V. Strahonja o Špancirfestu: Ne mogu prihodi ići jednima, a troškove plaćati drugi

Prof. dr. Vjeran Strahonja | 12.4.2017. u 14:15h | Objavljeno u Aktualno

Prof. dr. Vjeran Strahonja za Varaždinske vijesti o budućnosti Špancirfesta:

Špancirfest, koji će se ipak održati, kao što sada čujemo, postao je prošle godine je punoljetan. Dijete je odraslo pa je vrijeme da se počne brinuti samo za sebe.

Za početak, bilo bi dosta da pokriju troškove i posiju travu tamo gdje je pogažena.... Jednom se, jednostavno, moramo odlučiti je li turizam gospodarska grana koja puni gradski proračun ili je proračunski korisnik, karitativna djelatnost.....

Ako je gospodarska djelatnost, tada svi u lancu turističkog proizvoda ili usluge moraju sudjelovati u prihodu, dobiti minimalno naknadu troškova da bi priča bila dugoročno održiva. Ne mogu prihodi ići jednima, a troškove plaćati drugi. I tako godinama.

Ovako od Špancirfesta najmanje koristi, a ponekad i štete, imaju oni koji cijelu godinu posluju u Varaždinu, plaćaju komunalnu naknadu i spomeničku rentu, a grad te novce ne troši za izvorne namjene, nego troši za manifestacije.

Od kojih korist imaju dobrim dijelom oko koji nisu ni iz Varaždina ni iz Varaždinske županije. Koliko znam, turističke zajednice se financiraju iz svojih redovnih i zakonom utvrđenih prihoda. Jedan izvor su boravišne pristojbe. Drugi, značajniji prihod, turističke su članarine u skladu s posebnim zakonom. Radi se o parafiskalnom nametu kojeg plaćaju i poduzetnici koji s turizmom nemaju veze.

Obveznici plaćanja turističke članarine, naime, sve su pravne i fizičke osobe koje na području turističke zajednice imaju sjedište ili predstavništvo, čak ako je teško utvrditi njihovu vezu s turizmom.

Tu su i prihodi od obavljene gospodarske djelatnosti, priredbi, manifestacija... Na kraju, turističke zajednice mogu imati i prihode iz proračuna, od lokalnih do državnog, kao i donacija. U Varaždinu javne tvrtke doniraju usluge Špancirfestu, a račune plaćaju građani.

Jasno je da treba uložiti u razvoj svakog turističkog proizvoda, manifestacije i sl. Međutim, nakon ulaganja mora slijediti razdoblje povrata kad se uloženo vrati i još ostaje nešto za razvoj novog proizvoda te gradske infrastrukture. Postoje načini i modeli kako postići samodostatnost festivala no prvo treba volja za to.