U Hanjesu nema krize i zapošljavaju nove ljude!

Varaždinske vijesti | 11.5.2020. u 18:15h | Objavljeno u Sponzorirano

Nakon gotovo 30 godina postojanja i desetak godina intenzivnog razvoja u Slobodnoj poduzetničkoj zoni Varaždin, tvrtka Hanjes nedavno je prešla na novi nivo poslovanja. Logistika tvrtke, koja se bavi proizvodnjom komponenti za tračna vozila, smještena je u Beču, a proizvodnja u Trnovcu, te je svih ovih godina njezin osnivač Nino Hanjes iz Beča ujedno upravljao i proizvodnjom u Hrvatskoj. Izgradnjom nove upravne zgrade, širenjem proizvodnje na ukupno tri hale u Trnovcu i osposobljavanjem vlastitog menadžerskog kadra Hanjes u Hrvatskoj ostvario je potrebnu sinergiju za samostalnije upravljanje.
Netom prije izbijanja aktualne epidemijske situacije na mjesto generalnog direktora dolazi Željka Dolenec Čižmešija, po struci inženjerka strojarstva s dugogodišnjim menadžerskim iskustvom, rodom iz Koprivnice. Zajedno s njom u prvi plan dolaze i voditelji pojedinih ključnih segmenata poslovanja u Hrvatskoj, a to su Alen Turski kao voditelj proizvodnje, Josip Kapus, voditelj nabave, outsourcinga i skladišta te Goran Horvatić, voditelj tehnologije.

Mlade snage

- Moj je zadatak objediniti sve dijelove firme, osnovali smo i Upravu te naše mlade inženjerske snage, koji su dosada bili glavni operativci, promovirali u pozicije voditelja. I ova aktualna kriza pokazala je njihovu snalažljivost i omogućila da im uprava iz Beča pruži povjerenje za preuzimanje više odgovornosti i upravljanja. U ovakvoj firmi dolazi do izražaja koliko je važan kvalitetan kadar, i da se možete osloniti na ljude koji mogu realizirati posao od ideje do finalne proizvodnje uz kontrolu kvalitete i poštivanje rokova. To također pokazuje koliko su naše škole dobre, strojari dobivaju širinu naobrazbe I takvi ljudi vrlo brzo ulaze u neki sistem, čim im date neki praktični zadatak, jer znaju razmišljati “van kalupa” - kaže nova direktorica ističući da se proizvodnja u Hanjesu posljednjih mjeseci nastavila bez zastoja, ali uz brojne mjere predostrožnosti i zaštite svih zaposlenih od moguće zaraze. Dio rizičnih radnika (srčanih bolesnika, oni koji su preboljeli karcinom i sl.) poslali su doma (uz zadržavanje pune plaće) kako bi ih zaštitili, a između dviju smjena uvedena je pauza kako bi se prostor dodatno očistio. Na ulazu u firmu svima se mjeri temperatura te je obavezno nositi masku. Što se tiče posla, koronakriza nije imala posljedica na industriju vlakova, pa u Hanjesu nema smanjivanja narudžbi, već naprotiv, stižu nove tako da trenutačno imaju narudžbe za naredne dvije do tri godine. To zahtjeva širenje proizvodnih kapaciteta, nabavu dodatnih strojeva, ali i zapošljavanje novih ljudi te se razmišlja i o uvođenju treće smjene.

Puni kapaciteti

- Planirali smo početkom sljedeće godine izgradnju nove proizvodne hale na susjednoj lokaciji, koja je već kupljena, ali je to sada na čekanju. S obzirom na nove narudžbe, sada tražimo za najam skladišni prostor od tisuću do dvije tisuće kvadrata, kako bi oslobodili prostor u proizvodnji – otkriva nam direktorica poručujući da su izbijanjem epidemije najviše bojazni imali oko dobave potrebnih sirovina iz Italije i onemogućavanja izvoza prema glavnim poslovnim partnerima u Austriji, Njemačkoj, Švicarskoj i drugim zemljama EU-a. No zahvaljujući pravovremenim reakcijama i snalažljivosti ključnih ljudi u upravi, ali i dobrim odnosima s ljudima u lancu nabave, osigurani su svi potrebni resursi za nastavak proizvodnje u punom kapacitetu.

DSC_0384.jpg

“U našu proizvodnju dobrodošao je svatko tko želi raditi i učiti”

Na proizvodnju u trnovečkom pogonu Hanjesa odnosi se najveći broj od ukupno 180 zaposlenika, čiji broj raste iz godine u godinu. S tvrtkom kćeri u Hrvatskoj se broj zaposlenika penje na oko 230, dok s logistikom u Beču Hanjes ima ukupno i do 250 zaposlenih. Razvojem i širenjem proizvodnih kapaciteta u tvrtci imaju konstantnu potrebu za novim djelatnicima različitih metaloprerađivačkih struka od bravara, strojarskih montera i zavarivača do CNC operatera i raznih inženjerskih struka. Kako ističu u Hanjesu, dobrodošli su svi koji žele raditi i učiti jer za one bez potrebnog predznanja i radnog iskustva u pogonu omogućuju potrebnu edukaciju uz mentora.

