Budimo grad: Kakvim argumentima SDP opravdava ukidanje mjesne samouprave? Nikakvim!

Varaždinske vijesti | 21.9.2023. u 12:00h | Objavljeno u Aktualno

Platforma "Budimo grad", odnosno Dubravka Novak s Nezavisne liste Dubravke Novak u varaždinskom Gradskom vijeću, priopćenjem se danas osvrnula na predstojeću sjednicu Gradskog vijeća. Njeno priopćenje prenosimo u cijelosti:

U obrazloženju prijedloga odluke o promjenama Statuta Grada Varaždina, kojima se ukida mjesna samouprava, predlagač tih promjena, a to je SDP (potpisuje ih predsjednik Vijeća Lovro Lukavečki) navodi nekoliko “razloga” kojima se taj grubi čin pokušava opravdati. Evo kratke analize tih “argumenata” i konkretnih argumenata zbog čega SDP-ove tvrdnje ne stoje.

Prigovor 1. - Postojeća mreža mjesnih odbora ima neujednačen broj stanovnika

Statutom Grada uređuje se koliko koji MO ima vijećnika (ovisno o broju stanovnika). Načelo proporcionalnosti se time zadovoljava, a matematička proporcionalnost je ionako nemoguća pa tako Zagreb koji je 40x Veći od Varaždina nema 40x veći broj vijećnika u Gradskoj skupštini odnosno dvostruko manji gradovi od Varaždina nemaju nužno dvostruko manji broj vijećnika.

Uz to, postoji prostor za eventualnu modifikaciju administrativnih obuhvata pojedinih mjesnih odbora čime bi se te razlike smanjile. Od broja vijećnika, mnogo je važnije tko su ti ljudi i na koji način Grad tretira mjesnu samoupravu.

Prigovor 2 - Vijeća mjesnih odbora nisu aktivna, ne sazivaju sjednice odnosno “ne rade ništa”

Prigovor nema veze sa sustavom već s ljudima koje su stranke i liste kandidirale na izborima za koje dobar dio građana nije ni znao da se održavaju. Kadrovske odluke stranaka i ostalih aktera su njihove vlastite i sustav ne može biti kriv za to što SDP, primjerice, nije kandidirao kvalitetne ljude odnosno jer se nije potrudio da kvalitetni ljudi, ako su bili na listama, budu izabrani.

Ovaj se prigovor može vrlo lako riješiti time da svi politički dionici kandidiraju kvalitetne ljude, da mjesne izbore shvate kao ozbiljne, da Grad sustavno provodi kampanje informiranja o važnosti i mogućnostima mjesne samouprave te da se prema njoj prestane odnositi maćehinski ili poočinski.

Prigovor 3 - Za sve im mora pomagati gradska uprava i ovlasti se ne mogu prebaciti na MO

Gradska uprava je servis građana, a ne obrnuto. U engleskom jeziku se službenike naziva “civil servants”, dakle doslovno “slugama” građana. Uprava zbog toga postoji, zbog toga je u njoj zaposleno više od 100 osoba i zbog toga su im plaće daleko iznad prosjeka prihoda u Varaždinu u istim kategorijama stručne spreme, a radna mjesta čvrsto zakonski zaštićena od proizvoljnog progona i političkog revanšizma.

Vijeća i predsjednik mjesnih odbora u gradskoj upravi moraju imati dostupni, stručni i motivirani servis za sve što je potrebno tako da ovaj prigovor nema veze sa sustavom mjesne samouprave već s pogrešnim shvaćanjem uloge gradske uprave.

Želimo veću samostalnost ili čak supsidijarnost MO? Osnažimo ih, educirajmo ljude, pomognimo im pa će kroz mandat ili dva biti bolji i autonomniji.

Prigovor 4 - Troškovi izbora su bili 40.000,00 eura, a izlaznost na izbore je mala

Demagoško navođenje cifre od 40.000 eura kao jednog od glavnih prigovora sustavu mjesnih samouprava je gotovo nepristojno. Demokracija košta. Participacija građana košta. Špancirfest košta. Grah za Prvi maj košta. Plaće gradonačelnika i zamjenika koštaju. Naknada predsjedniku Vijeća košta. Kave koje se piju na sastancima u Gradu koštaju.

Mala izlaznost i dalje ne čini izbore besmislenima. Biranje je pravo, a građani to pravo koriste ili ne, ovisno i o tome kakav dojam imaju da njihov glas ima izravni učinak na bolje uvjete života.

Politička apatija građana i njihova neinformiranost nisu slučajne. To je rezultat djelovanja niza faktora, među kojima i točno ovakav stav stranaka prema građanima i demokraciji, kakav sad pokazuje SDP. Grad ima ogromne mogućnosti biti faktorom promjene i to kroz kampanje, javne aktivnosti, skupove, radionice.

Broj mogućnosti informiranja i edukacije o demokraciji i mjesnoj samoupravi je neizmjeran. Samo treba to htjeti i biti strpljiv.

Važno je napomenuti da je u posljednje dvije godine bilo i više nego dovoljno vremena da se o ovoj temi povede rasprava, predlože konkretne mjere i počne ih se implementirati no SDP-ova vlast to, iz niza razloga, nije htjela.

Sad kad smo se našli u pravno i statutarno mutnoj situaciji u kojoj izbori nisu provedeni, a institut i dalje postoji, pribjegava se ishitrenim i dugoročno štetnim rješenjima, no odgovornost je na onima koji su imali vremena i prilike, ali nisu poduzimali ništa.

Iako je “breme” dokazivanja da nešto ne valja i “breme” osmišljavanja zamjenskog rješenja na onima koji tvrde da nešto ne valja i žele to ukinuti, platforma Budimo grad ponudit će javnosti nekoliko ideja koje bi mogle poslužiti kao temelj reforme sustava mjesne samouprave, piše u priopćenju, kojeg potpisuje Dubravka Novak.