ZDRAVA PREHRANA Kako slijediti prehrambene savjete uz postojeće cijene zdrave hrane

Napisao/la: -
ZDRAVA PREHRANA Kako slijediti prehrambene savjete uz postojeće cijene zdrave hrane Foto: I. Dreven / VV arhiva / ilustracija

- Država bi mogla stimulativnim mjerama i poreznim rasterećenjem poticati veću cjenovnu dostupnost voća i povrća te svakako ribe. Hrvatima je vlastita riba nedostupna, a od proizvedenog voća i povrća ono prvoklasno se izvozi, dok se lokalnom stanovništvu plasira drugorazredno. Usto se na policama supermarketa često nalazi voće i povrće koje ne prolazi u bogatijim zemljama EU, ali to ne smatram problemom, jer je bolje da se i uz nešto manju kvalitetu osigura veća dostupnost- naglasila je dr. Irena Stipešević Rakamarić, zamjenica ravnatelja županijskog Zavoda za javno zdravstvo.

Promjena navika

Govoreći o dostupnosti zdrave hrane, napomenula je da se javnozdravstvena medicina zalaže za interdisciplinarni pristup koji kombinira agrarne, razvojne, porezne i zdravstvene mjere.

- Izrazito je teško, da ne kažem bizarno, u zaštiti zdravlja starijih osoba promovirati nešto što je uz status hrvatskog umirovljenika nedostupno, a u sličnoj socioekonomskoj poziciji je i dio radno aktivnog stanovništva. Prostor za edukaciju vidim u činjenici da određeni dio umirovljenika bitna sredstva troši za upitno učinkovite lijekove koje kupuju bez recepta, a veća bi dobrobit za zdravlje bila kada bi se ta sredstva trošila na zdrave namirnice - kazala je dr. Stipešević Rakamarić, dodavši da se može uštedjeti i na sokovima, slatkišima i grickalicama koje su relativno skupe, a štetne zbog visokog udjela šećera ili trans-masnih kiselina.

zdrava_hrana_riba_1.jpg

Stoga preporučuje da se, umjesto kupnje gotovih prerađenih proizvoda, prednost daje pripremi obroka kod kuće, što će, uz edukacije u školama, pozitivno utjecati na prenošenje takvih zdravih navika na mlade, a smatra da bi pomoglo i uvođenje izbornog predmeta sličnog nekadašnjem domaćinstvu. Dr. Stipešević Rakamarić napominje da pravilna prehrana održava energetsku ravnotežu organizma, ali i opskrbljuje organizam potrebnim nutrijentima.

Proteinska "fama"

- Valja znati da se metabolizam bjelančevina, masti i ugljikohidrata isprepliće. Višak unesenih ugljikohidrata pohranit će se kao mast, ali isto tako se iz masti može dobiti ugljikohidrate/šećere kao osnovni izvor energije. I iz vlastitih bjelančevina moguće je dobiti potrebne šećere za rad stanica, što se vidi kao gubitak mišićne mase npr. u gladovanju, ali bjelančevine ne možemo dobiti ni iz kojeg izvora osim iz hrane. Ta činjenica je stvorila proteinsku “famu” zbog čega mesna i mliječna industrija, proizvođači proteinskih i drugih pripravaka za mršavljenje profitiraju na ljudskom strahu od nedostatnog unosa proteina. S druge strane, stvara se strah i izbjegavanje ugljikohidrata u prehrani kao mogućeg uzroka debljanja. No, ni jedno ni drugo nije uravnotežen pristup. U osnovici piramide pravilne prehrane su upravo ugljikohidrati, ali ne bilo kakvi, već cjelovite žitarice koje osim složenim šećerima obiluju biljnim vlaknima i vitaminima B skupine. Treba birati proizvode od cjelovitog zrna brašna i kombinirati različite vrste žitarica - napominje.

Baza i prvi kat piramide pravilne prehrane (složeni ugljikohidrati, voće i povrće, mahunarke) obiluju biljnim vlaknima, antioksidansima i drugim fitonutrijentima te djeluju kardioprotektivno, antidijabetogeno i antikancerogeno te povećava osjećaj sitosti.