- Pružamo širok dijapazon radnih mjesta za koja se može javiti svatko sa željom za radom u metalskoj industriji. Za niz radnih mjesta nije potrebno imati iskustvo iz metaloprerade jer za nove radnike organiziramo potrebnu edukaciju. Također tražimo i iskusne radnike za visokospecijalizirana zanimanja poput zavarivača metala, strojarskih montera i CNC operatera. Oni bez iskustva kreću od najjednostavnijih poslova i uz mentora se osposobljavaju za rad na složenijim zadacima, u skladu s njihovim kapacitetima i željama – pojašnjava Alen Turski, voditelj proizvodnje koji je u Hanjes došao prije dvije godine. Turski je kao iskusan inženjer strojarstva u Varaždin s cijelom obitelji stigao iz Zenice. Od mjesta pomoćnika tehničkog direktora, potom pomoćnika voditelja zavarivanja i voditelja montaže ubrzo je napredova do voditelja cjelokupne proizvodnje. U Hanjes neki putuju na posao i iz Zagreba, kao i drugih dijelova sjeverozapadne Hrvatske, a imaju i jednog zavarivača iz Mađarske.

- Za specijalizirane strojeve poput CNC glodalica poželjno je da ljudi imaju neko predznanje iz strojne obrade, ali i tu se novi ljude u posao uvode postupno. Planiramo povećati kapacitete za 30 posto i svakako će nam trebati novi radnici – napominje Turski. U Hanjesu trenutačno imaju tridesetak zavarivača, ali su potrebe za ovim specifičnim kadrom tolike da kroz suradnju s drugim tvrtkama u proizvodnji rade i dodatni majstori zavarivanja. Također su ekipirali kvalitetan tim strojarskih montera, koji rade na montaži strojeva i opreme, te koji su svojim iskustvom znatno podigli nivo proizvodnje, ističe voditelj proizvodnje. Tvrtka je zbog zahtjeva proizvodnje za pojedine majstore s odjela zavarivanja, kao i s odjela montaže i lijepljenja omogućila tečaj za međunarodno certificiranje. Takva obuka inače košta i do 10.000 eura te glasi na majstora, tako da je to vrijedna edukacija i usavršavanje koje su pojedini majstori stekli radeći u Hanjesu.

- Nama kriza nije naštetila, nema nikakvog smanjivanja obima posla, a prema planovima i narudžbama poslovi će rasti i trebat će nam novi ljudi na brojnim radnim mjestima; od bravara, tehničara i radnika na limarskim strojevima do kontrolora kvalitete – ističe Turski dodajući da su svi u Hanjesu, unatoč koronakrizi, dobili pune plaće i uskrsnice.

DSC_0484.jpg

Hanjes je dio zelenog transporta budućnosti

Josip Kapus u Hanjesu je prokurist i voditelj lanca opskrbe. Pod svojom kontrolom ima kompletnu nabavu, outsourcing te sva ulazna i izlazna skladišta.
- Tu sam već šest godina i dobar sam primjer napredovanja i ulaganja u zaposlenike u tvrtci Hanjes – govori nam Kapus uz osmijeh dodajući da je njihova proizvodnja dio branše u kojoj nema stagnacije niti pada.

- Mi smo u branši koja se bavi zelenim transportom. Izrađujemo dijelove za tračna vozila na elektropogon i to je najzeleniji dio transporta po pitanju emisija CO2. Zračni prijevoz i automobilska industrija u ovoj situaciji bilježe pad, a kod nas je i dalje rast i razvoj. To je smjer ka budućnosti transporta – smatra naš sugovornik. Sva je proizvodnja u Hanjesu izvozno orijentirana, a gotovo 80 posto proizvodnje usmjereno je na glavnog partnera, renomiranu tvrtku Siemens, kao i ostale velike europske igrače u industriji tračnih vozila poput njemačkog Bombardiera i švicarskog Stadlera.

- Glavna izvozna tržišta su Njemačka, Austrija, Švicarska, nešto SAD. U zapadnoj Europi razvijena je kultura vožnje gradskom i međugradskom željeznicom u kombinaciji s biciklima – napominje te također ističe potrebu zapošljavanja novih ljudi u nabavi te skladištu.

- Možemo pružiti ljudima mogućnost edukacije i ugodne radne atmosfere – kaže, dodajući da Hanjes pruža posao i velikom broju malih obrtnika i tvrtki s područja cijele Hrvatske, od Osijeka i Zagreba do Međimurja. Ponajviše je riječ o bravarskim radionicima, lakiraonicama i sličnim manjim dobavljačima.

- Kompleksnost posla je takva da ne možemo imati baš sve strojeve pa imamo kooperante, pri čemu proizvod mora zadovoljiti naše uvjete kvalitete – poručuje Hanjesov prokurist. Proizvodi koji nastaju u Hanjesu odnose se na razne komponente za unutarnje uređenje vlakova prema specifičnim potrebama naručitelja.

