PSIHOŠPANCIR Jesmo li u zabludi: Kreativnost se može naučiti Foto: ilustracija / Pixabay

PSIHOŠPANCIR Jesmo li u zabludi: Kreativnost se može naučiti

Julija Kukec, mag. psihologije | 6.4.2019. u 19:02h | Objavljeno u Društvo

Kad govorimo o kreativnosti i kreativnim djelima najčešće pomislimo na umjetničko djelo ili pak na neobičnu i posebnu glazbenu kompoziciju. Govoreći o kreativnim pojedincima, obično kažemo da su rođeni sa sposobnošću kreativnog izražavanja.

Takva razmišljanja dovode nas u općeprihvaćenu zabludu o kreativnosti, pa se tako uglavnom smatra da je kreativnost sposobnost koja je fiksna, koja se ne može razvijati, da je urođena i kao takva se ne može naučiti.

Kreativnost je sposobnost pronalaženja novih i učinkovitih rješenja problema, a uključuje divergentno mišljenje (generiranje velikog broja novih ideja) i konvergentno mišljenje (evaluacija ideja i odabir najefikasnijeg rješenja). Kreativna rješenja su učinkovita, nova i originalna te donose drugačiji pogled i perspektivu na određeni problem.

Pronalazimo ih u svim životnim područjima, pa tako kreativnim djelima smatramo i one u inženjerstvu, informatici, znanosti, ali i u obrazovanju. Kada o kreativnosti razmišljamo na ovakav način, gledamo je kao vještinu koja se,  baš kao i sve druge vještine, može razvijati i usavršavati, trenirati i naučiti.

Donosimo nekoliko savjeta za poticanje kreativnosti. Prvo, kreativnost možemo razvijati i poticati kroz organizaciju okoline te osigurati poticajno fizičko okruženje u smislu rasporeda i organizacije prostora. Također, fleksibilnost i sloboda u vremenu ponuđenom za traženje rješenja te u metodama za istraživanje potencijalnih rješenja djeluju izrazito poticajno za kreativnost.

Potrebno je omogućiti i poticajnu socijalnu okolinu kroz davanje konstruktivnih povratnih informacija, dozvolu za eksperimentiranje i preuzimanje rizika, te pogreške gledati kao priliku za učenje i napredak.

Poticanje osobina kao što su otvorenost za nova iskustva i namjerno traženje, isprobavanje i razvijanje tolerancije na neizvjesnost, daje podršku razvoju kreativnog pristupa rješavanju problema. Usmjeravanje pohvale na proces, a ne samo na konačan rezultat još je jedan način poticanja i razvijanja kreativnosti.

Kreativnost možemo razvijati u obrazovnom i u radnom okruženju, a kreativni pristup u rješavanju problema nužan je za funkcioniranje u suvremenom društvu prepunom promjena. Novi problemi zahtijevaju i implementaciju novih rješenja. Kreativnost tako postaje ključna vještina koja osigurava razvoj i napredak društva.