Prilagođavajući se nastaloj situaciji oko pandemije COVID-19, Zavod za javno zdravstvo Varaždinske županije daje opće preporuke koje se tiču ponašanja i odgovornosti pojedinca, ali i zajednice. Preporuke će se ažurirati sukladno razvoju situacije s COVID-19 pandemijom.
Ističemo da je sada trenutak za iznimnu osobnu i društvenu odgovornost. Svaka osoba je moralno odgovorna za svoje ponašanje, praćenje preporuka, angažman i doprinos općem cilju, tj. suzbijanju epidemije. Za neka ponašanja postoje prekršajne i kaznene mjere koje su već u primjeni na prekršitelje.
Preporuke za zdravu populaciju
1. Izbjegavati odlaske na javna mjesta gdje postoji bilo kakvo okupljanje ljudi, osim u nužnim situacijama kao što je odlazak na posao, nužna redovna kupovina, obavljanje nužnih svakodnevnih aktivnosti. Treba pratiti odredbe civilnih stožera o radu službi u zajednici. Odgoditi proslave rođendana, krstitki i sl. koje uključuju i najmanja okupljanja u zatvorenomi otvorenom prostoru.
2. Pri obavljanju nužnih svakodnevnih aktivnosti treba poštivati higijenske mjere:
- Socijalni razmak od najmanje 1 m prema drugoj osobi, čekanje na uslugu na otvorenom prostoru gdje god je to moguće, redovito pranje i dezinfekcija ruku, dezinfekcija površina na kojima se izmjenjuje kontakt više osoba, korištenje papirnatih ubrusa pri manipulaciji s nosom i ustima, eventualnom kašljanju i kihanju.
3. Roditelji trebaju nadzirati svoju djecu u smislu poštivanja svih preporuka i pratiti obavijesti iz medija, ograničavati svaki izlazak koji može završiti okupljanjem mladih i djece u zatvorenom prostoru, nadzirati dijete u izvršavanju nastavnih obveza, unatoč online nastavi.
4. Roditelji djece predškolske dobi, koji god to mogu, trebaju organizirati čuvanje djeteta kod kuće, a samo oni koji nemaju takvog rješenja šalju dijete u vrtić, kako bi što više roditelja moglo nesmetano raditi. U vrtiću treba rasporediti resurse tako da se u ovoj situaciji više osloni na mlađe odgojitelje, a raspoređuje ih se tako da uvijek postoji kadrovska pričuva, u slučaju kontakta s potencijalno oboljelom osobom.
5. Odgovorno se ponašati glede korištenja SVIH RESURSA:
- Odgoditi korištenje zdravstvenih i drugih javnih službi, a koje nije hitno i nužno, imajući u vidu da su te službe reorganizirane s ciljem suzbijanja epidemije
- Konzultirati se s obiteljskim liječnikom oko zdravstvenih potreba uključujući i bilo kakve simptome na COVID-19, oko simptoma drugih respiratornih bolesti koje cirkuliraju u populaciji ili glede kroničnih bolesti, liječnik će odrediti postoji li potreba za liječničkim pregledom u ordinaciji te, prema potrebi, uputiti na javljanje epidemiologu
- Osobe koje su naručene na specijalističke (kontrolne) preglede bit će kontaktirane od strane naručitelja oko odgode pregleda/pretraga/zahvata koji nisu hitni i nužni
- Osobe ne trebaju zvati epidemiološku službu direktno, zbog njezine prekapacitiranosti telefonskim pozivima, već trebaju komunicirati preko nadležnog liječnika obiteljske medicine
- Izbjegavati gomilanje i nekontroliranu nabavku namirnica, hrane i higijenskih potrepština, a iste koristiti racionalno. Ako ste do sada kupovali namirnice za tjedan dana, prorijedite odlaske u trgovine kupovinom potrepština za najviše do 14 dana.
- Odgovorno raspolagati novcem, izbjegavati nepotrebne troškove na stvari i usluge koje nisu nužne
- Odgovorno se ponašati na društvenim mrežama – ne širiti paniku dijeljenjem i komentiranjem neprovjerenih, neutemeljenih sadržaja, ciničnih šala na račun funkcionirajućeg sustava civilne zaštite koji ulaže ekstremne napore u suzbijanju epidemije
- Osobito izbjegavati nepotrebno opterećivanje hitne medicinske službe kako bi ona mogla biti dostupna u zaista hitnim stanjima
6. Biti na raspolaganju za volontiranje u skladu s koordinacijom civilnog stožera i odgovaranje potreba u zajednici
Preporuke za starije osobe, kronične bolesnike i osobe lošijeg imunosnog stanja
1. Strogo izbjegavati odlaske na mjesta okupljanja više ljudi. Obratiti se za pomoć članovima obitelji, rodbini, susjedima od povjerenja oko nabavke potrepština, lijekova, obavljanja nužnih aktivnosti, imati pri ruci važne brojeve telefona za određenu pomoć, ako živite sami.
