Nemjerljiv doprinos varaždinskih glazbenika na jubilarnom 55. Festivalu kajkavskih popevki u Krapini

Željko Slunjski | 19.9.2020. u 19:33h | Objavljeno u Društvo

U zagorskoj metropoli, Krapini, gradu Čeha, Leha i Meha, održan je Tjedan kajkavske kulture. Riječ je o tradicionalnoj manifestaciji koja je obilovala nizom zanimljivih sadržaja, od kojih je publici uvijek najzanimljiviji Festival kajkavskih popevki koji je ove godine obilježio svoj 55. rođendan.

Jubileji su uvijek prigoda za pogled unatrag, a kad je riječ o Krapinskom festivalu ima se čega prisjećati. Posebice doprinosa pjevača, vokalno obrazovanih i zabavno-glazbenih, kao i skladatelja, sa širega varaždinskog područja. Početnih godina festival je imao dvije večeri, jednu posvećenu koncertnim, a drugu tzv. novim popevkama s natjecateljskim karakterom.

Tijekom početnih festivalskih godina, u večeri koncertnih popevki nastupili su gotovo svi umjetnici čiji su glasovi odnjegovani u varaždinskoj Glazbenoj školi, od Nade Puttar Gold, Ruže Pospiš Baldani, Nevenke Petković Sobjeslavski, Franje Petrušanca, Marije Rožman, Tomislava Borića,Vlatke Oršanić…do mlađih, Lidije Horvat Dunjko, Barbare Othman, Valentine Fijačko…koji su pjevali koncertne popevke u drugoj festivalskoj večeri, jer je zasebna koncertna večer bila promijenjena, s obzirom na to da su takve popevke bile bliske manjem broju publike. Društvo za kajkavsko kulturno stvaralaštvo stoga je 2008. godine utemeljilo tzv. retrospektivnu večer nazvanu „Popevke za navek“. I to se pokazalo opravdanim!

Glasovni bljesak Marije Rožman

Među koncertnim popevkama u festivalskoj povijesti posebice se pamte dvije, ponajprije zbog maestralnih izvedbi. Vraćamo se u festivalsku 1971. godinu kada je tada velika operna nada, mezzosopranistica Marija Rožman iz Cerja Nebojse, pjevala popevku „Očina kolajna“ Milana Arka. Tada su se još dodjeljivale nagrade i Marija je te godine u Krapini „pobijedila“ legendarnu primadonu Marijanu Radev! Bila je festivalsko otkriće! Još je devet puta sudjelovala na Krapinskom festivalu. Godinu poslije, briljirala je varaždinska pjesnikinja Margit Antauer uglazbljenim stihovima „Zvon zvoni“ u maestralnoj izvedbi tenora Krunoslava Cigoja i to je jedna od „popevki za navek“.

Što se tiče festivalskoga koncerta novih popevki i on je nezamisliv bez sudjelovanja varaždinskih pjevača, skladatelja i tekstopisaca ( npr.Ivan Ernoić, Vesna Lepen Vidrač). Poseban je i zapažen skladateljski doprinos dao Zvonko Presečki, zatim Ivan Mežnarić, te ludbreška glazbena pedagoginja Rozika Othman čije je popevke uglavnom izvodila njezina kćer Barbara, koja je sudjelovala i u ovogodišnjoj retrospektivnoj večeri. Popevku Presečkoga „Za vse pajdaše stare“ iz 1989. izveo je naturalizirani Čakovčanec, Đuka Čaić, a Mežnarićevu „Gda bi mogla“ kumrovečka sopranistica Josipa Lončar. Valja spomenuti i Dragutina Novakovića Šarlija na kojega je ove godine podsjetila Tanja Mršić pjevajući njegovu popevku „Gda bi bili si kak mi“ iz festivalske 1983. godine. A u programu su i uglazbljeni stihovi Margit Antauer „Kaj je, je“ sa skladateljskim potpisom Vlade Delača, s krapinskim pjevačima Gordanom Ivanjek Tušek i Ivanom Bencom.

Branko Bek i „Nikud nikam“

Što se tiče zabavnih pjevača varaždinskih korijena, 1973. popevku „Kam je vušel vujec Štef“ pjevali su Jagoda Leskovar i Milan Benčić, kojemu se smiješila pjevačka budućnost, ali je saobraćajna nesreća prekinula njegovu životnu nit. U ovogodišnjoj retrospektivnoj večeri njihovu popevku izveli su tamburaši „Savski valovi“. Za krapinskim festivalskim mikrofonom pjevali su i pjevački perspektivan Nino Golob, Miroslav Dolenc, a njihov su trag slijedili vrsna kantautorica Mirjana Pospiš, zatim Nenad Kumrić, Gabriela Hrženjak i Anita Hudjek. U sjećanju je i višegodišnje sudjelovanje pokojnog Branka Beka s njegovim bendom „Nikud nikam“. Ivica Pepelko zaslužuje posebnu svoju „krapinsku priču“. Ove godine njegovu popevku „Veseli sme kajkavci“ pjevale su debitantice, Cure iz centra (Koprivnice). Razveselio je festivalski povratak Lidije Horvat Dunjko, dok su mnogi jamačno bili zatečeni maestralnom interpretacijom nekadašnje varaždinske glazbene učenice Nine Kraljić. Gabriela Hrženjak pjevala je u duetu sa samoborskim glazbenikom Rokom Vuškovićem, a Anita Huđek, članica Ansambla narodnih plesova i pjesama „Lado“, u duetu s Mirkom Švendom Žigom, izvela je njegovu popevku „Domovini horvatskoj“, uhu možda najljepšu na ovogodišnjem festivalu.