"Repovi" zimskih uvjeta: Tko je odgovoran za stanje pruge Varaždin–Golubovec? Foto: ilustracija / Pixabay

"Repovi" zimskih uvjeta: Tko je odgovoran za stanje pruge Varaždin–Golubovec?

| 8.3.2018. u 14:22h | Objavljeno u Aktualno

Iako smo dočekali sunce i temperature iznad nule, snijeg koji je u proteklom razdoblju izazvao podosta problema u prometu ostavio je iza sebe i ogorčenje mještana pojedinih dijelova Varaždinske županije.

Jučer nam se tako obratio čitatelj ukazujući na, kako je rekao, alarmantno stanje želježničkog prijevoza u regiji sjever, odnosno području Varaždinske i Međimurske županije.

"Alarmantno stanje"

- U navedenom području vlada kaos u HŽ-putničkom prijevozu zbog nestručnosti, neozbiljnosti a možda i korupciji ljudi koji su zaduženi za organizaciju prometa u zimskim uvjetima. Pruga Koprivnica-Varaždin-Golubovec između kolodvora Lepoglava i Golubovec i danas (7. ožujka) je neprohodna. Nije pravovremeno organizirano čišćenje od strane Hž infrastrukture, tzv. grtalica-ralica koja služi za čišćenje pruga - požalio se jučer čitatelj, a napomenuo je da su se poteškoće i zakašnjenja počeli pojavljivati na svim dionicama od prvih dana kako je počeo padati snijeg.

- Na više relacija su morali voziti autobusi čija cijena po vožnji doseže nekoliko tisuća kuna. Nerealno, vozilo je desetak autobusa dnevno. Uglavnom, na dionici Varaždin-Golubovec i danas (7. ožujka) voze autobusi. Želi li se to namjerno degradirati Hž-Putnički prijevoz i HŽ-Infrastruktura ili je to samo nesposobnost ljudi - zapitao se čitatelj, a mi smo odgovore potražili u Hrvatskim željeznicama.

Iz HŽ Infrastrukture danas su nam odgovorili da su sve dionice pružne mreže prohodne i u funkciji, uz napomenu da je čišćenje snježnih zapuha trajalo duže na područjima gdje pruga, zbog konfiguracije terena, prolazi kroz usjeke i zasjeke, što je osobito slučaj u Lici i Gorskom Kotaru.

Što se tiče pruge Varaždin–Golubovec, napomenuli su da je ta pruga na dionici između Lepoglave i Golubovca karakteristična zbog mjestimičnih uspona od 23 promila i ograničenja brzina prometovanja vlakova na pojedinim mjestima, primjerice na usjecima, zasjecima, područjima eksploatacijskih polja mineralnih sirovina (Holcim i Golubovečki kamenolomi), kao i da navedeni uspon i ograničena brzina mogu dodatno otežati prometovanje dizel motornih garnitura u lošim vremenskim uvjetima.

Problemi zbog snježnih nanosa

- HŽ Infrastruktura je osim poduzetih mjera i aktivnosti održavanja pruge Varaždin-Golubovec, a koje su uključivale provođenje aktivnosti zimskog osiguranja na stajalištima i kolodvorima, stalnu kontrolu pruge Varaždin-Golubovec, uvela dodatno i prometovanjem dizel lokomotivom serije 2062 u dane 28.2., 5.3. i 6.3.2018., a utvrđenim stanjem nije bilo zapreka za prometovanje adekvatnih vlakova. U razdoblju od 21. veljače 2018. do 6. ožujka 2018. na pruzi Varaždin–Golubovec, a zbog snježnih nanosa, otkazan je samo jedan par vlakova 3508/3513 i to samo na relaciji Lepoglava–Golubovec. Navedeno otkazivanje bilo je 25. veljače 2018. godine - odgovorili su nam iz HŽ-Infrastrukure.

Ipak, dodali su da je u tom razdoblju, zbog snježnih nanosa, pruga kratkotrajno, odnosno privremeno bila neprohodna dana 27. veljače od 04.00 do 10.32 sati te od 4. ožujka u 15.40 do 5. ožujka u 15.40 sati.