2. Boravak na otvorenom, na svježem zraku, i lagana šetnja kao fizička aktivnost, poštujući preporučni socijalni razmak, su u ovoj fazi preporučljivi (pratiti odredbe civilnog stožera za nove aktualnosti)
3. Primijeniti veći stupanj samozaštite i su-zaštite od kroničnih bolesti, češće mjeriti krvni tlak, šećer i sl., paziti na prehranu, dovoljno spavati, uzimati redovito propisanu medikamentoznu terapiju. Kronični bolesnici uslijed pogoršanja kroničnih stanja trebaju nazvati liječnika obiteljske medicine koji će odlučiti trebaju li dolaziti na pregled.
4. Ukoliko dolaze k liječniku, starije osobe u čekaonici trebaju čekati na dovoljnom razmaku od 1-2 metra, a po mogućnosti čekati na otvorenom prostoru izvan čekaonice.
5. Ublažiti stres kroz čitanje umirujuće literature, oslanjajući se na provjerene i službene informacije (nacionalni, županijski stožer, obiteljski liječnik i drugo medicinsko osoblje), kroz laganu fizičku aktivnost na otvorenom, komuniciranjem telefonom ili preko društvenih mreža sa svojim prijateljima i susjedima, druženjem s obitelji.
Preporuke za poslodavce i pružatelje javnih usluga
1. Osigurati najviše higijenske standarde (dezinficijens, sapun, papirnati ubrusi, adekvatno čišćenje i dezinfekciju poslovnih prostora, razmak među zaposlenicima)
2. Istaknuti preporuke stožera o higijenskim standardima na vidljivim mjestima unutar tvrtke/ustanove
3. Organizirati rad službe u vremenskim turnusima tako da se ne dogodi da svi zaposlenici u jednom trenutku ostvaruju kontakt s klijentom (koji može biti potencijalno oboljeli), već da postoji rezervno osoblje koje nije bilo u kontaktu, tako da služba može nastaviti s radom ukoliko jedan tim zaposlenika treba biti u samoizolaciji
4. Kad je god to moguće, osigurati resurse za rad od kuće, a obavezno ukloniti s posla osobu koja manifestira simptome akutne bolesti dišnog sustava (kašalj, kihanje, šmrcanje, i dr.)
5. Uslužne djelatnosti koje imaju prostor čekaonice, isti pravilno održavati čistim i dezinficiranim, omogućiti čekanje s razmakom od najmanje 1 m, omogućiti čekanje na otvorenom prostoru kad god to dopuštaju vremenske i druge prilike
6. Inzistirati na nošenju radno zaštitne odjeće, gdje god je ona propisana, a tamo gdje nije, preporučamo omogućiti jednostavnu izmjenu odjeće prije odlaska kući, osobito ako u domaćinstvu postoje stariji i bolesni (jedna odjeća za posao, druga za odlazak kući)
7. Pratiti sve ostale upute HZJZ-a za poslodavce dostupne na poveznici: https://www.hzjz.hr/wp-content/uploads/2020/02/Uputa-poslodavcima-i-radnicima-o-postupanju-vezano-uz-koronavirus.pdf
Preporuke za osobe na koje se primjenjuje mjera samoizolacije
1. Na određivanje mjere i vrste nadzora najprije utječe iskrenost u davanju podataka i osobni integritet. Zato treba iskreno dati sve podatke o kretanju, potencijalnim rizicima, kontaktima s osobama, podatke o uvjetima života u vlastitom domaćinstvu. Važno je da osoba daje istinite podatke o mogućnostima boravka u samoizolaciji.
2. Na putu do mjesta prebivališta najstrože izbjegavati kontakte s drugim osobama, a uslijed korištenja toaleta, naznačiti potrebu za dezinfekcijom. Dostava potrepština treba biti organizirana od strane članova obitelji, bez bliskog kontakta, a ako isto nije moguće organizirati, valja to naznačiti nadležnom epidemiologu.
3. Za vrijeme boravka u domaćinstvu, osoba u samoizolaciji, iako ne manifestira simptome, treba boraviti u jednoj izoliranoj prostoriji, uz što manje dijeljenje ostalih prostorija, koristiti zaseban sanitarni čvor, a u nedostatku takvog, obavezna je dezinfekcija nakon što ga je izolirana osoba koristila. Temperaturu treba mjeriti dvaput dnevno, ujutro i navečer. Preporučljivo je češće provjetravanje svih prostorija u domaćinstvu, a osobito one u kojoj boravi samoizolirana osoba. Ista koristi isključivo svoj pribor za osobnu higijenu i ne dijeli ga sa ostalima (pribor za jelo, ručnike, posteljinu) i redovito pere ruke sapunom uz dezinfekciju hidroalkoholnom otopinom. Treba izbjegavati kontakt sa sluznicom oka, nosa i usta, kao i svi ukućani.
4. Strogo izbjegavati bliske kontakte s članovima obitelji (rukovanje, grljenje, ljubljenje, razmak bliži od 1 m i sl.) unatoč dobrom fizičkom osjećanju.