- Veći značaj treba dati mahunarkama (slanutak, leća, grah, grašak, bob i dr.) i ribi, u odnosu na meso, a od mesa birati krto meso. Preporučenih 4-5 obroka voća i 4-5 povrća (obrok voća je 1 manja voćka, a povrća pola šačice kuhanog ili sirovog povrća) dnevno podrazumijevaju bitan zaokret u prehrani jer će ostati manje prostora za nezdrave namirnice - ističe doktorica.

zdrava_hrana_irena_stipesevic_rakamaric.JPG

Racionalniji bismo trebali biti i s mliječnim proizvodima i pritom birati one nemasne, a od masnoća prednost treba dati biljnim uljima kao što su maslinovo, bučino i suncokretovo, po mogućnosti hladno prešano.

Kuhajte i dinstajte

Hranu treba što više pripremati kuhanjem ili dinstanjem, a manje pečenjem ili prženjem. Ukiseljeno povrće nema efekte na zdravlje kao svježe i kuhano. U prehranu treba uvrstiti dnevno šačicu orašastih plodova (orah, lješnjak, badem, brazilski orašćić, indijski orah...) te sjemenke (suncokret, sezam, lan, bučine...) jer obiluju omega 3 masnim kiselinama koje povoljno djeluju na zdravlje. Riba je također dobar izvor ovih kiselina, iako tamo prevladavaju omega 6 masne kiseline, a prednost treba dati omega 3.

- Sve ovo daleko je bolje dobiti kroz hranu, umjesto kroz nadomjestke. Što više treba piti čistu vodu u odnosu na isprazne kalorije iz industrijski proizvedenih sokova i napitaka – naglašava dr. Stipešević Rakamarić.

"Da je jeftinija, češće bismo pripremali ribu!"

- Bilo bi dobro da je voće i povrće jeftinije. I riba je dosta skupa, ispod 40 ili 50 kuna po kilogramu neke bolje ribe ni nema, a da je jeftinija, više ljudi bi je koristili u prehrani. Ribu pripremam jednom tjedno, a trudim se pripremiti raznoliku hranu, domaću, koju kupim na tržnici - rekla nam je Terezija Erhard iz Varaždina koju smo s Jelicom Perić zatekli u kupnji voća na Gradskoj tržnici.

zdrava_hrana_-_plac_-_trgovina_zeleni_kutak__2_.jpg

U nabavci smo susreli i Nadu Jakopić iz Železne Gore.

- Pomaže nam to što imamo vlastiti vrt pa nam je zdrava hrana ipak pristupačnija - kazala je uz napomenu da je ponuda na varaždinskom placu ipak veća i nešto povoljnija pa tu dolazi kupovati i namirnice za svoj restoran.

zdrava_hrana_-_plac_-_trgovina_zeleni_kutak__1_.jpg

Svijest o zdravoj prehrani raste pa Varaždinci sve češće kupuju i u trgovinama zdrave hrane.

- Prate se trendovi, osobito kod dodataka prehrani, a velik je interes i za žitarice. Popularna je kvinoja, chia sjemenke, čajevi... I stariji ljudi su postali jako osvješteni, paze na zdravlje. Cijene su dosta niže u odnosu na ranije, a osjetilo se sada i smanjenje PDV-a na lan, sjemenke i slično – rekla nam je Valentina Majcen iz trgovine “Zeleni kutak”.

zdrava_hrana_-_plac_-_trgovina_zeleni_kutak__5_.jpg

zdrava_hrana_-_plac_-_trgovina_zeleni_kutak__6_.jpg

Ivana Dreven

Novinar

Facebook komentari
Komentari ispod članaka ni na koji način nisu stavovi uredništva Varaždinskih vijesti te su za njih odgovorni isključivo čitatelji. Ističemo kako je stav redakcije da je zabranjeno vrijeđanje, govor mržnje te poticanje diskriminacije na osnovi rase, etničke pripadnosti, boje kože, spola, jezika, vjere, dobi, rodnog identiteta ili spolne orijentacije. Svi komentari za koje uredništvo procijeni da su neprikladni bit će obrisani, a njihovi autori prijavljeni nadležnim tijelima.

Varaždinske-vijesti.hr koriste kolačiće (eng. Cookies) radi pružanja što boljeg korisničkog iskustva. Ako nastavite koristiti ovu web stranicu prihvaćate korištenje kolačića.