Riješite se starih olupina vozila i zaradite

Napisao/la: Sponzorirani članak -

Jeste li se ikad zapitali što se dogodi s vašim automobilom kada prođe njegov vijek trajanja? Ako jeste, odgovor možete pronaći u varaždinskom i koprivničkom CE-ZA-R-u, Centru za reciklažu u sastavu C.I.O.S. grupe, vodeće regionalne tvrtke za sakupljanje i recikliranje željeznog i čeličnog otpada i ostalih materijala s pretežno metalnom komponentom.

 U Centru za reciklažu sve započinje provjerom dokumentacije automobila – automobil doveze vlasnik ili se iz prirode dovuče olupina. CE-ZA-R besplatno odvozi automobilske olupine, pozivom na besplatni broj 0800 0204 ili online-prijavom na recikliranje. hr. Prosječna starost dovezenih automobila iznosi od 12 do 15 godina, ali ima i starijih te i onih još ispravnih koje nitko više ne želi kupiti ili ne zadovoljavaju ekološke kriterije; poput „jugića“ i slično.

Nakon provjere dokumentacije auto ide na vaganje jer, ovisno o težini, vlasnik dobiva naknadu. Nakon toga se vadi akumulator i predaje ovlaštenim koncesionarima za zbrinjavanje ove posebne kategorije otpada.

Slijedi skidanje katalitičkog kondenzatora na podvožju, koji kontrolira sadržaj ispušnih plinova. S automobila se potom skidaju kotači, s kojih se odvajaju gume, a potom iz automobila treba isisati tekućine – za pranje vjetrobranskog stakla, hlađenje motora, motorno ulje i hidraulična ulja (za servo volan, amortizere, kočnice). Nakon svega ovoga skida se staklo. Oko 30% mase automobila čine nemetalni materijali poput plastike, tkanine, drva i spužve.

Zatim se skidaju velike plastične komponente, od branika do instrument-ploča. Takvo vozilo ulazi u postrojenje za drobljenje lima, tzv. šreder, odnosno mlin-čekićar. U šrederu se metal usitnjava u grumene do 40 centimetara. Taj suvremeni uređaj postoji samo u Zagrebu, stoga se iz ostalih CE-ZA-R-ovih centara u Hrvatskoj automobili dovoze djelomično obrađeni, sprešani prije transporta u „kockice“ radi lakšeg prijevoza.

Na ulazu u šreder opet se rašire da bi ih lakše „probavio“. Za jedan auto deset minuta Dnevno se u jednoj osmosatnoj smjeni reciklira od 30 do 40 automobila, a potrebno je u prosjeku samo desetak minuta kako bi se jedan auto, koji je došao u voznom stanju, potpuno reciklirao. Daljnjom obradom metalnih dijelova ostaci opet mogu postati autodijelovi (npr. autolim), profili za strojogradnju kao što su konstrukcije dizalice i nosači u građevinarstvu, konzerve i drugo.

Sudbina nemetalnih dijelova

Autogume – dio se koristi kao alternativno gorivo u energanama, a dio se mehanički obradi i nastaje opet upotrebljiva guma te ostatak metalne žice koje autoguma sadrži. Od reciklirane gume prave se ležeći policajci i meke podloge na dječjim igralištima.

Tekućine iz automobila – koriste se kao maziva i goriva. Staklo iz automobila – u Hrvatskoj nema interesa, izvozi se u Austriju te služi kao materijal za nasipavanje za podloge u građevinarstvuU centre za reciklažu besplatno se mogu predati sve vrste otpadnih guma vozila, a sve informacije o besplatnom odvozu dostupne su pozivom na besplatni telefon 0800 0204 ili online-prijavom za besplatni odvoz.

Osigurano 95-postotno recikliranje

Nakon izdvajanja opasnih komponenti automobila u kontroliranim uvjetima, kao što su akumulatori, tekućine, maziva i plinski spremnici, koji se zbrinjavaju na ekološki siguran i propisan način, skidaju se i plastični, gumeni i stakleni dijelovi automobila koji se koriste u drugim procesima recikliranja i proizvodnje. Metalne komponente automobila dalje se obrađuju i pretvaraju u sekundarne sirovine, odnosno sekundarni čelik.

Time je postignut stupanj recikliranja otpadnih vozila od oko 75%. Preostalih 25% materijala iz recikliranja vozila, takozvana otpadna frakcija, mješavina je različitih materijala – obojenih metala, nehrđajućeg čelika, kablova, gorivog dijela otpada (tkanine, polimeri, drvo), minerala i inertne frakcije (kamen, beton i zemlja u najsitnijim česticama).

Do nedavno je ova otpadna frakcija završavala na odlagalištima kao neupotrebljiv otpad jer nisu postojale tehnologije za daljnju obradu. Sada se u CE-ZA-R-u proces obrade te frakcije nastavlja finim usitnjavanjem i sortiranjem. Na taj se način iz otpadne frakcije izdvajaju minerali i metali, čime je tim materijalima vraćena uporabna vrijednost za nove proizvodne cikluse...

Predajom auto olupina možete i zaraditi!

Znate li da predavanjem olupine automobila na recikliranje možete zaraditi? Znate li da je odvoz besplatan? Dovoljan je samo jedan telefonski poziv na 0800-0204. Građani cijele Hrvatske za cjelovite auto olupine s urednom dokumentacijom dobivaju od C.I.O.S. grupe veće naknade od onih osiguranih postojećom regulativom.

CE-ZA-R Centar za reciklažu za cjelovita otpadna vozila s urednom dokumentacijom plaća kunu po kilogramu – i za vozila preuzeta na lokaciji posjednika i za vozila dostavljena u CE-ZA-R. Vlasnici neispravnih vozila koja nisu za daljnju upotrebu ili prodaju neće moći odjaviti to vozilo u MUP-u ukoliko ga prethodno nisu predali ovla- štenim koncesionarima.

Facebook komentari
Komentari ispod članaka ni na koji način nisu stavovi uredništva Varaždinskih vijesti te su za njih odgovorni isključivo čitatelji. Ističemo kako je stav redakcije da je zabranjeno vrijeđanje, govor mržnje te poticanje diskriminacije na osnovi rase, etničke pripadnosti, boje kože, spola, jezika, vjere, dobi, rodnog identiteta ili spolne orijentacije. Svi komentari za koje uredništvo procijeni da su neprikladni bit će obrisani, a njihovi autori prijavljeni nadležnim tijelima.

Varaždinske-vijesti.hr koriste kolačiće (eng. Cookies) radi pružanja što boljeg korisničkog iskustva. Ako nastavite koristiti ovu web stranicu prihvaćate korištenje kolačića.