori prostor za muljanje u okviru od npr. 25 posto projekta. Ako prođe, prođe. Ako ne prođe, neka plate porezni obveznici. Ima li to u nekoj drugoj državi? - napisao je Strahonja.
No, Čačić odgovara da država mora preuzeti odgovornost.
- Žao mi je da to nije prepoznala do sada. Ako ova država želi da se 10 milijardi kuna realizira u ovoj godini, da se pokrene, jer novci su tu, onda mora razumijeti da mora postojati vertikala odgovornosti. Ne mogu komunalna poduzeća odgovarati za dio koji koji nikakve veze s njima nema. A sve što je pitanje muljanja, kriminala, nesposobnosti, to je uvijek odgovornost onoga koji radi, svakog projektanta, inženjera, voditelja, to nije tema ovdje, govorimo o europskim penalima. Europska praksa i penali su negdje između 4 i 7 posto, oni uvijek postoje. Da je samo 7 posto, na milijardu je 70 milijuna, pa koji Varkom može platiti 70 milijuna, a i zašto bi - naglasio je Čačić.
Spomenuo je da su dosad padali natječaji, plaćali se penali, no na kraju se to riješilo. Dodao je također da se investicija sastoji od 70 posto europskih sredstava, 12,5 posto su sredstva Ministarstva regionalnog razvoja, 12,5 posto odnosi se na Hrvatske vode, preko kojih čitav projekt ide, dok se pet posto odnosi na sredstva lokalne samouprave.
- Korist na kraju imaju građani koji dobe kanalizaciju i pročistač, privreda koja ima posla i hrvatski proračun u koji se onog trenutka kad se pokrenu investicije, uplaćuje 25 posto samo kroz PDV u roku od 60 dana. Novac je dakle pretežno europski, a pravi financijski benefit ima Ministarstvo financija, takav je model. Mi smo sad dobili i avans, i što se desilo? Varkom preda mnom - iako Županija ne upravlja Varkomom, većinski vlasnik je Grad - obavještava Hrvatske vode da će im vratiti avans. Sad kad smo konačno dobili novce i izvođače i avans, sad ćemo im vratiti avans? Zašto? Zato jer Varkom kaže: Mi smo nominalno investitor, a sva odgovornost za potencijalne penale je na nama. Dakle, Varkom potencijalno može platiti i stotine milijuna penala. Kad bi se to desilo, građani Varaždina i Varaždinske županije bi morali nekoliko tisuća kuna povećati svoja plaćanja Varkomu jer bi on bio u bankrotu. Varkom niko ne čuje, sudeći po svemu, prema reakciji, Gradsko vijeće nema pojma. Nadam se da gradonačelnik zna za ovaj problem. Mi s tim nemamo ništa, mi nismo ni EU, ni ministarstvo, ni Hrvatske vode, ni Varkom, u cijeloj priči naša je jedina uloga da to sve skupa pratimo, pomognemo administrativno dozvolama, prostornim planovima, koordinacijom... i Varkom se meni obraća s tim problemom, kao županu i kao potpredsjedniku Upravnog vijeća Hrvatskih voda - rekao je Čačić.
- Ljudi, država mora formirati neko tijelo koje to prati, i funkcioniranje cijelog sustava mora biti takvo da se investicije - ovih naših potencijalnih milijardu i šesto te na razini države ukupno 10 milijardi - počnu dešavati, jer sve stoji, ništa se ne radi, nigdje - napomenuo je Čačić, dodavši da je Vjeran Strahonja "jedan simpatičan čovjek koji očito ovdje ne zna jadan o čemu govori".