POHVALNO Lidija Bogdan i Nenad Kalanjoš učenicima pomažu u prevođenju te čitanju i pisanju

Napisao/la: -
Lidija je prvenstveno zadužena za pomoć učenicima u nižim razredima, dok Nenad pomaže onima u višim razredima Lidija je prvenstveno zadužena za pomoć učenicima u nižim razredima, dok Nenad pomaže onima u višim razredima Foto: Krešimir Đurić

- Da nije bilo učitelja koji me u drugom razredu, nakon što sam prvi puta pala jer nisam znala hrvatski jezik, nije poticao i govorio da moram čitati i čitati, tko zna gdje bih danas bila. Kada sam shvatila da mi ide i da ja to mogu, drugi razred sam naposljetku završila s vrlo dobrim, a sve ostale s odličnim uspjehom. Vječno ću mu biti zahvalna - kaže to Lidija Bogdan, 25-godišnjakinja, koja dobronamjerni savjet nekadašnjeg učitelja danas pokušava prenijeti na učenike romske nacionalne manjine u Osnovnoj školi Cestica.

Ona, naime, tu trenutno radi kao romska pomagačica u nastavi, a uz nju kao romski pomagač radi i njen 21-godišnji partner Nenad Kalanjoš. On je završio Medicinsku školu u Varaždinu, dok ona u Gospodarskoj školi u Varaždinu završava za kuharicu. Prema riječima ravnateljice Nevenke Turščak, njihov je prvenstveni zadatak prevođenje s obzirom na to da mnogi učenici romske nacionalne manjine loše govore hrvatski jezik. Međutim, tu je i svakodnevna pomoć u učenju, odnosno pisanju i čitanju, a osim za vrijeme nastave, s učenicima romske nacionalne manjine ostaju i tijekom produženog boravka.

- Romska djeca jako su zaostala u gramatici, pisanju, prepoznavanju slova... U prvi razred dolaze bez ikakvog prethodnog znanja. Primjerice, neki od njih se po prvi puta susreću s olovkom, a neki ne znaju otvoriti bilježnicu ili ne znaju gdje bi trebali početi pisati - iskreno kaže Nenad.

DSC_20011.jpg

Lidija dodaje kako se velik dio prvašića, nažalost, ne zna ni predstaviti.

- Ne znaju kako im se zovu roditelji, a neki ne znaju ni kako se oni sami zovu. Dakle, ono najosnovnije što bi svako dijete trebalo znati, ne znaju - ističe Lidija. Velik dio toga bi, smatra, romska djeca mogla naučiti u predškoli. Naravno, da predškola uopće postoji u romskom naselju Gornje i Donje Vratno.

- U našem romskom naselju svakako bi trebalo organizirati predškolu kako je organizirano primjerice u Kuršancu, a gdje bi naučili barem slova jer je to dobar temelj za dalje. Nažalost, mi već sada jasno možemo reći tko će od romske djece u OŠ Cestica pasti razred, to će biti velik dio prvašića, i to upravo zato jer ne znaju hrvatski jezik i druge temeljne stvari - kaže Lidija koja je prvenstveno zadužena za pomoć učenicima u nižim razredima.

S druge strane, Nenad pomaže onima u višim razredima.

- Učenicima je drago što sam s njima, kažu mi da sam im uzor jer sam završio i osnovnu i srednju školu te me poštuju i slušaju. Primjerice, jedan učenik nedavno je dobio jedinicu pa sam došao na sat i pokazao mu kako riješiti nekoliko zadataka, nakon čega je pitao učiteljicu može li ispraviti jedinicu. Dobio je dvojku i bio presretan te me molio da mu svakodnevno dolazim na sat - s ponosom kaže Nenad.

Oboje ukazuju kako veliku ulogu kod obrazovanja romske djece imaju i njihovi roditelji. Ipak, i samim je roditeljima teško objasniti određene stvari jer su mnogi od njih i sami nedovoljno obrazovani.

Više o Lidiji i Nenadu pročitajte u novom broju Varaždinskih vijesti

Martina Pižeta

Novinar

Facebook komentari
Komentari ispod članaka ni na koji način nisu stavovi uredništva Varaždinskih vijesti te su za njih odgovorni isključivo čitatelji. Ističemo kako je stav redakcije da je zabranjeno vrijeđanje, govor mržnje te poticanje diskriminacije na osnovi rase, etničke pripadnosti, boje kože, spola, jezika, vjere, dobi, rodnog identiteta ili spolne orijentacije. Svi komentari za koje uredništvo procijeni da su neprikladni bit će obrisani, a njihovi autori prijavljeni nadležnim tijelima.

Varaždinske-vijesti.hr koriste kolačiće (eng. Cookies) radi pružanja što boljeg korisničkog iskustva. Ako nastavite koristiti ovu web stranicu prihvaćate korištenje kolačića.