Istraživanje potvrdilo kako je javna nabava na lokalnoj razini sve manje transparentna

V.V. | 28.3.2017. u 10:47h | Objavljeno u Aktualno

Od 1. siječnja. 2012. do 31. prosinca .2015., zabilježen je značajan trend smanjenja transparentnosti javne potrošnje putem javne nabave na lokalnoj razini.

Porazan je to rezultat do kojeg se došlo istraživanjem postupaka javne nabave na lokalnoj razini u sklopu projekta E-SCORE, financiranog od strane Europske unije i Ureda za udruge Vlade Republike Hrvatske.

Predstavljanje rezultata organizirala je prošli tjedan udruga Zora iz Čakovca, a Munir Podumljak, izvršni direktor udruge Partnerstvo za društveni razvoj ih je predstavio.

Istraživanjem je utvrđeno kako se bagatelna nabava, koja se ne evidentira na pravi način, a u kojoj se niti ne primjenjuje Zakona o javnoj nabavi, dostigla vrijednost od 2,83% BDP-a RH.

Zabrinjava i pad kompetitivnosti javne nabave. Vrijednost nekompetitivnih postupaka u analiziranim uzorcima je između 58,2% i 80% ukupne vrijednosti provedenih postupaka. In-house procurement i horizontalno ugovaranje poslova velike vrijednosti između javnih poduzeća i dalje je prisutno u značajnoj mjeri što multiplicira rizike korupcije.

Zaduživanje države putem komercijalnih kredita koje uzimaju javna poduzeća fenomen je koji je nastavio opterećivati javne financije. Barijere sukobu interesa u javnoj nabavi su nedostatne, pogotovo pri provedbi postupaka javne nabave na lokalnoj razini.

Politizacija javne nabave jedan je od problema lokalnih sredina. Transferi prema politički kontroliranim ili politički oprijedijeljenim ekonomskim operatorima prisutni su na svim razinama, pogotovo kod ugovaranja koje vrše Pravne osobe (javna poduzeća). Poštivanje odredbi Zakona o javnoj nabavi koje je ključno za prevenciju korupcije nedostatno je i bez sankcija, s trendom pogoršanja u predizbornoj 2015. godini.

Kao rješenja spomenutih problema u postupcima javne nabave, preporuča se hitno rješenje problema smanjene transparentnosti postupaka javne nabave putem osnažene centralizirane evidencije (EOJN) provedenih postupaka bagatelne nabave. Također, potrebno je osigurati jedinstveno, centralizirano i standardizirano upravljanje informacijama u javnoj nabavi na svim razinama izgradnjom sustava i obrazaca za izvještavanje pri EOJN (Planovi nabave i njihove izmjene, registri ugovora i okvirnih sporazuma, obrasci za izvještavanje o izvršenju ugovora i plaćanjima, obrasci za izvještavanje o sukobu interesa).

Trebala bi se osigurati kompetitivnost postupaka javne nabave putem propisanih minimalnih uvjeta kompetitivnosti – najmanji broj ponuditelja dozvoljen za sklapanje ugovora.

Preporuča se kvalitetniji nadzor nad poštivanjem odredbi Zakona o javnoj nabavi i izricanje pravovremenih sankcija tijelima koja zakon ne poštuju, kao i ograničavanje horizontalne javne nabave, odnosno propisivanje minimalne uvjete kompetitivnosti u svim takvim postupcima. Jako je bitno ograničiti komercijalna zaduženja javnih poduzeća te dodatno graditi kapacitete sustava javne nabave za provedbu postupaka i nadzor nad provedbom Zakona.

Spomenimo kako je nositelj projekta je udruga Partnerstvo za društveni razvoj, a su koaplikanti Udruga Općina u Republici Hrvatskoj, Hrvatska udruga trenera i specijalista u javnoj nabavi (Jav.Na), Udruga žena Vukovar, Udruga za promicanje ljudskih prava i medijskih sloboda – Cenzura Plus, Udruga Zora i Projekt Građanskih prava.