Čačić: Sjever je u smislu željezničkog prometa potpuno zapušten i napušten

Varaždinske vijesti | 13.5.2021. u 14:30h | Objavljeno u Aktualno
Ljekarne VŽŽ

Proglašenjem 2021. godine Europskom godinom željeznice, Europska unija jasno je dala do znanja da željeznica više nije samo održiva alternativa – željeznica je prva. Tim je povodom u Županijskoj palači Varaždinske županije organizirana on-line panel rasprava “Što za sjevernu Hrvatsku znači Europska godina željeznice?” na kojoj je izražena nada da će 2021. godina biti okidač da se više sredstava iskoristi za ulaganje u željezničku infrastrukturu i usluge te je dana podrška svim sudionicima na provođenju projekta u osiguravanju održive mobilnosti kvalitetnijeg prometnog sustava.

Župan Radimir Čačić kazao je kako važnost željeznice u EU razmjerima već desetljećima nije sporna te se osvrnuo na projekt Lepoglavska spojnica tj. brze pruge Zagreb-Lepoglava-Varaždin-Čakovec.

- S obzirom da je „zeleno“ prva i udarna točka EU budžeta i Fonda za oporavak, to ekološko pitanje rješava se, među ostalim, i snažnim poticanjem ulaganja u promet koji je trenutno odgovoran za trećinu štetnih emisija. Kad se spustimo na regionalnu i lokalnu razinu, dolazimo do pitanja hrvatskog sjevera koji je u smislu željezničkog prometa potpuno zapušten i napušten. Željeznicu uopće nemamo kao nešto što bismo mogli upotrebljavati, a u ovom trenutku smo na šestini potencijala. Sve analize pokazuju da bi se ukupan broj putnika na Sjeveru s dva milijuna mogao dići na 12 milijuna kad bismo imali odgovarajuću željezničku infrastrukturu, a jednako značajan je i potencijal teretnog prijevoza. Upravo je Lepoglavska spojnica naš ključni zahtjev prema Vladi, koji je ušao i u njihov program. Na tome radimo i inzistiramo mi te susjedne Krapinsko-zagorska i Međimurska županija. Ako se naš projekt proglasi opravdanim, možemo ići u rješenje za grad Varaždin kroz ITU mehanizam. To je sve izvedivo, no netko to treba moći voditi. Najgore su propuštene šanse – rekao je.

Glavni koordinator Saveza za željeznicu i moderator panela Ante Klečina kazao je kako Savez za željeznicu već 13 godina radi na promoviranju dobrih praksi i poticanju noviteta na željeznici u Hrvatskoj, što je sada u središtu pozornosti cijele Europe.

- U naših zadnjih 13 godina sudjelovali smo kao partneri na 5 EU projekata, bili smo vanjski suradnici na tri EU projekta, izradili osam studija, izdali pet publikacija i organizirali 16 konferencija i tribina. Želimo željeznicu postaviti na prvo mjesto kroz integriranost s ostalim javnim prijevozom, intermodalnost kao ključnu kariku u lancu uspješne teretne logistike uz manje zagađenje i veću sigurnost. Godinama smo promovirali sintagmu “3E” (energetski, ekološki i ekonomski povoljna željeznica) koju sada želimo dignuti na ljestvicu više, a to je zelena, digitalna i inovativna željeznica. Naša vizija je Hrvatska gdje su javni prijevoz i željeznica okosnica održivog razvoja na zadovoljstvo (svih) građana – kazao je Klećina.

Zamjenik predsjednika Saveza za željeznicu i direktor ALTPRO-a Zvonimir Viduka najavio je da će se tijekom Europe godine željeznici održati još ovakvih panela. Član uprave HŽPP Mladen Lugarić kazao je kako se trude obnoviti vozni park na način da pruže komfor te ugodnije i udobnije putovanje te je najavio dolazak posebnog vlaka koji će voziti kroz države članice EU tijekom rujna i listopada povodom Europske godine željeznice. Najavio je i nabavu novih motornih vlakova, koje će proizvesti domaća industrija, te naveo kako je u nacionalnom planu za oporavak planirana i izrada vlakova na baterijski pogon – elektromotornih vlakova. Smatra kako Lepoglavska spojnica ima značajan ekonomski potencijal za cijelu sjevernu Hrvatsku te da će donijeti velik porast lokalne konkurentnosti i kvalitete života.

Direktor Rail Cargo Carrier Croatia Milan Brkić je internacionalizaciju i digitalizaciju istaknuo kako glavne okosnice svojih planova te upoznao sudionike s aktualnim projektima koje provode, a koji imaju za cilj unaprijediti teretni prijevoz u smislu da bude konkurentniji u odnosu na cestovni. Smatra da na relacijama od 500 km gube bitku s kamionima te da je neophodno izgraditi terminal u sjeverozapadnom dijelu zemlje.

Redoviti profesor Sveučilišta Sjever dr. sc. Ljudevit Krpan kazao je kako na Sveučilištu ima želju istaknuti važnost održive mobilnosti te da se promet mora gledati integrirano. Istaknuo je i kako mladi imaju silan interes učiti i održivo živjeti, a kao prednosti studiranja „Održive mobilnosti i logistike“ na Sveučilištu istaknuo je fleksibilnost, brzinu i ustrajnost.

Voditelj projekata Udruge „Odraz“ Marko Stančec također je predstavio projekte koje je udruga provela te ukazao na uspješno provedene zagovaračke za održivu mobilnost kampanje na europskoj i nacionalnoj razini.