Saborska zastupnica iz redova SDP-a Barbara Antolić Vupora u saborskoj je raspravi naglasila kako hrvatski potrošači imaju minimalna prava, jedna od najnižih u cijeloj Europskoj uniji te kako po tom pitanju dosad nije učinjeno dovoljno.
U ime Kluba, Antolić Vupora istaknula je kako Hrvatska već nekoliko godina ima iste zakone, isti sustav i iste institucije kao i ostale članice Europske unije, no u hrvatskom primjeru prava potrošača ne ostvaruju se u dovoljnoj mjeri.
- Potrošači nisu dovoljno educirani, premalo se na to troši vremena i resursa, a isto tako ne dobivaju u dovoljnoj mjeri ni potrebne informacije. Nemaju se kome obratiti za pomoć i taj je problem posebno izražen kod starijih građana koji su naučeni potražiti savjet i pomoć u direktnom kontaktu – poručila je Antolić Vupora dodavši kako većina udruga za zaštitu potrošača više ne djeluje jer su im ukinuta sredstva za rad.
Osvrnula se i na nedavno istraživanje koje pokazuje da potrošači najviše vjeruju upravo udrugama, pa trgovcima, dok se država nalazi na zadnjem mjestu što je itekako snažan argument za omogućavanje profesionalnog rada udruga.
- Jedinice lokalne samouprave dobile su zakonsku obavezu da osiguraju prostore za rad udruga, međutim volonterskim radom je to nemoguće odraditi na kvalitetan način, a ministarstvo ne želi preuzeti trošak plaća, rekla je Antolić Vupora.
Veliki problemi javljaju se i kod naplate javnih usluga pri čemu, naglašava Antolić Vupora, potrošači ne znaju što plaćaju i neizravno su prisiljeni plaćati usluge koje čak ni ne koriste poput odvoza smeća kojim su radi zakona zakinuti samci.
- Potrošači se u toj institucionalnoj zbrci osjećaju napušteno i izgubljeno jer moraju samo pronaći rješenje za svoje poteškoće. Ministarstvo gospodarstva napominje da im se potrošači mogu obratiti na besplatan broj koji je dostupan samo tri dana u tjednu, ponedjeljkom, srijedom i petkom i to samo od 10 do 14 sati – kazala je zastupnica Antolić Vupora iznijevši usporedbu kako je Ministarstvo gospodarstva u 2020. godini odgovorilo na 9.203 upita, a udruge, dvije godine ranije na više od 20.000.
Kako je navela, osim činjenice da Hrvatska već ionako kaska za ostalim članicama Europske unije, poražavajući je i podatak da samo 12 posto građana smatra da dovoljno poznaje svoja potrošačka prava po čemu je ponovno posljednja u Uniji.
Uz nepravedne propisane kazne koje bi, istaknula je Antolić Vupora uime Kluba, trebale biti razmjerne prihodima trgovca, potrebno je educirati veći broj inspektora za on-line trgovinu i voditi više računa o zdravlju djece.
- Sada kada cijene proizvoda divljaju i uvodi se nova valuta naši građani trebaju dodatnu zaštitu i kvalitetan nadzor tržišta kako ne bi došlo do dodatnog rasta cijena proizvoda ne samo zbog promjene kune u euro već i zbog mogućeg udruživanja tržišnih igrača. Ključno je uspostaviti partnerstvo između države, potrošačkih udruga i građana kako bi se spriječila samovolja tržišnih igrača te onih koji žele prema svojim interesima krojiti cijene – poručila je Antolić Vupora te apelirala na vladajuće da u što kraćem roku zabrane prodaju energetskih pića maloljetnicima, ali i da posvete više pažnje proizvodima koji štete zdravlju djece.