- Želimo ponovno istaknuti kako je HŽ Infrastruktura odgovorna za čišćenje i održavanje pruga te uklanjanju kvarova na mreži. Obzirom da nije bilo zapreka za prometovanje vlakovima na željezničkim prugama na području radne jedinice Sjever, Nadzorno središte HŽ Infrastrukture Varaždin nije uvodilo supstituciju prijevoza putnika vlakova autobusima. Nadalje, izvješćujemo Vas kako su za ispravnost vlakova za prijevoz putnika i tereta te uklanjanje tehničkih problema na njima odgovorni prijevoznici. Također, prijevoznici su nadležni i za organizaciju prijevoza, pa shodno tome i za određivanje supstitucija, a koje nisu uzrokovane neprohodnošću pruga - ističu iz HŽ-Infrastrukture.

Navodeći projekte u koje HŽ Infrastruktura ulaže sredstva iz europskih fondova, osvrnuli su se i na planirana ulaganja u željezničku mrežu na području sjeverne Hrvatske.

- Podsjećamo da je sredinom prosinca 2017. u Varaždinu potpisan Sporazum o partnerstvu na Projektu povezivanja željeznicom unutar funkcionalne regije Središnje Hrvatske. Sporazum su u nazočnosti predstavnika Ministarstva mora, pomorstva i infrastrukture, potpisali župani Varaždinske, Krapinsko-zagorske i Međimurske županije te predstavnici HŽ Infrastrukture. Ovim se projektom predviđa izgradnja „brze pruge“ koja će gradove Čakovec i Varaždin, preko Lepoglave, povezati s Gradom Zagrebom. Izgradnjom „lepoglavske spojnice“ putovanje između Međimurja i hrvatske metropole skratit će se na svega 50 minuta. Investicijom su predviđena ulaganja u iznosu od oko 400 milijuna eura, a uključuju elektrifikaciju, izgradnju kolosijeka, kolodvora i stajališta, i to na ukupno 60 kilometara pruge. Pruga je uvrštena u nacionalnu Prometnu strategiju. Za projekt slijedi izrada studije izvodljivosti, idejni projekt te studija o utjecaju na okoliš, a kako bi nakon izrade glavnog izvedbenog projekta, uslijedili radovi - zaključili su iz HŽ Infrastrukture.

"Autobusi kasnili 10 minuta"

Na pritužbe su reagirali i iz HŽ Putničkog prijevoza.

- Pripreme za zimsko razdoblje u HŽ Putničkom prijevozu obavljene su sukladno važećim pozitivnim propisima i tehničko-tehnološkim uvjetima. S obzirom da je zbog vremenskih prilika, tj. snježnih nanosa na pruzi koji su se podbijali pod vlakove i izuzetno niskih temperatura tijekom prošlog tjedna dolazilo do oštećenja vučnih vozila, odnosno njihove povećane imobilizacije (smrzavanje dijelova, oštećenje sklopova, proboj električne instalacije itd.), prijevoz putnika na relaciji Varaždin – Ivanec – Golubovec supstituiran je autobusima. S obzirom da je prijevozni put cestom dulji od prijevoznog puta prugom, autobusi su na odredišta kasnili prosječno 10 minuta - istaknuli su iz HŽ PP-a.

- Svjesni smo da takve situacije izazivaju nezadovoljstvo putnika zbog čega stručne službe HŽ Putničkog prijevoza i održavatelja vozila poduzimaju sve aktivnosti kako bi kvarovi vozila bili otklonjeni što prije. S obzirom da su i u ovom slučaju bili angažirani svi raspoloživi resursi, od danas na navedenoj relaciji voze vlakovi - napomenuli su.

Ujedno su naglasili da prijevoznike, koji će pružati uslugu prijevoza putnika autobusima na pojedinoj relaciji, HŽ Putnički prijevoz odabire putem postupaka nabave u skladu sa Zakonom o javnoj nabavi.