- Možemo izraditi cjelokupnu konstrukciju, od vozačeve kabine do držača za bicikle, ali i segmente vanjske oplate poput gazišta. Svaki kupac ima svoje specifične zahtjeve – opisuje Kapus uz napomenu da će i hrvatske željeznice morati ići u smjeru modernizacije.

- Pratimo sve najave vezano za ulaganja u hrvatske željeznice i nadamo se da ćemo, kao jedini domaći proizvođač u toj branši, imati priliku biti dio te priče, iako se stvari razvijaju dosta polako. Žalosno je da naš proizvod kad-tad završi i na domaćim tračnicama, ali je najčešće tada već star 15 i više godina, jer se radi o otkupu starih vlakova – kaže Kapus.

DSC_0557.jpg

Od ideje do nacrta: poticajno mjesto za mlade inženjere

Dio Hanjesa koji je vjerojatno doživio najveći rast i razvoj tijekom posljednjih godina zasigurno je Odjel tehnologije. Prije samo dvije do tri godine imali su tek nekoliko djelatnika, a danas ih je 12-ero; uglavnom strojarskih inženjera i tehničara, te specifičnih struka poput inženjera zavarivanja i inženjera lijepljenja. Od samih početaka u Hanjesu su bili zaposleni inženjeri i tehničari koji su radili tehnološku pripremu ali na temelju tehničke dokumentacije naručitelja. Vremenom se razvio tehnološki odjel s vlastitim razvojem konstrukcije prema zahtjevima kupaca.

- Danas prema potrebi kupca možemo izraditi sve; od razvoja same ideje, dizajna i konstrukcije do nacrta i radioničke dokumentacije na temelju koje naša proizvodnja izrađuje dijelove koje isporučujemo partneru. U okviru tehničke pripreme rade se i kalkulacije cijena koje zatim proslijeđujemo upravi kako bi mogli ispregovarati cijene s kupcima – opisuje Horvatić koji je u Hanjesu zaposlen četiri godine te je sada na funkciji voditelja Odjela tehnologije. Za ubrzani razvoj tehnološkog odjela velikim je dijelom zaslužan projekt na kojemu Hanjesovi inženjeri rade posljednje dvije godine, a riječ je o razvoju Hanjesove vozačke kabine za elektromotorne podzemne vlakove, koja je u potpunosti nastala u varaždinskom pogonu, od dizajna do serijske proizvodnje. Tvrtka je nedavno dobila bespovratna EU sredstva putem natječaja Ministarstva gospodarstva za organizacijsku prilagodbu i zapošljavanje novih inženjera radi što uspješnije završne faze komercijalizacije i serijske proizvodnje navedene kabine. Upravo je zapošljavanje inženjerskog kadra među glavnim izazovima domaće industrije.

- Mnogi mladi radije odabiru društvena zanimanja, pa je teško naći inženjere. Imamo strojarstvo na Sveučilištu Sjever, odakle nam dolaze neki zaposlenici, a među njima ima i onih koji se počnu kod nas uhodavati još tijekom studiranja. Razvoj vozačke kabine bio nam je među prvim projektima, koje smo razvijali od ideje. Time smo stekli zavidne reference na tržištu tračnih vozila i dobili brojne poslove. Naše dijelove možete naći u podzemnim željeznicama svjetskih metropola, od Londona i Beča do Rijada i Nurnberga – opisuje posao koji Hanjes radi kao podizvođač svjetski poznatog Siemensa. Ugovori s gradovima u principu potpisuju se za dvije do tri godine unaprijed, a serijska proizvodnja doseže uglavnom do nekoliko stotina proizvoda u seriji.

- Svaki kupac najčešće želi nešto posebno u vagonima, specifično za njihov grad tako da je svaka konstrukcija posebna. Za Rijad (glavni grad Saudijske Arabije) radili smo, primjerice, držače u obliku palmi s rasvjetom, a za London je to bilo opet nešto drukčije. Sudjelovali smo i u proizvodnji vlaka za švicarska skijališta izrađujući sjedala prilagođena skijašima – opisuje zahtjevne zadatke na kojima radi već uigrani tim Hanjesovih tehnologa. Pritom primjenjuju specifične metode poput posebnih načina lijepljenja koja se danas uvelike koriste u proizvodnji.

- Utroši se mnogo inženjerskih sati da se riješi neki konstrukcijski problem. Posebice je izazovno istodobno zadovoljiti kriterij kvalitete i sigurnosti tj. odnos stabilnosti i funkcionalnosti. U konstrukciji treba koristiti što manje čelika da se vlak, radi sigurnosti, ne preoptereti prevelikom masom, a s druge strane treba zadovoljiti kvalitetu i stabilnost konstrukcije – opisuje naš sugovornik. Prilikom dizajna koriste se specijalni softveri za razvoj i 3D modeliranje, izradu simulacija i izračune stabilnosti tako da tehnološki odjel trenutačno na raspolaganju ima softver ukupne vrijednosti od oko 300.000 eura.

- Za mlade inženjere ovo je vrlo poticajno radno mjesto, puno brainstorminga i s vrlo širokim rasponom strojarskog konstruiranja, tako da svatko može pronaći ono što ga zanima – ističe Horvatić.