Škvarić: Zašto je integrirani prijevoz putnika i dalje "mrtvo slovo na papiru"?

Napisao/la: Varaždinske vijesti -
Škvarić: Zašto je integrirani prijevoz putnika i dalje "mrtvo slovo na papiru"? Foto: HNS Varaždinske županije

O projektu Integriranog prijevoza putnika, čijim bi se provođenjem uvelike povećala mobilnost, a time i kvaliteta života stanovnika ruralnih pograničnih područja, danas su na konferenciji za novinare govorili saborska zastupnica Božica Makar, gradonačelnik Grada Lepoglave te potpredsjednik ŽO HNS-a Varaždinske županije Marijan Škvarić i Marijana Čubaković, predsjednica HNS-a Bednja.

Naime, kako je istaknuto, zbog neujednačenosti redova vožnje željezničkog i autobusnog prijevoza putnika, mobilnost građana ruralnih područja na izuzetno je niskom nivou pa, primjerice, putnici iz Lepoglave na posao u Varaždin mogu željeznicom, no za povratak je vremenski uvjetovana opcija znatno skuplji autobusni prijevoz. Isto tako, žitelji Kameničkog Vrhovca, da bi javnim prijevozom stigli u 3,5 km udaljenu Lepoglavu, putuju 16,2 km dvjema autobusnim linijama, presjedajući u Ivancu.

- Ovakvo stanje neodrživo je, a nezadovoljstvo tim veće zna li se da je u vrijeme HNS-a Varaždinska županija, zajedno sa susjednim Međimurskom i Koprivničko-križevačkom županijom izradila Master plan za integrirani prijevoz putnika.  Sastavni dio plana je i Pilot projekt linija usmjeren ka povećanju mobilnosti građana, a dio Pilot projekta za područje Varaždinske županije obuhvaća prijevozničke usluge za liniju Varaždin - Lepoglava - Trakošćan. Prema Master planu osnovu masovnog prijevoza čine željeznice, a autobusi služe kao dopuna za dopremanje putnika na kolodvor. Iako je Master plan završen u siječnju 2017. godine, potom u ožujku 2018. održan i sastanak sa zaključkom o početku primjene Pilot projekta s početkom tekuće školske godine, Master plan je i dalje "mrtvo slovo na papiru." Pitam se zašto? Isti upit nekoliko puta sam uputio i na županijsku adresu, no, odgovor nisam dobio. Zašto se s projektom nije krenulo? Je li to možda političko pitanje, budući da znamo kako aktualni župan voli svojatati i hvaliti se projektima pripremljenim u doba HNS-a - istaknuo je Marijan Škvarić.

- HNS podržava sve projekte koji doprinose kvaliteti života građana Varaždinske županije. Iako svjestan da se veliki projekti ne mogu realizirati preko noći, pozivam župana Čačića da se ne inati građanima ruralnog područja, već da krene s realizacijom pripremljenih HNS-ovih projekata. Osim što bi se time povećala mobilnost građana, dijelom bi se i smanjilo iseljavanje naših ruralnih područja – zaključio je Škvarić.

- Problem prijevoza javlja se i kod prijevoza studenata koji studiraju u Varaždinu ili Zagrebu. Nedjeljni odlazak u Zagreb ili dolazak petkom kući uključuje kombinaciju prijevoza vlakom u Krapinu, ili pak autobusima do Varaždina ili Lepoglave, a dalje do Bednje ovisi o tome imaju li roditelji studenata vlastiti automobil. Također valja spomenuti i turistički potencijal dvorca Trakošćan, koji tako ostaje zakidan za turiste koji dođu u Varaždin, a nemaju mogućnost odvesti se do 40-tak kilometara udaljenog Trakošćana - istaknula je Čubaković.

Saborska zastupnica Božica Makar govorila je o novom Zakonu o otocima i Zakonu o brdsko planinskim područjima.

- Svjesni smo da život na otocima nije jednostavan i da veliki problem otočanima predstavlja prijevoz, ali jednako tako i život na brdsko planinskim područjima nije jednostavan, posebice kada je prijevoz u pitanju - rekla je Božica Makar, te dodala kako je neosporno da se otočanima treba pomoći.

- Ukupna nacionalna ulaganja u otoke u 2017. godini iznosila su 1,7 milijardi kuna, a znatan dio tih sredstava iz državnog Proračuna izdvojen je upravo za subvencioniranje prijevoza otočana. Isto tako treba pomoći stanovnicima brdsko planinskih područja, kao i svim stanovnicima u ruralnim područjima kojima prijevoz predstavlja jedan od većih problema - rekla je Makar.

Zakonom o brdsko planinskom području predviđeno je uvođenje tzv."Gorske iskaznice" kojom bi se uz ostala prava, ostvarivalo i pravo na povlašteni javni prijevoz. No, i dalje ostaje problem nedovoljnog broja i previsoke cijene javnog linijskog prijevoza, s obzirom na to da su takve linije, zbog malog broja putnika, uglavnom nerentabilne. U očekivanju donošenja i Pravilnika o sadržaju i načinu praćenja, HNS smatra da bi „Gorska iskaznica” doprinijela većoj mobilnosti građana, posebice u svjetlu najavljene reforme željezničkog sektora.

- Na temu "Integriranog prijevoza putnika" nedavno sam u saborskoj raspravi razgovarala s državnom tajnicom Ministarstva mora, prometa i infrastrukture Nikolinom Brnjac, koja je potvrdila da bi reforma željezničkog sektora trebala građanima omogućiti niz benefita i kako će željeznica reformom postati kralježnica kopnenog prijevoza naslonjena na autobusni sustav. Time se potvrđuje opravdanost izrade Master plana kao i potreba za uvođenjem pilot linije koja bi trebala biti početak provođenja cjelokupnog integriranog prijevoza putnika u spomenutim županijama, a nadam se da bi mogao zaživjeti i na području cijele  Republike Hrvatske – zaključila je Makar.

Facebook komentari
Komentari ispod članaka ni na koji način nisu stavovi uredništva Varaždinskih vijesti te su za njih odgovorni isključivo čitatelji. Ističemo kako je stav redakcije da je zabranjeno vrijeđanje, govor mržnje te poticanje diskriminacije na osnovi rase, etničke pripadnosti, boje kože, spola, jezika, vjere, dobi, rodnog identiteta ili spolne orijentacije. Svi komentari za koje uredništvo procijeni da su neprikladni bit će obrisani, a njihovi autori prijavljeni nadležnim tijelima.

Varaždinske-vijesti.hr koriste kolačiće (eng. Cookies) radi pružanja što boljeg korisničkog iskustva. Ako nastavite koristiti ovu web stranicu prihvaćate korištenje kolačića.