5. Pridržavati se svih uputa nadležnog epidemiologa (javljanje telefonom, mjerenje tjelesne temperature, održavanje higijenskih standarda).
6. Uslijed pojave simptoma, ni u kom slučaju ne odlaziti samoinicijativno u bilo koju zdravstvenu ustanovu, već obavijestiti epidemiologa telefonom!
7. Nikako ne odlaziti izvan kuće, u nabavku, druženje i sl. jer to predstavlja kršenje mjere i kažnjava se prekršajno, a u slučaju težih dokazanih posljedica za druge, i kazneno.
Mjere opće prevencije, očuvanja zdravlja i društvene odgovornosti
Imunosni sustav zdrave osobe je značajna crta obrane svakog pojedinca i, ukoliko je kompetentan, može biti karika u prekidu lanca epidemije. Pravilnom prehranom koja se bazira na obilju voća i povrća, mahunarkama, bjelančevinama, nezasićenim mastima i kompleksnim šećerima i vlaknima, redovitim spavanjem 7-8 sati dnevno, apstinencijom od sredstava ovisnosti, boravkom na suncu i svježem zraku, laganom fizičkom aktivnosti na otvorenom (pratiti eventualne promjene u restrikciji kretanja!) možemo unaprijediti svoj imunitet i fizičko zdravlje.
Krizna situacija poput ove ugroza je i za mentalno zdravlje. Stres povezan s njom može imati lošiji dugoročni učinak na naše zdravlje nego što će to ikada imati novi korona virus! Treba pažljivo birati sadržaje koji okupiraju naše razmišljanje, orijentirati se na provjerene i relevantne izvore informacija, iskoristiti priliku za stjecanje novih vještina, usredotočiti se na život poslije ove kratkotrajne krize i razvijati nove ideje za svoj budući posao. Iako se naizgled čini da će ova situacija ima negativni učinak na socijalne veze, ona može biti i poticaj stvaranju boljih, kvalitetnijih međuljudskih odnosa, većoj solidarnosti i uzajamnosti te dobrosusjedskih odnosa.
Nitko ne smije, ni u kom slučaju, ili trenutku, zlorabiti ovu situaciju za osobni ili poslovni probitak, već treba gledati opće-društveno dobro! Svako takvo ponašanje treba kolektivnim pritiskom osuditi.
Treba osobito biti svjestan da preraspodjela ljudskih resursa u službama kao što je zdravstvo, policija, civilna zaštita i sl. na problem s COVID-19 epidemijom, može smanjiti dostupnost redovne djelatnosti ovih službi, zbog čega je od izrazite važnosti moć samo-organiziranja zajednice u vidu uzajamne pomoći i kolektivne svijesti o mjerama prevencije zaraznih bolesti.
Ukoliko ustanovite da netko ne postupa prema ovim preporukama, upozorite, savjetujte, pomozite ili reagirajte prema nadležnim službama. Samo tako se razvija kolektivna javno-zdravstvena svijest, ujedno i korektiv/kolektivni pritisak na one koji se eventualno ne pridržavaju uputa.
Važniji brojevi telefona/Naputci za stanovništvo
- Ako imate pitanja vezano uz COVID-19 - POZIVNI CENTAR ZAVODA ZA JAVNO ZDRAVSTVO VARAŽDINSKE ŽUPANIJE : 042 653- 178
- ukoliko uočite kršenje mjera samo-izolacije – nazvati na broj 112
- ukoliko trebate psihosocijalnu pomoć ili volontere za dostavu potrepština na kućni prag starijima i kroničnim bolesnicima (radno vrijeme volontera od 9-21 sat) – zvati Županijski Crveni Križ na brojeve mobitela: 091 5646361 ili 091 9352424.
- grad ili općina možda ima organizirane i vlastite slične servise - raspitati se u lokalnoj zajednici!
- ukoliko trebate savjet za unaprjeđenje zdravlja i prevenciju kroničnih nezaraznih bolesti - nazovite besplatni telefon NPP ZZJZ Varaždinske županije na br: 0800-200-163 (utorak – petak od 7-15 sati)
- ukoliko ste naručeni na kontrolni specijalistički pregled u specijalističko konzilijarnu zdravstvenu zaštitu OB Varaždin - nazvat će Vas naručitelj oko eventualne odgode
- ukoliko imate pitanja vezano uz liječenje svojih uobičajenih kroničnih bolesti – zvati svog liječnika obiteljske medicine/liječnika primarne zdravstvene zaštite
- ukoliko ste oboljeli od akutne bolesti dišnog sustava – zvati svog liječnika obiteljske medicine koji će eventualno razmotriti i sumnju na COVID-19 - nikako ne dolaziti u ordinaciju/bolnicu/hitnu medicinsku pomoć!
- ukoliko trebate hitnu medicinsku pomoć, a Vaš obiteljski liječnik nije u smjeni, zovite 112!
Sve informacije i preporuke vezano uz koronavirus, kao i savjete psihologa, pročitajte u novom broju Varaždinskih vijesti...