Maja Gspan dobitnica je Nagrade Goran Merkaš za najbolji kazališni plakat

| 12.11.2015. u 12:02h | Objavljeno u Društvo

Maja Gspan dobitnica je Nagrade Goran Merkaš za najbolji plakat ovogodišnjega IV. Bijenala kazališnog plakata, HNK u Varaždinu. Dizajnerica je svoj plakat za tu predstavu osmislila kao seriju od 11 plakata, sa fotografijama glumaca koji su u svom izrazu lica trebali predočiti najsnažnije emocije. Tim plakatima najavljuje se Homerova Ilijada u predstavi SNG Ljubljana, MGL i Cankarjeva doma u Ljubljani.

Na otvorenju izložbe, na kojoj kao što je to uobičajeno i ove godine izložen je 101 plakat,a predstavlja se iz 30-tak kazališta iz šest zemalja sa sviojim najboljim ostvarenjima u oglašavanju ili plakatiranju predstava u Hrvatskoj i okruženju, govorili su Marijan Varjačić, inicijator projekta i autor izložbe, te Darko Sačić, akademski slikar i predsjednik Ocjenjivačkog suda izložbe.

Nagrada Goran Merkaš dodjeljuje se u znak sjećanja na Gorana Merkaša, slikara i grafičkog oblikovatelja koji je ostvario jedan od najvećih grafičko-dizajnerskih opusa u Hrvatskoj radeći plakate za HNK u Varaždinu kontinuirano punih 20 godina. Na dosadašnjim bijenalima pobjednici su bili Vanja Cuculić iz Studia Cuculić iz Zagreba (Prvi i Treći bijenale) te Jovan Tarbuk iz Beograda (drugi bijenale).

Obraćajući se nazočnima Marijan Varjačić podsjetio je na dvojbu je li kazališni plakat umjetnost ili reklama. Podsjetio je i na filozofski pogled na estetiku kazavši da i predstavnici nove estetike svoju preteču vide u Imanuelu Kantu, koji je razlikovao dvije vrste ljepote, nesamostalnu i zavisnu (umjetnička djela u kojima se ljepota miješa sa svrhom) koja kao takva ne isključuje umjetnost.

- A kad je riječ o plakatu kao reklami za predstavu rekoa je da plakati mogu biti «točni i valjani» ali ne moraju prenositi i duh koji ih označava kao umjetničke, ali pritom ni promatrači ne smiju biti bez duha da bi to znali prepoznati. – istaknuo je Varjačić.

Osvrt na umjetničku vrijednost plakata dao je Darko Sačić kazavši:

- Moj posao bio je očitovanje o likovnosti u komunikaciji s teatrom. Četvrti bijenale je ono s čime prije svega slavimo jedan odnos Varaždinskog kazališta prema likovnosti i prema onome dijelu koji se odnosi na promidžbu kazališne djelatnosti. Varaždinci su imali sreću da je Varaždinac bio i Goran Merkaš, koji je likovni vizualni izričaj kazališta digao tako visoku razinu. Današnja pobjednica istaknula se iznimnim smislom za estetiku te snagom poruke, a opredijelivši se za crno-bijelu fotografiju ujedno je uspješno spojila još jedan medij koji u dizajnu uvijek pobuđuje pozornost. - zaključio je Darko Sačić.

Izložbu je otvorila Jasna Jakovljević, v. d. intendantica HNK u Varaždinu.