Međunarodni dan Roma: Školovanje učenika romske nacionalnosti u Centru T. Špoljar

Centar Tomislav Špoljar Varaždin Centar Tomislav Špoljar Varaždin Foto: ilustracija

Svjetski dan Roma obilježava se 8. travnja, a prvi put je obilježen 1971. godine u Parizu. Romska zajednica je jedna od 22 nacionalne manjine koja živi u Hrvatskoj, a nekoliko naselja oformljeno je u neposrednoj blizini Varaždina.

Unatoč projektima Europske unije i nacionalnih politika veći broj Roma u svijetu, a i kod nas, živi u izolaciji i dubokom siromaštvu. Djeca romske nacionalnosti su jedna od najranjivijih skupina djece i poticanje njihovog obrazovanja može pridonijeti smanjenju isključenosti iz društva i poboljšanju njihovih uvjeta života.

Iz dostupne literature se uočava da djeca romske nacionalnosti često polaze posebne ustanove odgoja i obrazovanja (Slovačka – 80 % djece romske nacionalnosti polazi posebne ustanove). Unazad 30-ak godina u Centru za odgoj i obrazovanje "Tomislav Špoljar" Varaždin se školovalo 50 učenika romske nacionalnosti. Prva učenica je u Centar upisana školske godine 1986./87. Do ove školske godine (2015./16.) školovanje u Centru je završilo 27 učenika.

Najčešći prekidi školovanja učenika romske nacionalne manjine u Centru su čimbenici preseljenja obitelji, teže kronične bolesti, smještaj u drugu ustanovu odgojnog tipa, ispis iz škole nakon navršenih 15 godina života i prestankom školske obveze. Završetkom osnovnoškolskog programa, do sada je od njih 23 samo 10 nastavilo školovanje u programima srednje škole.

Kao utjecajni faktori na prestanak školovanja osim kronološke dobi učenika, izdvajaju se i manjak podrške koja se učenicima pruža u neposrednoj životnoj okolini od strane roditelja. Zbog različitih kulturoloških stavova i usvojenih vrijednosti obilježja ponašanja značajno narušavaju moguću interakciju s vršnjacima unutar školskog okruženja.

Nadalje, zbog socijalnih prilika i manjka primjerene podrške, neki učenici se izdvajaju iz primarnih i smještavaju u udomiteljske obitelji što predstavlja važan oblik podrške za usvajanje kulturno-higijenskih navika i stjecanja radnih navika u odnosu na školske obveze. Za sve učenike osigurava se organizirani prijevoz autobusima za dolazak i odlazak iz škole.

Analizom anamnestičkih podataka, utvrđeno je da oko 70% učenika i njihovih obitelji živi u nepovoljnim životnim uvjetima koji izravno pogađaju sve segmente njihova života, utječu na mogućnosti zapošljavanja, uvjete stanovanja, obrazovanje i zdravstveno stanje. Poznato je da djeca koja žive u nepovoljnim socio-ekonomskim uvjetima kao što je siromaštvo imaju značajno niži školski uspjeh od vršnjaka, a učenici romske nacionalnosti u Centru postižu dobre obrazovne rezultate.

Oko 65 % obitelji živi u nastambama koje se sastoje od jedne sobe, bez kupaone i sanitarnog čvora te kanalizacije. Vodu koriste iz pumpi u dvorištu. Uz siromaštvo, niska razina obrazovanja roditelja otežava pružanje podrške u svim segmentima razvoja i školovanja djece/učenika romske nacionalne manjine.

Zabrinjavajuće je da učenici koji se uključuju u školski sustav najčešće nisu uključeni u predškolske oblike odgoja i obrazovanja što podržava daljnje postojanje jezičnih prepreka, što uključuje i manje od 50% učenika koji su uključeni u Centar.

Učenici romske nacionalnosti najčešće žive u višečlanim obiteljima s većim brojem djece (5-13). Zdravstveno stanje roditelja proizlazi iz teških životnih uvjeta i lošijih životnih navika pa su češće bolesti astma, reuma i bolesti kralježnice. Trenutno nitko od roditelja i članova uže obitelji učenika nije zaposlen niti su ranije ikada bili u formalnom radnom odnosu. Najčešće je jedini materijalni prihod osiguran od zajamčene minimalne naknade, dječjeg dodatka, osobne invalidnine i uvećanog dječjeg doplatka.

Uključivanje učenika u obrazovni sustav i ustrajanje u školovanju je preduvjet njihovog kasnijeg uključivanja u svijet rada i privređivanja, što je jedini put izlaska iz socijalne isključenosti i promjeni socijalno ekonomskog položaja. Stoga je opravdano i potrebno učenicima romske nacionalnosti pružiti punu pomoć i podršku odgojno obrazovnih ustanova kao i bliže i šire društvene zajednice.

Facebook komentari
Komentari ispod članaka ni na koji način nisu stavovi uredništva Varaždinskih vijesti te su za njih odgovorni isključivo čitatelji. Ističemo kako je stav redakcije da je zabranjeno vrijeđanje, govor mržnje te poticanje diskriminacije na osnovi rase, etničke pripadnosti, boje kože, spola, jezika, vjere, dobi, rodnog identiteta ili spolne orijentacije. Svi komentari za koje uredništvo procijeni da su neprikladni bit će obrisani, a njihovi autori prijavljeni nadležnim tijelima.

Varaždinske-vijesti.hr koriste kolačiće (eng. Cookies) radi pružanja što boljeg korisničkog iskustva. Ako nastavite koristiti ovu web stranicu prihvaćate korištenje kolačića.